گلکسی اس 10؛ یک گوشی متوسط با قیمتی گران

در حالی که زمان زیادی از عرضه گوشی گلکسی اس 10 سامسونگ به بازار نمی گذرد، برخی معتقدند هزینه پرداختی برای این گوشی هوشمند با خدمات ارائه شده به مشتری توسط آن تطابق نداشته که در این مقاله به بررسی این مساله پرداخته شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی آمریکایی «آر اس تکنیکا» با انتشار یک گزارش گوشی جدید گالکسی 10 سامسونگ را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد این گوشی با پیش بینی کاربرانی که در انتظار یک گوشی با تمام امکانات موجود در جهان گوشی های تلفن همراه بودند مطابقت ندارد.

این پایگاه اینترنتی در گزارش خود آورده است: گوشی جدید سامسونگ برخی ویژگی های قابل توجه دارد، مانند پردازنده اسنپ دراگون 855 که از سرعتی بالا برخوردار است علاوه بر آنکه از وای فای 6 نیز پشتیبانی می کند و این گوشی تلفن همراه دارای یک حسگر اثر انگشت با سرعت بالا از شرکت کوالکوم است. اما چنین امکاناتی به همراه ایجاد برخی تغییرات در میزان رَم و حافظه با قیمتی حدود 100 تا 1600 دلار برای مصرف کنندگان گران به نظر می رسد.

گوشی اس 10 دارای خروجی هدفون بوده و علاوه بر پشتیبانی از دو سیم کارت، درگاه کارت حافظه خارجی نیز دارد. این در حالی است که این گوشی بهره مند از یک دوربین سه عدسی در پشت و یک دوربین جلویی است که در پشت صفحه نمایش قرار دارد. این شرکت کره ای تلاش کرده است با ادغام حسگرها و دوربین جلویی در قسمت بالای گوشی یک صفحه نمایش یک دست به مشتری ارائه کند اما شرکت هوآوی در این زمینه از سامسونگ جلوتر بوده و پیش از آن چندین گوشی با این ظاهر و ویژگی به بازار ارائه کرده است.

در حالی که مشاهده ویدئوهای یوتیوب و نت فلیکس با اس 10 برای کاربران مشکلی ایجاد نمی کند اما استفاده از برخی نرم افزارهای دیگر به دلیل حفره ایجاد شده در صفحه این گوشی به دلیل عدم نمایش بعضی اطلاعات با مشکلاتی مواجه است. لازم به ذکر است که گوشی وان پلاس تی 6 با ارائه همین ویژگی صفحه نمایش یک دست تنها 629 دلار قیمت دارد.

از دیگر نکات منفی گوشی اس 10 آن است که حسگر اثر انگشت در پشت صفحه نمایش قرار داده شده و این مساله امکان تصویر برداری سه بُعدی از اثر انگشت کاربر را فراهم می کند، علاوه بر آن سامسونگ مجدداً یک اشتباه را تکرار کرده است که آن کوچک بودن زیاد این حسگر است و می توان این حسگر را در حالی که صفحه نمایش غیر فعال است در پشت صفحه نمایش به راحتی مشاهده کرد.

اشتباه طراحان اس 10 در زمینه برنامه نویسی این گوشی نیز قابل ذکر است چرا که کاربران مشکلات زیادی برای لمس آیکون های بسیار کوچک این گوشی خواهند داشت.

با وجود ادعای شرکت کوالکوم در خصوص آنکه حسگر اثر انگشت این گوشی در شرایط مختلف قادر به فعالیت است اما برخی کاربران اعلام کرده اند زمانی که انگشتان آنها خیس بوده این حسگر نتوانسته اثر انگشت آنان را تشخیص دهد. همچنین در برخی مواقع که گرد و خاک بر روی صفحه نمایش گوشی بوده نیز این ویژگی به درستی عمل نکرده است.

سامسونگ تصور می کند با فروش این گوشی به قیمت 1000 دلار سود کافی از آن نمی برد به همین دلیل و برای توجیه این هزینه اقدام به نصب نرم افزارهایی غیر قابل حذف مانند اسپاتیفای، فلیپ بورد و فیس بوک در گوشی های خود می نماید، چنانچه نرم افزار امنیتی مک آفی نیز از نرم افزارهای دیگری است که به این منظور بر روی این گوشی نصب شده است.

گوشی اس 10 گاهی اوقات اعلان هایی برای کاربر دارد که امکان حذف آنها وجود ندارد به ویژه هنگام بررسی گوشی شما توسط نرم افزار امنیتی مک آفی. رقابت و نزاع دو شرکت سامسونگ و گوگل هنگام استفاده از این گوشی برای کاربر کاملاً واضح است چرا که کاربر مرتباً با پیام هایی در خصوص استفاده از خدمات گوگل یا اکتفا به همان خدمات ارائه شده در گوشی مورد سوال واقع می شود که از جمله این خدمات دستیار دیجیتال و فروشگاه نرم افزارهای گوگل است.

کاربر با نگاه به پنل جلویی گوشی شلوغی غیر لازمی را خواهد یافت چرا که تعداد زیادی از نرم افزارهای گوگل و سامسونگ را مشاهده خواهد کرد، همچنین باید نرم افزارهایی که شرکت سازنده برای تبلیغات خود تولید کرده و غیر قابل حذف هستند را به آنها افزود. از این جهت نمی توان گفت سامسونگ از جهت پنل ابتدایی و نمای اولیه، یک گوشی 1000 دلاری به کاربر ارائه می کند.

اس 10 از پردارشگر اسنپ دراگون 8 هسته ای 855 استفاده کرده است که نسبت به نوع 845 آن از افزایش 45 درصدی سرعت برخوردار است. اما باید توجه داشت که چنین پردازنده ای به پرچم دار سامسونگ منحصر نبوده و بسیاری از شرکت های دیگر نیز در گوشی های خود که قرار است در سال جاری ارائه کنند از آن استفاده می نمایند.

اما در خصوص دوربین ظاهراً سامسونگ به ارائه کیفیت تکیه کرده و به همین جهت 4 دوربین در اس 10 تعبیه قرار داده است. در پشت این گوشی یک دوربین 16 مگاپیکسل با زاویه بسیار باز و دو دوربین 12 مگاپیکسل قرار داده شده که زوایه یکی از آنها باز و دیگری متغیر است. در جلوی این گوشی نیز یک دوربین 10 مگاپیکسل قرار دارد.

شکی در ابتکار صورت گرفته در طراحی این گوشی و ویژگی های کم سابقه آن وجود ندارد، علاوه بر آنکه باتری 3400 میلی آمپری، قابلیت شارژ سریع، دارا بودن پردازنده سریع و قوی و دوربین با کیفیت و رَم بالا از نکات مثبت این گوشی به شمار می رود. به طور کلی استراتژی سامسونگ در ساخت گوشی های زیبایی است که مورد تحسین مصرف کنندگان قرار گیرد.

در پایان باید گفت گوشی اس 10 طراحی خوبی دارد اما به ویژگی ها و فناوری های دیگری نیاز دارد تا به عنوان پرچم دار گوشی های هوشمند جهان مطرح شود. مصرف کنندگان می توانند یک گوشی تلفن همراه با همین مشخصات را تنها با 650 دلار به جای پرداخت 1000 دلار خریداری نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003188

وب گردی

وب گردی