گسترش نشر الکترونیک پاسخی به گرانی کتاب های کاغذی

نمایشگاه بین المللی کتاب سال ۹۸ در حالی در حال برگزاری است که بخش نشر الکترونیک نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته با استقبال و گستردگی بیشتری روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نمایشگاه بین المللی کتاب سال ۹۸ در حالی در حال برگزاری است که بخش نشر الکترونیک نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته با استقبال و گستردگی بیشتری روبه‌رو است.
نشر الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین شاخه های صنعت نشر در دنیای کنونی اگر چه چند سالی غایب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود اما یکی دو سالی است که دوباره حضور موثر دارد و ناشران این حوزه فعالیت‌هایی چون ارائه تازه‌ترین محصولات خود نظیر کتاب الکترونیک و برگزاری نشست ها می پردازند.
گفتنی است، سابقه حضور این بخش در نمایشگاه کتاب به بیش از یک دهه برمی‌گردد.
امسال ۶ هزار اثر شامل کتاب های الکترونیک، نرم افزارهای آموزشی الکترونیک و تورهای جستجوگر پایگاه های اینترنتی ارائه کتاب الکترونیک در بخش ناشران الکترونیک موجود است.
در ادامه برای بررسی علل رو به گسترش بودن حوزه کتاب الکترونیک و استقبال کمتر کتب کاغذی نسبت به سال های پیش برگزاری نمایشگاه کتاب، با چند از دانشجویان به گفتگو پرداخته ایم.
امیر علی دانشجوی رشته آی تی دانشگاه پیام نور با اشاره به عصر کنونی که عصر ارتباطات است گفت: رفتن به سوی کپسولی مطالعه کردن و ترویج کتاب های الکترونیک دور از ذهن نبوده و نیست.
این دانشجوی علاقمند به حوزه نشر الکترونیک بیان کرد: مطالعه این نوع از کتاب‌ها حمل آسان و مطالعه آن در زمان های مرده نظیر ترافیک مترو و اتوبوس است.
سارا دانشجوی ارشد فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: کتاب کاغذی حس خوب مطالعه و نوستالژی را برای فرد تداعی می‌کند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
وی اضافه کرد: با توجه به استفاده از گوشی‌های هوشمند و درگیری افراد در طول روز در شبکه‌های اجتماعی مدت زمانی است که پزشکان هشدار بیماری های گوناگون نظیر تنگی ستون فقرات را به مردم به خصوص قشر جوان جامعه داده‌اند که استفاده از کتابهای الکترونیک ممکن است این بیماری را تشدید کند.
رضا دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحصیل در دانشگاه های برتر کشور نیازمند تمام وقت بودن است، گفت: با توجه به اینکه دانشجویان درآمد خاصی ندارد ناخودآگاه به سمت هزینه های کمتر در زندگی کشیده می شوند.
وی افزود: کتاب های کاغذی طی یک سال گذشته با افزایش زیادی روبه‌رو بودند و در توان یک دانشجو نیست که یک کتاب تخصصی رشته را که بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هست به راحتی تهیه کند چه برسد به کتاب‌های غیر مرتبط.
رضا خاطرنشان کرد : ما کتاب های الکترونیک را با قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان به راحتی خریداری و دانلود می کنیم.
در پایان می توان نگاشت؛ حوزه نشر الکترونیک در ایران هنوز برای رسیدن به جایگاه مناسب فاصله زیادی دارد زیرا بسیاری از کتب تخصصی و گرانقیمت نسخه الکترونیک ندارند.
انتهای پیام/
کد خبر: 1003242

وب گردی

وب گردی