وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توزیع نا مناسب نیروی انسانی در مدارس، گفت: آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر اعم از معلمان و کادر اداری بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است که از این تعداد 53 درصد را خانم ها و 47درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.
به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر فانی درنشست علی امروز مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از وزارتخانه آموزش و پرورش در مورد اولویت های سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی پس از پخش کلیپی از وضعیت آموزش و پرورش و سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت آموزش و پرورش، گفت: فرمایشات جامع رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم و تاکید ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مبنی بر لزوم حمایت همگانی از آموزش و پرورش و تاکیدات رئیس جمهوری در حمایت مستمر از تعلیم و تربیت آینده سازان انقلاب اسلامی و عنایتی که تاکنون مجلس داشته است اینجانب را بر آن داشت تا به نمایندگی از 12.5 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی در محضر شما نمایندگان حضور یافته و گزارشی از سیاست ها و برنامه های آموزشی و پرورشی ارائه کنم تا با حمایت و همدلی و همفکری همه جانبه شما نمایندگان، همکاران بنده در قوه مجریه در جهت اعتلای آموزش و پرورش گام های موثر بردارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان وسیع ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بی بدیلی را در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا می‌کند افزود: مدارس و واحدهای سازمانی وزارت آموزش و پرورش به گستردگی میهن اسلامی در اقصی نقاط کشور حضور جدی داشته و پرچم پرافتخار میهن اسلامی را به احتزاز درآورده و ارتباطی دو سویه را بین حاکمیت و مردم برقرار می‌سازد.

وی با بیان اینکه مدارس آموزش و پرورش ارزش ها و پیام های انقلاب و میهن اسلامی را در قالب کتاب های درسی و برنامه های آموزش و پرورش به طور مستقیم با دانش آموزان و غیر مستقیم با اولیای آنها مبادله می‌کنند گفت: در بسیاری از مواقع به دلیل شخصیت پر نفوذ معلم در جوامع روستایی و شهری بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات ، آمارگیری، توزیع کالاها و خدمات حمایتی و شناسایی اقشار آسیب پذیر ، حل دعاوی و مشکلات منطقه ای، آموزش و پرورش های محلی در زمینه های بهداشتی و محیط زیست ، بزرگداشت مناسبت های ملی و انقلابی و بسیاری دیگر از این نوع خدمات از سوی معلمان و مدارس مستقر در مناطق شهری ، روستایی و عشایری صورت می‌پذیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: 719 اداره آموزش و پرورش منطقه و یا شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش مسئولیت سازماندهی، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های رسمی را در مواردی غیر رسمی بر عهده دارند.

فانی گفت: وزارت اموزش و پرورش در سال جاری افتخار خدمت رسانی به 12.5 میلیون دانش آموز را در کشور برعهده دارد که از این تعداد 48 درصد آنرا دختران و 52 درصد آنرا پسران تشکیل می‌دهند.

وی افزود:برای اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی به دانش آموزان 105 هزار واحد آموزشی با قریب به 542 هزار کلاس درس دایر بودند و در مجموع تعداد دانش آموزان کشور حدود یک میلیون و 80 هزار یعنی 8.6 درصد در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل می‌باشند و دامنه تغییر بین میزان سهم دانش آموزان مدارس غیر دولتی از کل دانش آموزان بین استانهای کشور بسیار زیاد می‌باشد به نحوی که در استان کردستان 2.5 درصد و در تهران 17 درصد در نوسان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی مهمترین مولفه در حلقه کیفیت و موثرین مولفه در اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی است و نقش نیروی انسانی چنان است که حتی در صورت نقص و یا کاستی در سایر عوامل آموزشی می‌تواند ارتقای کیفیت را تضمین و دستیابی به اهداف آموزش و پرورش را محقق سازد و به دلیل همین نقش بی بدیل است که گفته اند رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش با کیفیت و آموزش و پرورش با کیفیت بدون معلمان متعهد علاقه مند و غیرمتخصص غیر ممکن است.

فانی گفت: نظام آموزش و پرورش به مدد آموزه های دینی و انقلابی و علی رغم تنگناهای موجود موفقیت های خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته و معلمان متعهد می‌داند که ماموریت خطیر خود را همسو با رسالت عظیم پیامبران ، رشد و تعالی جامعه قرار داده اند.

وی افزود: از طرفی دیگر آموزش و پرورش با دارا بودن حدود 1 میلیون نفر اعم از معلمان و کادر اداری بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است که از این تعداد 53 درصد را خانم ها و 47درصد را آقایان تشکیل می‌دهند که این نسبت در استان های مختلف تفاوت فراوانی دارد به نحوی که در شهر تهران قریب به 72 درصد از کارکنان را خانم ها تشکیل می‌دهند و در مقابل استان کهکیلویه و بویراحمد حدود 35 درصد کمترین درصد کارکنان زن را دارا می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این تفاوت از یک سو نشان میدهد که مشکل جدی در توزیع نیروی انسانی است و از سویی دیگر با توجه به ترکیب دانش آموزان دختر از کل دانش آموزان که تقریبا 50 درصد می‌باشد قابل تامل است.

فانی گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جهتی دیگر نیز نسبت به سایر دستگاههای دولتی از امتیاز برخوردار است و قریب به 67 د رصد کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند ودر این میان قریب به 9 درصد آنها دارای مدارج تحصیلی فوق لیسانس و دکتری می باشند.

وی افزود: در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش اموز یک معلم به کار مشغول است و علی رغم توجه و تلاش به عمل آمده به ازای هر 250 دانش آموز تنها یک مربی یا معاون پرورشی مشغول به کار است.

 

به ازای هر 1670 دانش‌آموز تنها یک مربی سلامت مشغول به کار است

فانی ادامه داد: لازم به ذکر است که در حوزه بهداشت و درمان نیز به ازای هر 1670 دانش‌آموز تنها یک مربی سلامت مشغول به کار است. از طرف دیگر حدود نیمی از کارکنان این وزارتخانه بیش از 20 سال سابقه خدمت دارند و در این میان حدود 10 درصد از کارکنان طی 3 سال آینده به سن بازنشستگی می‌رسند که در بین استان‌های کشور استان‌های گیلان، یزد، تهران و مرکزی در معرض خروج نیرو قرار دارند.

 

130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است

این وزیر کابینه یازدهم افزود: همچنین به نظر می‌رسد طی 3 سال گذشته با فرض ثابت ماندن شاخص‌های اشتغال موجود حدود یکصد هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج می‌شوند. از طرف دیگر درباره فضاهای آموزشی با اذعان به اقدامات موثر وزارتخانه و خیرین مدرسه‌ساز پس از پیروزی انقلاب به ویژه توجه مجلس و دولت در اختصاص اعتبارات ویژه برای تخریب و نوسازی مدارس هنوز یک‌سوم از دانش‌آموزان در فضای آموزشی تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند و کماکان حدود 130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند. در این میان هنوز حدود 10 هزار واحد آموزشی به صورت دونوبته اداره می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش هم‌اکنون حدود 5900 پروژه نیمه‌تمام دارد که حدود 31 هزار کلاس درس را شامل می‌شود. خوشبختانه مجلس در بودجه سال 93 این اجازه را به وزارتخانه داده است که پروژه‌های نیمه‌کاره از سوی خیرین تکمیل شود. همچنین در سال 93 حدود 20 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات اختصاصی برای این وزارتخانه است که این اعتبار 9.5 درصد بودجه دولت است. این در حالی است که در سال گذشته این اعتبار حدود 8 درصد بوده است.

توجه ویژه دولت و مجلس به حوزه آموزش

فانی گفت: علی‌رغم اینکه اعتبارات هزینه‌ای دولت در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 17 درصد افزایش داشته ، اما اعتبارات هزینه‌ای این وزارتخانه با افزایش 26 درصدی روبرو بوده است که این درصد افزایش حاکی از توجه دولت و مجلس به حوزه آموزش است، از طرف دیگر ساختار بودجه آموزش و پرورش به نحوی است که متاسفانه حدود 99 درصد از اعتبارات به هزینه‌های پرسنل و حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص می‌یابد و تنها یک درصد از اعتبارات برای انجام فعالیت‌های عملیاتی و اجرای برنامه‌های آموزشی هزینه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، نماز جماعت و پرورشی، مسابقات و جشنواره‌ها، اردوهای علمی و فرهنگی، اردوهای معلمان و امکانات رفاهی، ارتقای مهارت‌ها و دانش‌های نیروی انسانی، پرداخت هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی، تغییر و نگهداری فضاهای آموزشی و بازسازی مدارس تنها با یک درصد اعتبار این وزارتخانه انجام می‌شود که این درصد در کنار اعتباری که برای اجرای طرح تحول در سال جاری پیش‌بینی شده در بهترین وضعیت اعتباری صرفاً حدود 500 میلیارد تومان را شامل می‌شود که این اعتبار را باید در طول یک‌سال برای 105 هزار مدرسه و 13 میلیون دانش‌آموز هزینه کرد.

وی افزود: در این میان شاید موثرترین کار در بهسازی نیروی انسانی معلمان ایجاد و تقویت انگیزه‌های شغلی این افراد و ارتقای مهارت‌های تخصصی و علمی آنها است. از طرف دیگر واقعا این مشکل فعلی آموزش و پرورش است که معلمان انگیزه کار و مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم را در اختیار ندارند. همچنین اختلال در نظام ارزشی معلمان به شدت به کیفیت اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی لطمه وارد می‌کند.

فانی تصریح کرد: معلمان امروز صبورانه منتظر اقدامات دولت خدمتگذار و مجلس برای اعتلای جایگاه معیشتی و منزلت اجتماعی و رفاهی خود هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از سویی دیگر محیط های آموزشی و عوامل موثر در آن و همچنین مواجه تخصصی و حرفه‌ای با چالش هایی که نظام آموزشی با آن روبرو است اقتضا می‌کند برنامه‌های ارتقای دانش و مهارت معلمان به صورت مستمر و مداوم به اجرا درآید تا این نیروی عظیم اجتماعی بتواند بر مسائل عدیده نظام آموزشی فائق آید.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر که می‌تواند به عنوان مصداقی از مشکل مورد استناد قرار گیرد کاهش عنایت و توجه نهادهای استانی و منطقه ای است به عنوان مثال سهم اعتبارات مصوب ادارات کل نوسازی استان ها از کل اعتبارات عمرانی مصوب استانها که روزگاری در آغاز برنامه چهارم حدود 21 درصد بوده است به تدریج در این ده ساله کاهش داشته و به حدود 8 درصد رسیده است.

 

انتقاد از سهم پایین بودجه عمرانی برخی از استانها

وزیر آموزش و پرورش افزود: سهم عمرانی آموزش و پرورش در استان ها از 21 درصد در ده سال اخیر به 8 درصد رسیده است که البته این سهم در استانهایی مانند ایلام و کرمان حدود 3 درصد بوده است حال شما تصور کنید که با این سهم عمرانی و استانی برای تامین و نگهداری و رسیدگی به فضاهای آموزشی چه کاری می‌توان انجام داد.

فانی گفت: چالش‌های نوپدید در عرصه های فرهنگی و آموزشی به ویژه تحولات محیطی از قبیل توسعه فضای مجازی، هجمه فرهنگی، نگرانی از گسست نسل ها، سیطره کمیت گرایی و همچنین حافظه محوری به جای تفکر خلاق، پیچیدگی روابط اجتماعی و خانوادگی، به فراموشی سپردن بخش تربیتی و فرهنگی مدرسه و تاکید من بر نقش آموزشی برنامه ها و عدم استانداردسازی منابع انسانی، فضای آموزشی و روش ها و ده ها عامل دیگر ما را با مسئولیت سنگینی مواجه کرده است.

وی افزود: سند تحول بنیادین برای پاسخگویی مناسب و مطلوب به این چالش ها راهکارهای متعددی را پیش بینی کرده است که امید است از سال تحصیلی جاری یعنی 93-94 تعدادی از راهکارهای سند تحول بنیادین به تدریج اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان ادامه داد: اینجانب در تاریخ 5 آبان ماه سال گذشته یعنی حدود 8 ماه قبل و برای بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد شما نمایندگان برنامه ای را تقدیم حضورتان کردم که قانونا و شرعا خود را مکلف به اجرای آن می‌دانم.

وی ادامه داد: برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اسناد فرادستی چون سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین نظام آموزشی ، تنظیم و تمام اجزای آن متناسب با مفاد این اسناد است.

فانی گفت: امروز بسیار خرسندم که به عرض شما نمایندگان محترم برسانم که برنامه سال تحصیلی 93-94 با اسناد به اسناد مذکور و علاوه بر آن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و انتظارات ریاست محترم جمهورو الزامات و احکام بودجه سال 93 در راستای محورهای برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی ، تنظیم ، تدوین و آماده اجرا شده است.

وی ادامه داد: این برنامه که برخی از رئوس آن به استحضار می‌رساند در جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مشروح آنرا عرض خواهم کرد و در طی جلسات فراوان با حوزه های تخصصی و متناسب با اولویت های بودجه سال 93 طراحی و تنظیم شده و سپس مجریان استانی با مختصات و ملاحظات اجرایی آن آشنا شدند.

وی یادآور شد: در هفته گذشته سمینار مدیران کل آموزش و پرورش استانها و معاونان وزارت آموزش و پرورش در یک کار فشرده دو روزه برنامه های سال تحصیلی 93-94 را قطعی و ابلاغ کردند که امیدواریم بتوانیم به اجرای برنامه ها بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بی شک محدودیت های اعتباری و امکانات اجرایی در اولویت بندی برنامه ها و حجم عملیاتی آنها تاثیر گذار بوده لیکن همه همکاران بنده در آموزش و پرورش ، معلمان ، مدیران ،‌کارکنان و کارشناسان ادارات اجرایی و ستادی همه اهتمام خود را برای اجرای این برنامه ها و ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اصلی در سال تحصیلی آ‌تی به کار خواهند بست.

وی یادآور شد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری یکی از محورهای برنامه های سال 93 را تشکیل داده است، 6 سیاست از 21 سیاست کلی مذکور که ارتباط مستقیم با حوزه ماموریت و وظایف آموزش و پرورش داشته به 15 سیاست اجرایی در 54 برنامه اجرایی تنظیم شده است که جزوه تفضیلی آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه شده است.

لایحه رتبه بندی معلمان در راه مجلس

فانی گفت: طرح رتبه بندی معلمان که در مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته جزو برنامه های دولت بوده و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز در حال بررسی است و ما امیدورایم که این طرح در آینده نزدیک به صورت لایحه تقدیم مجلس شود.

وی ادامه داد: در طرح رتبه بندی معلمان بحث انگیزش، ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان و همچنین بحث معیشت انان واقعا دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که بسیار طرح مفیدی باشد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اینک که در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی این کشور و همچنین بودجه 94 قرار داریم فرصت مغتنمی برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید برای اعتلای آموزش و پرورش کشور و دستیابی به برنامه های با کیفیت و تحصیل استانداردهای مناسب با نظام تعلیم و تربیت در تراز جمهوری اسلامی می باشد.

وی ادامه داد : انتظار دارم مجلس حمایت های خود را مبذول داشته تا آموزش و پرورش به یکی از اولویت های جدی کشور تبدیل شود.

لاریجانی ضمن تشکر از ارائه گزارش از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه های پیشرو در کار توسعه کشور بوده و همه باید به آن کمک کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: از اینکه وزیر آموزش و پرورش تلاش می‌کند که فرمایشات مقام معظم رهبری محقق شود سپاسگزاری می‌کنیم.

وی افزود: خوب است برنامه هایی که برای سال تحصیلی 93 و 94 در نظر دارید را با مجلس در جریان بگذارید و در بخش هایی که لازم است از کمک نمایندگان بهره مند شوید.
کد خبر: 10030

وب گردی

وب گردی