سعدی شاعر فرهنگ ایران است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین بزرگداشت روز سعدی گفت: آرمان‌گرایی سعدی در مفاهیم مختلف چون عدالت‌خواهی، مدارا، راست اندیشی، صداقت و عشق، در لابلای کلیات وی قابل مشاهده بوده و از همه مهم‌تر او شاعر فرهنگ است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه شیراز، وزیر علوم در این آیین اظهار داشت: هفت قرن است که بر خوان سعدی مهمان هستیم و به او دل بسته‌ایم و کلام و اندیشه‌اش را پاس می داریم.
وی افزود: همدلی و مهمان‌نوازی مردم شیراز در حادثه سیل اخیر نشان از پیوند فرهنگی ۷۰۰ ساله است.
دکتر غلامی خاطر نشان کرد: سخنان سعدی مرزهای شرق و غرب را درنوردیده است و آثارش، عصاره و بازتاب فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
وزیر علوم، عشق و دوستی را بارزترین عنصر اندیشه سعدی توصیف کرد و گفت: بازتاب این مهرورزی در جای جای آثار سعدی تجلی یافته است.
وی افزود: به راستی که شما مردمان خردمند شیراز در زیر سایه بلند سعدی و حافظ، دو قله رفیع زبان و ادب فارسی از بختی بلند و اقبالی مبارک بهره‌مندید و بی شک خوش آواز گی شما مردمان شیراز مینو طراز، به واسطه تابش نور معرفتی این بزرگان است که در پیدا و پنهان زندگی تان ساری و جاری گردیده است.
دکتر غلامی تصریح کرد: سعدی خداوندگار زبان فارسی است و آثارش از چنان آوازه ای برخوردار است که مرزهای شرق و غرب را درنوردیده و مجذوبان کلام خویش را مسحور بلاغت، فصاحت و شیوایی حدیث شکرین خود ساخته است.
به گفته وی، آثار سعدی تبلور هنری کامل از احساس و عاطفه است؛ از نوع عاطفه غنی انسانی یعنی بیان احساس به جمال و کمال مطلق از هر نوعی که می‌تواند وجود داشته باشد. آرمان‌گرایی وی در مفاهیم مختلف چون عدالت‌خواهی، مدارا، راست اندیشی، صداقت و عشق، در لابلای کلیات وی قابل مشاهده است و از همه مهم‌تر او شاعر فرهنگ است و مروج عقلانیت انسانی، دانش را قدر می شناسد و هنرمند را در صدر می‌نشاند.
آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دکتر مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، دکتر کورش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، دکتر رحیمی، استاندار فارس هم در این آیین به تمجید از سعدی شیرازی پرداختند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1002861

وب گردی

وب گردی