بازار سرمایه باید پیوست اجتماعی داشته باشد/ مدیران زن راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی تربیت می‌کنیم

معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا گفت: با همکاران خود در گروه مطالعات زنان که تخصص روان‌شناسی دارند، بحث «هراس در بازارهای مالی» را بررسی کردیم تا بتوانیم روی پروژه هایی مانند هراس ایجاد شده در اثر ریزش بازار و مدیریت بحث های روانی سرمایه‌گذاران کار کنیم.

علی رحمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد انعقاد قرارداد MBA و DBA بازار سرمایه بین دانشگاه الزهرا (س) و سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی « بورس، بانک و بیمه » اظهار کرد: دانشگاه الزهرا در رشته های حسابداری، مالی، اقتصاد و مدیریت، پیشتاز است. تمرکزمان را روی حوزه بازار سرمایه، قرار داده ایم چون بسیاری از دانشجویان ما جذب بازار سرمایه شده اند.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که دانشگاه الزهرا (س) مخصوص به بانوان است، تصمیم گرفتیم در قالب دوره های آزاد، آموزش های مرتبط با MBA و DBA را به همه ارائه دهیم. در این دوره ها، هیچ محدودیت جنسیتی وجود ندارد. استادان ما نیز همگی تجربه های بسیار خوبی در رده های ارشد بازارهای مالی داشته اند. حدود 5 یا 6 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهرا، سابقه فعالیت جدی در بازار سرمایه را دارند.

معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهرا تشخیص می دهند چه آموزش هایی ارائه شود. وزارت علوم هم سیاستی در رابطه با مهارت‌افزایی دارد تا به جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار، کمک کند. بر اساس توافقی که انجام داده‌ایم، افرادی که این دوره ها را پشت سر بگذارند، علاوه بر این‌که گواهی‌نامه MBA یا DBA می گیرند، یک سری گواهی‌نامه حرفه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار هم دریافت می کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: ما با همکاران خود در گروه مطالعات زنان که تخصص روان‌شناسی دارند، بحث «هراس در بازارهای مالی» را بررسی کردیم تا بتوانیم روی پروژه هایی مانند هراس ایجاد شده در اثر ریزش بازار و مدیریت بحث های روانی سرمایه‌گذاران کار کنیم. ما حتی متخصص شبکه در حوزه جامعه‌شناسی داریم تا مسائل جامعه‌شناختی را مورد بررسی قرار دهیم. بازار سرمایه باید پیوستی روانی و اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: بحث دیگری درباره «پایداری» را مد نظر قرار داده و در دانشگاه روی آن فکر کرده ایم که مباحثی مانند «سرمایه‌گذاری سبز» را دربرمی‌گیرد. امیدوارم که بتوانیم سرمنشأ یک سری تحولات باشیم و تأثیر اجتماعی دانشگاه را افزایش دهیم تا هم فارغ‌التحصیلان دانشگاه و هم افرادی که جذب دوره‌های آزاد ما می شوند، بتوانند خدمت بهتر و باکیفیتی به جامعه مالی ارائه دهند.

معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا با اشاره به برگزاری دوره‌های رهبری استراتژیک، ویژه مدیران زن گفت: در این دوره ها، مدیران میانی با تأکید بر زنان تربیت می کنیم. در اهداف پایداری هم یکی از مباحث، برابری جنسیتی است که حوزه‌ای اساسی محسوب می شود.

رحمانی به برگزاری دوره‌های آزاد مشترکی با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشاره و تأکید کرد: یکی از دوره های دیگر ما، تربیت مدیران راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که آن را به عنوان یک رسالت، مورد توجه قرار داده ایم. مجمع تاکنون چندین دوره برگزار کرده که بیشتر به مردان اختصاص داشته اما دوره ما، ویژه زنان است. جالب این‌که با استقبال خوبی مواجه شده و با حضور 40 نفر از مدیران رده‌های بالای کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: چند تن از مدیران دانشگاه الزهرا در این دوره حضور دارند چون این دانشگاه نیز نیاز به تربیت مدیران راهبردی دارد. نکته غم‌انگیز ماجرا بنا بر تأکید یکی از اندیشمندان این است که دانشِ ما در ایران، دانشِ جلسه‌ای است. همین موضوع، بی‌ثباتی را به دنبال داشته و باعث شده کمتر به دانشگاه مراجعه شود. احساس می‌کنیم که دانشگاه می تواند به ایجاد دانش و بینش عمیق کمک کند و ما باید آغازکننده راه باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص این‌که ورود جدی و آکادمیک زنان به بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: دانشگاه الزهرا با توجه به تجربه انباشته، روی مسائل اساسی بازارهای مالی تمرکز کرده و امیدواریم برنامه های خیلی خوبی تدوین و عملیاتی شود. ورود زنان به حیطه‌های تصمیم‌گیری باعث کاهش ریسک می شود چون زنان، ذهنی چندوظیفه‌ای دارند و می توانند به کاهش ریسک کمک کنند.

رحمانی با اشاره به ضریب بالای استهلاک افراد در بازار سرمایه به دلیل استرس بالا، تصریح کرد: در اتحادیه اروپا معتقدند ورود زنان به هیأت‌های مدیره، باعث افزایش درستکاری این هیأت‌ها می شود چون زنان، ملاحظات متفاوتی دارند. اگرچه نباید مسائل را سیاه و سفید ببینیم ولی این پتانسیل وجود دارد و باید از آن استفاده کرد. به دلیل استرس و فشاری که در بازار سرمایه وجود دارد، ضریب استهلاک افراد بالا می رود و آنها از لحاظ روحی، آسیب می بینند.

وی در پایان گفت: ما روی مسائل روانی فکر کرده ایم تا بدانیم یک تحلیل‌گر یا معامله‌گر در چه شرایطی از فشار روحی قرار دارد. با متخصصان روان‌شناسی هم صحبت کردیم تا این موضوع را بررسی کنند تا ورود افراد به بازار سرمایه، باعث کاهش عمر و کیفیت زندگی آنها نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003154

وب گردی

وب گردی