جهانگیری: آینده ایران در گرو توسعه علم است

معاون اول رئیس جمهور گفت: مریم میرزاخانی افق‌های جدیدی در ریاضیات را درنوردید. انتظار می رود جایگاه او در‌ وطن بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آینده ایران بدون تردید در گرو توسعه علم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه دکتر مریم میرزاخانی) صبح امروز (دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه 98) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: از وزارت علوم و معاونان، ریاست دانشگاه تهران و همکاران و معاونت زنان و خانواده که اقدام به برگزاری جشنواره علم و زن کرده اند، تشکر می کنم. امیدوارم زنان مسیر رو به پیشرفتی که در رشته های مختلف در راستای توسعه کشور اتخاذ کرده اند را به نحو مطلوب ادامه دهند.

وی ادامه داد: خوشحالم که یک دانشمند جوان ایرانی، توجه تمامی انجمن های علمی و دستگاه های اجرایی را به موضوع علم جلب کرد و به پاس حرمت آن، روز تولدش به عنوان روز زن و ریاضیات انتخاب شد. وی افق های جدیدی را در ریاضیات درنوردید. انتظار می رود جایگاه میرزاخانی در‌ وطن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اینکه یک جوان نخبه ایرانی می تواند در سطح بین المللی بدرخشد و ایران را به عنوان مهد بخشی از نخبگان در جهان سربلند کند، بسیار مطلوب است. بسیاری از دانشمندان که در خارج از کشور برای پیشرفت ایران تلاش می کنند از سرمایه های ملی محسوب می شوند و می توانیم با نام و یاد آنها، انگیزه را در میان جوانان تقویت کنیم. می توانیم به وسیله آنها سرمایه اجتماعی کشور را افزایش داده و رویکردهای اجتماعی ایران را تغییر دهیم.

وی بیان کرد: دولت نیز زمان فوت دکتر مریم میرزاخانی، قانون قدیمی تابعیت در زمینه فرزند را به مجلس فرستاد تا فرزند وی بتواند تابعیت ایرانی داشته باشد. این لایحه به مجلس رسیده و ان‌شاءالله به تصویب خواهد رسید.

جهانگیری افزود: ما باید بتوانیم کشور را ازشرایط دشوار پیش رو با کمک سرمایه های علمی عبور دهیم، یکی از امور مهم که باید صورت گیرد، امیدبخشی نسبت به آینده کشور است. باید دانشگاهیان و شخصیت های علمی، افق های جدید به روی جامعه باز کنند. زمانی که توانمندی های علمی کشور را مشاهده کرده و سپس شرایط کشور ناشی از تحریم ها، اقتصاد و سیل را مشاهده می کنم، خوشحال می شوم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های سال ۹۸، دغدغه آب آشامیدنی در برخی روستاها و شهرها بود. ایران به شدت به بارندگی نیاز داشت؛ اما سیلی که رخ داد، بخش وسیعی از مناطق کشور را در بر گرفت و به مازندران، گلستان و لرستان و ۲۴ استان دیگر و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به زندگی مردم خسارت وارد کرد.

معاون اول رئیس جمهور اذعان داشت: جوانان باید فرصت های عظیمی که در دل ملت نهادینه شده را پیدا‌ کرده و از آن استفاده کنند‌. ما نیازمند عبور از مشکلات هستیم و باید واژه هایی مانند امید، تحرک و تفاهم را در یابیم. وقت آن است که نهادها و سرمایه های علمی به صحنه بیایند. زمانی می توان کارآمدی دولت را افزایش داد که از سرمایه های علمی استفاده شود. آینده ایران بدون تردید در گرو توسعه علم است.

وی اضافه کرد: توسعه علمی می تواند برای کشور یک سرمایه بزرگ باشد و در گرو این است که تا چه اندازه ای به علم توجه کرده ایم. اگر کشور از لحاظ علمی توسعه پیدا کند تمامی ابعاد به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد. زنان باید در راه این توسعه، نقش خود را ایفا کنند. ما در برنامه ششم تصویب کردیم که باید ۳۰ درصد مشاغل مدیریتی در اختیار خانم ها باشد. ان‌شاءالله با چنین جشنواره ای، نقش زنان در علم بیشتر معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002877

وب گردی

وب گردی