گردش مالی اقتصاد سینمایی ایران حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گفت: در ایران، اقتصاد سینمایی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم نمایش خانگی را به آن اضافه کنیم به ۱۰۰۰ میلیارد تومن می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه ای با عنوان « نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما » در سالن غدیر مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
محمود اربابی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در این نشست گفت: اگر بخواهم یک تصویر از سینمای جهان ارائه کنم، باید بگویم که اقتصاد سینما جهان در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و حدود ۸ میلیارد نفر در سال از سینما بازدید می کنند. همچنین تعداد سالن های سینما حدود ۱۸۰ هزار سالن است.
وی افزود: در ایران، اقتصاد سینمایی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم نمایش خانگی را به آن اضافه کنیم به ۱۰۰۰ میلیارد تومن می رسد. همچنین در سال گذشته که سال خوبی برای سینمای کشور بود، تعداد بیننده های سینمای ایران که به گیشه مراجعه کردند حدود ۲۸ میلیون نفر بوده است. تعداد سالن های سینما هم ۵۵۰ سالن بوده است.
اربابی ادامه داد: از نظر اقتصادی از سال ۹۱ و ۹۲ رابطه مردم با تولیدات سینمایی در پایین ترین سطح از سال ۸۲ تا به امروز بوده است. اما از سال ۹۳ با رشد مواجه بودیم؛ به شکلی که در سال ۹۶ تعداد تماشاگران سینما به ۲۲ میلیون نفر رسید.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: وضعیت سینمای ایران در مقایسه با سینمای جهان، قابل توجه نیست. به طور میانگین هر ایرانی کمتر از ۰/۵ بار به سینما مراجعه می کند. همچنین در سال گذشته مردم ایران فیلم های خارجی را بیش از فیلم های داخلی دنبال کرده اند.
وی ضمن اشاره به اینکه چند نگاه به سینما وجود دارد، تصریح کرد: اغلب کشورهای دنیا، سینما را جدای از صنعت سرگرمی می بینند. در برخی از کشورها هم سینما را جزو صنعت فرهنگی در نظر می گیرند.
اربابی افزود: در نگاه حاکم بر سینمای کشور ما، سینما را جزو مجموعه فرهنگ می دانند و این مسأله تأثیر خاصی بر سینمای ما به جای گذاشته است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در خصوص ممیزی های موجود در سینمای ایران گفت: در همه کشورهای دنیا، فیلم ها باید مسیری را برای رسیدن به مخاطب طی کنند و از برخی فیلترهای نظارتی عبور کنند. در کشور ما هم این مسأله صادق است و فیلم ها در چهارچوب آیین نامه پروانه نمایش اکران می شوند.
وی ضمن بیان اینکه در کشور ما 4 معیار برای مواجهه با فیلم ها وجود دارد تصریح کرد: قرار گیری فیلم در چهارچوب سیاست فرهنگی کشور، تناسب داشتن با نیازهای مخاطب، وجود مدیریت اقتصادی و داشتن صلاحیت های فنی و حرفه ای لازم، معیارهایی هستند که در مواجهه با فیلم ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
محمود اربابی تأکید کرد: اکثر فیلم های سینمای ایران در ژانر اجتماعی قرار دارند. فیلم های کمدی، کودک و دفاع مقدس، به ترتیب بیشترین تعداد را بعد از فیلم های اجتماعی به خود اختصاص می دهند. با این وجود، از نظر اقتصادی فیلم های کمدی بیشترین آورده اقتصادی را برای کشور به همراه دارند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت علاوه بر مدیریت و سیاست گذاری در حوزه اقتصاد سینما، باید اهمیت زیادی برای بخش خصوصی قائل شود تا سینما به پویایی لازم برسد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1003179

وب گردی

وب گردی