جباری: حیات شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد بستگی به جذب سرمایه‌گذار دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به این‌که ارتباط مستقیمی بین صنعت و دانشگاه در کشور شکل گرفته است، گفت: توسعه و توانمندسازی واحدهای فناور، مراکز رشد و رونق تولیدمحصولات شرکت‌های دانش بنیان به جذب سرمایه‌گذار بستگی دارد.

محمدمهدی جباری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز،گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال جدید با محوریت رونق تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در همین رابطه از قبل برنامه حمایتی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات دکتر طرانچی بر توسعه کمی و کیفی مراکز رشد و راه اندازی سراهای نوآوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، توسعه خدمات آموزشی و تحقیقاتی و حمایت از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین حمایت از ایده‌ها و اختراعات اعضای هیات علمی و محققان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اولویت‌های اساسی این واحد دانشگاهی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، با اشاره به اینکه حمایت‌های مالی و معنوی باید از شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل آید، افزود: به طور یقین با اعمال این روش شاهد تولید انبوه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود. همچنین برای حمایت از این شرکت‌ها در تلاش هستیم که طرح‌ها و پروژه‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

جباری با بیان این‌که هم‌اکنون ارتباط مستقیمی بین صنعت و دانشگاه عملا در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: توسعه و توانمندسازی مراکز رشد و واحدهای فناور، شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان، گسترش شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری از جمله اقداماتی است که از سوی مرکز رشد واحدهای فناور واحد شیراز مدام پیگیری می‌شود، چرا که این امر تاثیر بسزایی در رونق تولید خواهد داشت.

وی افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیارد قرارداد برون دانشگاهی در واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منعقد شده است که با اجرای این قراردادها توسط بخش خصوصی، بخشی از مشکلات داخلی مرتفع شد؛ بنابراین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و ارتباط مستقیم با شرکت‌های داخلی در تلاش هستیم که مشکلات موجود را ارزیابی کرده و بستر را برای رونق تولید هموار سازیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ادامه داد: همچنین به دنبال این هستیم که در راستای سامانه پایش پژوهش‌های اثرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی، موضوعات کاربردی را بررسی نماییم تا جایی که پایان نامه‌ها را از همان ابتدای تحقیقات به سمتی هدایت کنیم که در رفع مشکلات صنعت بخصوص رونق تولید تاثیرگذار باشد.

جباری، طرح هوشمندسازی و داشبورد اطلاع‌رسانی خودرو، ویلچر عامل‌گرا و هوشمند، دستگاه جوش اصطکاکی دوطرفه، دستگاه نوار پیچ لوله خودکار، سامانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خانه هوشمند، سامانه اولویت‌بندی بیماران در اورژانس بیمارستان‌ها، ماژول بهینه‌سازی تصاویر زیر آب، سیستم واقعیت افزوده، اسپکتروفتومتر، دیلاتاسیون سنج، دستگاه بهینه‌سازی انتقال حرارت بر پایه نانو سیال و دیگر مواد، تجهیزات و فناوری‌های طراحی و ساخته‌شده را از دستاوردهای این واحد دانشگاهی برشمرد.

وی به داشبورد هوشمند و ویلچر برقی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ساخته شده اشاره کرد و گفت: ما دستاوردهای آنها را به مراکز رشد معرفی کردیم و برای به انبوه رساندن تولیدات به دنبال شناسایی سرمایه گذار هستیم.

جباری با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌ها و پروژه‌های دانشگاهی حمایت می‌کند، افزود: در همین رابطه ارتباط تنگاتنگی با مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی ایجاد شده است تا زمینه برای توسعه کسب وکار فراهم شود.

وی تاکید کرد: حدود 30 هسته و واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز فعالیت می کنند. برای توسعه این واحدها سعی برآن است که با اخذ مجوز مرکز نوآوری را راه‌اندازی کنیم. هم‌اکنون واحدهای لامرد، ارسنجان، لارستان و مرودشت دارای مراکز رشد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002921

وب گردی

وب گردی