اضطرار اجتماعی برای ظهور

وقتی تمام مردم پی به نبود امامشان ببرند و از دست ظلم و ستم به وجود آمده به خدا شکایت کنند در واقع مضطر شده و حالا می توانند موثر تر در امر زمینه سازی ظهور قدم بردارند.

به گزارش ایسکانیوز، مجید فاضلی _روزنامه‌نگار_ در یادداشتی به مناسبت میلاد امام زمان (عج) می‌نویسد: بیش از هزار سال از غیبت آخرین امام و رهنمای بشریت می‌گذرد. روزگاری که سخت و تلخ بوده و همیشه بشر با چالش‌های متفاوتی روبرو بوده است. در دنیا جنگ و خون‌ریزی، فقر و نداری، ظلم به مظلومان و محیط‌زیست، تبعیض و فساد گسترده، بی‌کفایتی مدیریتی انسانی بر زمین و هزاران مشکل دیگر وجود دارد که وقتی به عمق آنها می‌نگریم متوجه می‌شویم انسان خیلی وقت است که تمام زور خود را زده تا بتواند در نبود ولی خدا زندگی‌اش را بچرخاند.

اما انگار در پی هر تلاشی با سر به زمین‌خورده و طعم تلخ شکست را چشیده است. از همان زمانی که عده‌ای در سقیفه جمع شدند و ولی خدا را کنار زدند سرنوشت آدمی از مسیر صحیح خود به سمت بیراهه تغییر جهت داد. هرسال که می‌گذشت امامان و اوصیا الهی یک‌به‌یک توسط ظالمان روزگار حذف می‌شدند. امیر المومنین علی (ع) را در محراب به معراج رساندند. امام حسین (ع) را در گودی قتلگاه شهید کردند و این کار ادامه داشت تا بشر به دوازدهمین نفر از اوصیا رسید. این بار خدا ولی خویش را در پس پرده غیبت گرفت تا بشر طعم تلخ ظلالت را بچشد. تا بداند وقتی امام ندارد یعنی آخرت که هیچ دنیایی هم نخواهد داشت.

اما حالا که انسان در قرن 21 قرار دارد انگار باید بداند ریشه همه سیاه‌روزی‌هایش از نبود ولی خدا است. همان کسی که روزی در پی قتلش بود و حالا باید به دنبالش بگردد و خود را برای ظهورش آماده کند. اما چگونه؟

ما چگونه می‌توانیم ظهور آخرین وصی را رقم بزنیم. این امر مستلزم این است که انسان درک درستی از امر ظهور و فرج داشته باشد تا بتواند به وظیفه خود عمل کند.

وظایف منتظران در زمانه غیبت بیان‌شده، کافی است کمی در روایات اهل‌بیت (ع) غور کنیم تا متوجه این امر شویم. اما قبل از این باید به مسئله مهمی اشاره کرد و آن شناخت امام زمان(عج) است. امری که در بیان اهل‌بیت بدان بسیار تأکید شده و در صورت نشناختن امام خویش و مردن، چنین مرگی مساوی با مرگ جاهلیت شناخته شده است و سرانجام ناخوشی برای یک مسلمان محسوب می‌شود.

به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مَیتَةً جَاهِلِیَة.» (کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد، درواقع به مرگ جاهلیت مرده است.) مشخص شد که قبل از هر اقدامی که بخواهد در عصر ظهور صورت بگیرد باید امام زمان(عج) را شناخت. امری که مستلزم درک و معرفتی است که باید برای آن کمی صبر و تأمل داشت. اما این شناخت ورای شناخت شناسنامه‌ای است که در ذهن داریم. باید به‌غیراز آنکه بدانیم حضرت حجت بن الحسن عسکری(عج) کی و کجا و چگونه به دنیا آمده‌اند، معرفت به خواست ایشان هم به دست بیاوریم. بدانیم ایشان در عصر غیبت چه چیزی از ما می‌خواهند و ما باید چه کنیم. چنین اوامری می‌شود همان وظایفی که باید در عصر غیبت انجام دهیم تا ظهور حضرت اتفاق افتد.

از مهم‌ترین وظایفی که می‌توان برای منتظران بدان اشاره کرد پاک کردن خویش از گناهان است. این امر باعث می‌شود فرد منتظر، نفس خویش را از آلودگی پاک کند و بتواند قدم‌های مؤثری را برای ظهور امام زمان(عج) بردارد. چنین موضوعی از جایی مشخص می‌شود که امام صادق در حدیثی می‌فرمایند: «مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر.» هر کس شادمان می‌گردد از اینکه از یاران حضرت مهدی علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکورفتار نماید و او منتظر [واقعی ] است .»

می‌بینیم که پارسایی و پرهیزکاری از ویژگی‌های مهم فرد منتظر در عصر غیبت است. ویژگی که در صورت بروز در فرد قابلیت تسری داده شدن به دیگران را هم دارد.

وقتی فردی خود را برای ظهور آماده کرد حالا می‌تواند انتظار شکل‌گرفته در خودش را به دیگران هم تسری بدهد. یعنی انتظار فرج که در روایات افضل اعمال شناخته‌شده را می‌تواند در جامعه جاری و ساری کند. وقتی چنین امری به خوبی انجام گیرد به آگاهی اجتماعی منجر می‌شود. درست در همین‌جا است که جامعه می‌فهمد رکن مهمی را ندارد و باید به دنبالش بگردد. باید برای به دست آوردنش تلاش کند و خود را به درجه‌ای برساند که آمادگی کاملی برای یاری ولی خدا داشته باشد.

در اینجا است که اضطرار اجتماعی رخ می‌دهد. مردم به درجه‌ای از درک می‌رسند که یک‌صدا منجی را می‌خوانند و از خدا می‌خواهند که ظهورش را برساند. احیاء نیمه شعبان امر مهمی است که می‌تواند در مقوله اضطرار اجتماعی آن را بررسی کرد. فضیلت شب نیمه شعبان در روایات هم طراز شب قدر شناخته شده و به شب زنده داری در آن تاکید شده است. به همین خاطر می توان از این فرصت استفاده کرد و اضطرار جمعی را برای ظهور امام زمان(عج) نشان داد زیرا تا زمانی که مردم نبود امام خویش را درک و آن را بیان نکنند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. به همین دلیل می توان از شب نیمه شعبان جهت تعجیل در ظهور امام زمان(عج) بهره برد.

اما باید توجه داشت که تمامی وظایف منتظران در عصر غیبت ذیل زمینه‌سازی برای ظهور جمع می‌شود. امری که باید برای آن تلاش کرد و پیوسته در فکرش بود تا محقق شود. ظهور امری است که باید مقدمات آن به وقوع بپیوندد تا منجر به اضطرار در اجتماع شود. آن زمان است که مردم به تکاپو می‌افتند تا هرچه زودتر سرورشان را از دست غیبت پس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002770

وب گردی

وب گردی