نتایج پژوهش ها و مقالات دانشگاهی باید در اختیار صنایع قرار گیرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دانشگاه باید پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد تا بتواند مشکلات و مسائل جامعه را حل کند و باید نتایج پژوهش‌ها و مقالات علمی دانشگاه‌ها در اختیار صنایع گوناگون قرار گیرد تا مشکلات واحد‌های تولیدی برطرف شود.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌‌ها در توسعه رونق تولید در کشور گفت: یک بخش عمده توسعه تولید ملی و خودکفایی به دانشگاه برمی‌‌گردد و زمانی که مقام معظم‌‌‌‌‌رهبری رونق تولید را مطرح می‌کنند و سال 98 را با این عنوان نامگذاری کردند، صرفا تولید تکنولوژی و فناوری‌ها را مد نظر نداشتند، بلکه اصل تولید علم مورد نظر ایشان است.

وی افزود: تولید علم شامل نظریه‌پردازی‌ها و علوم انسانی می‌شود بنابراین دانشگاه در هر دو مقوله تولید علم و تکنولوژی از پیشقراولان تولید علم و دانش در هر کشوری محسوب می‌شود. در دانشگاه‌‌های ما اگر چه کارهای بسیاری صورت گرفته و توانایی‌های مختلف دانشگاه‌‌ها را به لحاظ قابلیت علمی نشان دادند اما هنوز یک حلقه مفقوده‌ای میان دانشگاه و صنعت وجود دارد که بخشی از آنها توسط دانشگاه باید رفع شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره چگونگی ارتباط دانشگاه با صنعت و نقش‌آفرینی در توسعه تولید ملی خاطر نشان کرد: اگر دانشگاه‌‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت در رفع مشکلات صنایع و اقتصاد کشور پیشقدم شوند و در حوزه‌های علوم نظری اقتصادی بتوانند وارد شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند بخش عمده‌ای از رسالت خود را در جامعه انجام دادند.

فلاحتی یادآور شد: در واقع دانشگاه به عنوان پایگاه تولید علم جایگاهی تعیین‌‌کننده در رفع مسائل کشور دارد و اگر بخواهیم به پیشرفت و توسعه در رونق تولید ملی برسیم باید صنعت به دانشگاه اعتماد کرده و یک همکاری متقابلی میان این دو شکل گیرد.

وی درباره نقش تعیین‌کننده دانشگاه در رفع مسائل جامعه متذکر شد: دانشگاه باید پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد تا بتواند مشکلات و مسائل جامعه را حل کند، با توجه به نقش آفرینی مراکز دانشگاهی در حوزه مسئولیت اجتماعی لازم است ارتباط دانشگاه با بخش صنعت تقویت و نتایج پژوهش‌ها و مقالات علمی دانشگاه‌ها در اختیار صنایع گوناگون قرار گیرد تا مشکلات واحد‌های تولیدی برطرف شده و صنایع کشور با تکیه بر علم و پژوهش دانشگاهیان با سرعت هرچه تمام‌تر در راستای رونق تولید و خودکفایی ملی قرار گیرند.

فلاحتی تاکید کرد: بسیاری از ایده‌های تولید را می‌توان در دانشگاه‌ها توسط استادان به دانشجویان منتقل کرد؛ با ایجاد روحیه تحقیق و نوآوری و توجه به نیاز روز جامعه باید به مراکز علمی به عنوان پشتوانه بخش‌های تولید توجه ویژه‌ای داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: بسیاری از دانشگاه‌ها تا به امروز تلاش‌های خوبی در جهت رونق تولید داشتند و کارنامه قابل قبولی در این زمینه ارائه کردند به گونه‌ای که امروز بسیاری از صنایع، ارتباطات گسترده‌‌تری را با مراکز آموزش عالی برقرار کردند و از کارخانجات ماشین‌سازی تا بسیاری از صنایع دیگر از پایگاه علمی دانشگاه بهره جسته‌اند و این امر نوید‌‌بخش اتفاقی بزرگ در خودکفایی تولید ملی است که علاوه بر رونق تولید، اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز به دنبال دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه نقشی تعیین کننده در رونق تولید دارد و دانشگاه آزاد هم به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور با توجه به پتانسیل‌های خوبی که دارد، استادان برجسته و تولید برخی محصولات برای اولین بار در کشور، گام‌های مهمی را در راستای رونق تولید در کشور برداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003027

وب گردی

وب گردی