صنعت دارویی کشور نیازمند رویکرد جدید است

وزیر بهداشت گفت: من در وزارت بهداشت رسالت هایی دارم و یکی از آنها این است که پاکسازی و پاکیزگی را نهادینه کنیم. روزی در کنار همرزمانمان از مرزهای جغرافیایی دفاع می کردیم اما امروز، باید از مرزهای اخلاق، دفاع کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی در آیین بهره برداری از کارخانه داروسازی اکتوور2 در شهرک صنعتی بهارستان استان البرز گفت: طبق گزارش رییس سازمان غذا و دارو، این کارخانه از بزرگترین پروژه های منطقه و از افتخارات نظام دارویی کشور است.

وی با اشاره به سخنان نماینده خاورمیانه و آفریقا کمپانی Merck آلمان به عنوان سرمایه گذار و مشارکت کننده در راه اندازی این کارخانه داروسازی، گفت: از سخنان وی 3 پیام دریافت کردیم؛ آنها خیلی به تحریم ها اهمیت نمی دهند و در کنار مردم ایران هستند، برای آنها مردم و بیماران هدف هستند نه تجارت و سوم اینکه برای انتقال دانش فنی به ویژه در حوزه بایوتک آمادگی دارند که در کنار مردم و بیماران ایرانی باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به همزمانی افتتاح کارخانه اکتوور2 با روز ولادت حضرت مهدی(عج) گفت: ما همه به امید عدالت گستری حضرت مهدی(عج) زنده هستیم و خیلی ها در بسیاری از اعتقادات و مذاهب، منتظر منجی هستند اما آنچه که ما از امام زمان(عج) انتظار داریم، عدالت گستری است، چون امروز جهان از بی عدالتی رنج می برد؛ بی عدالتی در توزیع منابع از جمله منابع حوزه سلامت و بی عدالتی در بهره برداری از زمین هم از آن جمله است.

دکتر نمکی گفت: سالها پیش در اوج دلتنگی شعر بلندی داشتم که در آخرین بیت آن در خصوص انتظار امام زمان(عج) گفتم "در این سیاهی شب های سرد بی فانوس/ هنوز دل به طلوع تو بسته ام، خورشید"

وی با بیان اینکه امروز صنعت دارویی کشور نیازمند یک رویکرد جدید است، افزود: بنده 16 بهمن ماه سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفتم و در برنامه ام به مجلس اولین گام، قبل از فرمایش و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حمایت از تولید داخلی بود و در اولین روز سرپرستی وزارت بهداشت، اولین اقدامات را در سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی انجام دادم.

دکتر نمکی به سفر خود به استان فارس و طی مسیر 1200 کیلومتر اشاره کرد و گفت: مادر دو شهید در یکی از شهرستان های این استان، تمام دارایی خود را برای ساخت یک درمانگاه فروخته بود و برای افتتاح آن مرکز با عشق منتظر وزیر جمهوری اسلامی ایران بود که این درمانگاه را به نام دو شهیدش افتتاح کند و با وجود این همه عشق و خلوص، چگونه می توان نسبت به مشاهده فساد، تحمل کرد و هیچ اقدامی نکرد؟ این رسالت امثال بنده است حتی اگر جان خودمان را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: سه مشکل در نظام دارویی داریم که اولین مشکل، خود ما یعنی دولت و سازمان غذا و دارو است و با انتصاب ریی سازمان غذا و دارو برای وی اصولی را تعریف کردم. یکی از آنها تقویت صنعت داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه دارو بود.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو در ماه های اخیر برای تقویت تولید داخلی و کاهش واردات، گفت: خوشبختانه بدون لطمه زدن به بازار ارائه و عرضه دارو، واردات بی رویه دارو کاهش یافت. اقدامات خوبی در این سازمان انجام شده ولی کافی نیست و از بین بردن رانت و شفاف سازی در این سازمان کماکان ضروری است.

وی تاکید کرد: دولت نباید مانع توسعه بخش خصوصی شود و نباید راه را بر دیگران بست و برای برخی باز کرد تا از بی عدالتی و رانت خواری جلوگیری شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نخواهیم گذاشت دارویی که تولید داخلی آن در کشور وجود دارد، با رانت وارد شود اما نمی گذاریم که داروی داخلی بی کیفیت هم به بازار وارد شود، چون وزیر بهداشت، در درجه اول متولی سلامت مردم هست و همانطور که رانت واردات نداریم، نخواهیم گذاشت رانت تولید نیز شکل بگیرد. نباید در کشور داروی بی کیفیت در داروخانه ها وجود داشته باشد اگر داروی بی کیفیتی در کشور وجود داشته باشد، درب کارخانه تولید کننده آن را می بندیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: صنعت داروسازی باید تلاش کند که کیفیت داروهای تولید داخل ارتقا پیدا کند و استانداردهای ملی را رعایت کنند. اگر محصولات داخلی فاقد کیفیت باشد، آن را نمی خریم چون نمی شود از محصول بی کیفیت داخلی حمایت کرد. نه مقام معظم رهبری فرمودند و نه سیاست ما است که تاوان حمایت از تولید داخلی را مردم بپردازند.

وی یادآور شد: صنایع داخلی هم این قدر به پای همدیگر نپیچند و فکر نکنید که اگر برای همدیگر تله گذاشتید، تخریب کردید یا پرونده ساختید و دیگری را از بازار حذف کردید، شما جای او می نشینید. این راه، موفق نیست و راهی که در آن جوانمردی وجود ندارد، راه موفقی نیست و در زندگی ناجوانمردی که در بلند مدت برنده و جوانمردی که در بلند مدت بازنده باشد را ندیده ام. رقابت سالم کنید و رقابت به نیت حذف همدیگر نکنید. گرفتن بازار با لجن مالی هم را دنبال نکنید چون قطعا بازی را می بازید و هر شری به سمت برانگیزاننده اش، بر می گردد.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از بالا بودن قیمت تمام شده دارو در کشور، گفت: از صنایع دارویی می خواهم که هزینه تمام شده محصولات و هزینه های سربار را کاهش دهند البته باید راه هایی را برای صنایع باز کنیم و هزینه های تحقیق و توسعه و بازاریابی را در قیمت گذاری، لحاظ کنیم اما قیمت تمام شده محصولات دارویی هنوز بالا است چون بازار صادراتی را پیدا نکرده ایم و محصولات ما هنوز در بازارهای جهانی عرضه نشده است.

دکتر نمکی خطاب به داروسازان کشور گفت: متاسفانه نظام توزیع دارو در کشور سنتی و غیرعلمی است که باید اصلاح شود و هزینه های حمل و نقل در توزیع، بالا است و از سازمان غذا و دارو و بخش خصوصی تقاضا دارم که نظام توزیع دارو را اصلاح کنند و قیمت تمام شده در پخش های دارویی بالا است و با اغلب حاشیه ضرر کار می کنند.

وی در خصوص نظام ارائه و عرضه دارو در کشور گفت: متاسفانه برخی داروخانه ها در عرضه داروهای ساخت داخل، کم لطفی می کنند. هفته پیش پیرمردی نزد من آمد و گفت که در یکی از داروخانه ها، داروی خارجی و داخلی را روی میز گذاشته اند و از داروساز پرسیده ام که تفاوت این دو دارو در چیست که قیمت آن اینقدر متفاوت است؟ آن داروساز داروی داخلی را به پراید و داروی خارجی را به بنز تشبیه کرده است و وقتی داروساز کشور به بیمار این سخن را می گوید، در حق صنعت داروسازی کشور، جفا کرده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: آقایان داروخانه داران عزیز بدانید امروز 97 درصد از داروی تولید داخل، 550 میلیون دلار و 3 درصد داروی وارداتی، 1.3 میلیارد دلار ارزبری دارد و می دانید که اگر این نسبت وارونه شود و صنعت داخلی فروریخت، چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر همه منابع کشور را برای واردات دارو اختصاص دهیم، هنوز پاسخگو نخواهد بود و در این صورت نظام سلامت بهم می ریزد.

دکتر نمکی بیان کرد: اگر قرار باشد روزی داروخانه ها استمرار و ادامه حیات داشته باشند، با تولید داخلی میسر خواهد بود. اگر صنعت داخلی نضج گرفت، درب داروخانه ها مستمر باز خواهد بود اما اگر صنعت داخلی فروپاشید، با واردات نمی توان طبقات داروخانه ها را پر کرد و دولت نمی تواند منابع واردات دارو را تامین کند.

وی اضافه کرد: همکاران داروساز ما اکثرا انسان های شریف، فرهیخته و دلسوزی هستند و باید به برخی افراد توصیه کنند که پشت کانتر داروخانه ها، صنایع ملی را تحقیر نکنند و این کار بسیار زشتی است که داروساز، چاقو دست بگیرد و بندهای صنعت داروی کشور خودش را ببرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002843

وب گردی

وب گردی