ایرانی اولین حامی ما در جنگ با داعش بود

فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق در همایش پاسداشت خانواده شهدای ایران در جنگ با داعش از حمایت‌های دولت و مردم ایران در این جنگ تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،مقامات و فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق از نقش ایران در جنگ با گروه تروریستی داعش تقدیر و تشکر کردند.

«فالح الفیاض»، رئیس این سازمان در کنگره پاسداشت از خانواده‌های شهیدان جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش که با شعار «خون ما یکی است» امروز در شهر بغداد برگزار شد، تأکید کرد که ایران، اولین حامی و پشتیبان عراق در مقابله با حملات وحشیانه و گسترده داعش بود».

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق به فتوای جهاد کفایی آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی شیعیان این کشور برای مقابله با داعش اشاره کرد و گفت که این فتوا «پاسخی کوبنده» به این حملات بود.

او شهدا و خانواده‌های آن‌ها را مورد خطاب قرار داد و گفت که به شما افتخار می‌کنیم و در برابر شما سر تعظیم فرود می‌آوریم. گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ خانواده شهدا از ایران برای شرکت در همایش امروز به عراق سفر کرده‌اند.

الفیاض گفت: «از طرف خودم و به نیابت از دولت عراق، از همه خانواده‌های محترمی که پاره‌های تن خود را برای پیروزی مردم عراق تقدیم کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم».

«هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح عراق و رئیس سازمان بدر نیز ر این همایش با بیان اینکه ایران آنچه در توان داشت برای دفاع از عراق و مقدسات این کشور تقدیم کرد، اظهار داشت که عراق مخالف هرگونه حضور اجنبی یا ایجاد پایگاه‌های هوایی در خاک خود است. او همچنین از نقش حزب‌الله در این جنگ تقدیر کرد.

او گفت: «زمانی که همه داشتند تماشا می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران انبارهای سلاح خود را برای عراق گشود و در پشتیبانی از عراق در جنگ با داعش نقش بزرگی داشت».

العامری همچنین از موضع‌گیری آمریکایی‌ها و کشورهای عربی خلیج فارس در قبال ظهور پدیده داعش انتقاد کرد و گفت که آمریکایی‌ها ورود داعش به عراق را ناشی از «ظلم به اقلیت سنی» در این کشور می‌دانستند و کشورهای عربی از جمله کشورهای عربی خلیج فارس نیز می‌گفتند که ورود داعش نتیجه «انقلاب عشایر» عراق است.

ابو مهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی عراق نیز از حمایت‌های ایران در جنگ علیه داعش تقدیر کرد و گفت اگر ایران نبود، عراقی سلاح جنگیدن با داعش را نداشت.

او گفت: سال ۲۰۱۴ (سال اشغال موصل از سوی داعش)، انبارهای تسلیحات ما خالی بود و این ایران بود که به کمک ما آمد و سلاح داد. ما در نبرد [شهر] بیجی در سال ۲۰۱۶ حتی یک گلوله هم نداشتیم».

ابو مهدی المهندس گفت: «هنگامی که برخی از قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا و روسیه سخن می‌گویند، از خود می‌پرسیم این تسلیحات به هنگام نیاز کجا بودند».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها بعد از سه ماه آن هم بعد از اینکه خطر سقوط شهر اربیل، [مرکز منطقه کردستان عراق] برای جنگ با تروریسم وارد شدند».

معاون رئیس الحشد الشعبی از نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله در جنگ علیه داعش تقدیر کرد و گفت: «سپاه و حزب‌الله در تحقق پیرزوی بر تروریسم نقش گسترده‌ای داشتند».

الحشد الشعبی به فاصله چند روز از اشغال شهر موصل و بخش بزرگی از خاک عراق به دست گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴، بنا بر فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی تشکیل شد. این نیروها توانستند در کنار ارتش عراق و سایر نیروها نقش مهمی در بازپس‌گیری این مناطق ایفا کنند.

ایران طی این مدت، با ارسال تجهیزات و مستشاران نظامی خود به عراق و آموزش نیروهای عراقی از جمله نیروهای الحشد الشعبی، به دولت مرکزی عراق و همچنین حکومت منطقه کردستان این کشور کمک کرد تا ثبات و امنیت به عراق بازگردد.

مهدی تیماجی

انتهای پیام/

کد خبر: 1003208

وب گردی

وب گردی