20 میلیون یورو در تولید توربین‌های گازی صرفه جویی شد

محققان داخلی بعد از تولید نخستین توربین گازی با توان 25 مگاواتی در کشور، اکنون موفق شده‌اند پره‌های داغ ثابت و متحرک بیش از 18 نوع توربین گازی را در کشور بومی‌سازی کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، توربین‌های گازی، چرخ صنایع نفت و گاز را می‌چرخانند. چرخه‌ای‌ که باید بدون وقفه و بی‌درنگ موتورش روشن باشد. هر کشور پیشرفته‌ و دارنده این ثروت می‌داند که کارکرد صحیح و بدون وقفه این توربین‌ها از چه اهمیتی برخوردار است. ایران نیز با بهره‌مندی از ذخایر نفت و گاز از این قاعده مثتثنی نیست و همواره به دنبال رسیدن به فناوری‌های برتر در این حوزه بوده و هست.

بر همین اساس محققان داخلی، بعد از آن که برای نخستین بار موفق به تدوین دانش فنی و ساخت پره متحرک ردیف اول توربین گازی 25 مگاواتی جنرال الکتریک شدند، اکنون در ابعاد گسترده‌تر توانسته اند به طراحی و ساخت پره‌های داغ ثابت و متحرک بیش از 18 نوع توربین گازی در کشور دست یابند.

برای روشن‌تر شدن این مطلب و پی بردن به اهمیت کاربردی توربین‌های گازی در کشور، به سراغ برخی از نیروهای متخصص و فناور این بخش رفتیم، تا ضمن روشن‌سازی فعالیت‌های صورت گرفته در این صنعت، با فناوری‌های ساخته شده به دست محققان داخلی بیشتر آشنا شویم.

« محمدرضا قاسمی »، مدیرعامل شرکت « دانش‌بنیان مواد کاران » (جاهد نوآور) با اشاره به نیروهای متخصص و همچنین برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب تحقیقاتی تولیدی، در این شرکت بیان کرد: برای نخستین بار در ایران موفق به تدوین دانش فنی ساخت پره متحرک ردیف اول توربین گازی 25 مگاواتی جنرال الکتریک شدیم.

قاسمی با بیان این که این شرکت از سال 1384 به عضویت گروه مپنا درآمده است، گفت: ساخت پره‌های داغ توربین گازی و محفظه احتراق و قطعات داغ غیر پره‌ای توربین‌ها ، بازسازی، تخمین عمر و جوان‌سازی پره و قطعات داغ توربین گازی و همچنین ساخت پره‌های کمپرسور توربین گازی و پره همچنین محفظه احتراق و قطعات داغ توربین‌های گازی از جمله اقدامات صورت گرفته در کشور است که در مواردی موفق به بومی‌سازی قطعات نیز شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مواد کاران با تأکید به این که توربین‌های گازی در صنایع نفت و نیرو دارای کاربرد استراتژیک و بااهمیتی هستند، بیان کرد: شریان‌های اصلی نفت و گاز ضمن آن که با توان توربین‌های گازی در حرکت بوده، محرک اصلی ژنراتورهای نیروگاه‌های حرارتی را تشکیل می‌دهند، لذا اهمیت کارکرد صحیح و بدون وقفه این توربین‌ها بر همگان روشن است؛ بر همین اساس ما تولیدات خود بر پایه دانش فنی در کشور بومی‌سازی کردیم.

20 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با تولیدات توربین‌های گازی در کشور

این فعال حوزه فناوری با اشاره به‌صرفه جویی ارزی حاصل از تولیدات توربین‌های گازی در کشور بیان کرد: با توجه به ظرفیت تولیدی سالیانه پانزده هزار پره و محفظه احتراق ، در سال 1396 این شرکت موفق شده است، از خروج بالغ‌بر 20 میلیون یورو ارز جلوگیری کند.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی در روند تولیدات دانش‌بنیان بیان کرد: خوشبختانه در مسیر فعالیت خود، توانسته‌ایم به‌صورت مستقیم 270 نفر اشتغال‌زایی ( اشتغال در این شرکت ) و بیش از 300 نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم ( اشتغال در شرکت‌ها و کارگاه‌های همکار ) داشته باشیم.

بر اساس این گزارش؛ فنّاوری‌های پایه در ساخت پره و قطعات داغ توربین، شامل مهندسی محصول و تدوین شناسنامه فنی پره و محفظه احتراق قطعات توربین، مدل‌سازی و طراحی فرایندهای ریخته‌گری دقیق تحت خلأ، طراحی و ساخت مدل موم ، ماهیچه‌های سرامیکی و قالب سرامیکی و فناوری یخته گری تحت خلأ، دانش فنی عملیات حرارتی و پرس ایزو استاتیک گرم HIP، همچنین تکنولوژی ایجاد مسیرهای خنک کاری در پره‌ها ازجمله فناوری‌های پایه در ساخت پره و قطعات داغ توربین‌ها هستند، که این محققان داخلی توانسته‌اند به آن دست یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002882

وب گردی

وب گردی