ستاری: بازار سرمایه در قبضه نوآوری فین تک‌ها است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: استفاده از استارت‌آپ‌ها و فین تک‌ها در حوزه بیمه و بانک از ضرورت‌های اجرایی سال ۹۸ است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس بانک و بیمه صبح دومین روز اردیبهشت ماه سال جاری میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی بود تا نخستین روز فعالیتش را آغاز کند.

ستاری، حوزه مالی و بیمه را مثالی برجسته از تحول بزرگی دانست که به مدد شرکت‌های دانش بنیان استارت‌آپ‌ها رخ داده و در ادامه گفت: شکل و شیوه فین‌تک ها نگاهمان به بازار مالی و سرمایه را دگرگون کرده است. استارت‌آپ‌های حوزه بانکی و بیمه‌ای با رشد قابل توجهش، چهره‌ای تازه از خدمات این حوزه‌ها نمایاند. به طور مثال سال گذشته استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک، گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی و چندین میلیارد تومانی روزانه را با نرم‌افزارهای بومی و طراحی شده به دست جوانان خلاق مدیریت کردند.

ستاری، از اقبال نهادهای مالی به استارت‌آپ‌ها و نوآوری گفت و ادامه داد: بانک‌ها به دنبال این هستد که فین‌تک خریداری کنند و پا به میدان استارت‌آپی بگذارند. بدون تردید بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک متحول خواهند شد شمایل بانکداری آینده با آن‌چه امروز شاهدیم متفاوت خواهد بود.

راه ماندگاری

ستاری با تأکید بر این که تحول جامعه در گرو روی آوردن به نوآوری استارت‌آپ‌ها و رمز ماندگاری در میدان پیشرفت است، ادامه داد: باید ساختار فکری و زیرساختی به سوی نوآوری محوری برود. در همین راستا یک سری کتاب منتشر کردیم که ایده های نوآورانه و استارت‌آپی را در تمامی حوزه ها از جمله بیمه و بانکی در اختیار افراد علاقمند و مشتاق به راه‌اندازی کسب و کار یا سرمایه‌گذاری روی این حوزه‌ها قرار داده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، دوام حرکت نهادهای مالی از جمله بانک‌ها را تلفیق با نوآوری کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپی دانست و گفت: شرکت های بزرگ، نوآوری های کوچک‌ را به خود تزریق کنند تا ضمن توسعه سرمایه رونق اشتغال نیروی انسانی به واقعیت نزدیک شود. برای پیروز شدن در این میدان باید همراه استارت‌آپ ها بود که حداقل هفته ای ده درصد رشد دارند و می توانند به درآمدهای میلیاردی برسند.

ستاری تأکید کرد: باید فرش فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر بیش از این گسترده شود؛ زیرا زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری با این شیوه سرمایه‌گذاری بالنده می شود. حمایت از کسب‌ و کارهای دانش بنیان و استارت‌آپی، صرفاً به معنای وام و سرمایه‌گذاری دولتی نیست بلکه حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این میدان با شناختی خوبی که از خواست جامعه و نیاز بازار دارد، موفقیت این حوزه را عینیت می‌بخشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان این‌که بازیگران سنتی برای ماندگاری و حضور در میدان رقابت، باید سرمایه‌گذاری را با یک نگاه تازه آغاز کنند، گفت: درآمدزایی چندین هزار میلیارد تومانی استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان، ارمغان سرمایه‌گذاری در این حوزه است و خوشحالم می‌بنیم یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در کارخانه نوآوری آزادی حضور دارد و استارت‌آپ‌های بیمه را حمایت و هدایت می‌کند.

ستاری همچنین توصیه‌ای برای فعالان دانش‌بنیان و استارت‌آپی داشت و گفت: همیشه گفته‌ام اگر به جایی رسیدید که مقابل شما ایستادند و با شما مقابله کردند، پیروز شده‌اید و قاعده حوزه سرمایه و بیمه هم این‌گونه است؛ استارت‌آپ با ایده نوآورانه ای که دارد حمایت جامعه را بهره می‌جوید و پیروز میدان می شود.

پرچم برافراشته VCها در فرابورس

وی به آغاز فرآیند میدان‌ دادن به نوآوری دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با عزم جدی دولت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با کمک دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این مسیر گام برداشته ایم و الان 4300 شرکت دانش بنیان و بیش از 6هزار است‌آرتاپ پرچم اقتصاد دانش‌بنیان و توانمند از خلاقیت نیروی انسانی را به اهتزار درآورده است.

به گفته رییس ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، حضور شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی بورس اوراق بهادار، پررنگ و فعال است و به همین ترتیب، با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در فرابورس، کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، تکیه گاه قابل اطمینانی برای حمایت‌های مالی دارند.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رشد فزاینده کسب و کارهای فین تک حاصل ابتکار و همراهی بانک مرکزی الگویی از یک حرکت نوآورانه برای همراهی با زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است. این‌ که هر روز یک فین‌تک جدید با ایده خلاقانه در فضای سرمایه کشور جوشش می کند، حاصل وجود یک زیرساخت صحیح است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که خواست جامعه و نوآوری استارت‌آپ ها مسیر موفقیت را نمایان می‌کند، اظهار کرد: ما خدمات را تا پیش از این گران ارائه می کردیم و آن را هم در دسترس قرار نمی دادیم، کاری که استارت‌آپ ها می کنند این است که این راه را سد می کنند و خدمت را در دسترس و ارزان در اختیار مردم می گذارند. این خدمات و محصولات به آسانی دسترس باشد، رونق اقتصاد و اشتغال هم دست‌یافتنی است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2019)«مشارکت بیش تر اقتصاد بهتر» را شعار امسال خود قرار داده و از امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور فین‌تک‌ها و شرکت‌های مالی و بیمه‌ای میزبان مردم است.

فعالان کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی حوزه مالی و بیمه‌ای، از امروز تا پنج اردیبهشت‌ماه، تازه ترین دستاوردها و خلاقیت‌هایشان را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به غرفه های فین تک‌ها و فین استارز رفت و ضمن آشنایی با تازه ترین دستاوردها و خدمات این کسب و کارها، با فعالان استارت‌آپی به گفت‌و‌گو نشست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002934

وب گردی

وب گردی