دانشجویان به دنبال کتاب های چاپ قدیم/ همدردی ناشران  با دانشجویان در گرانی کتاب‌ها

ناشران دانشگاهی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حضور پررنگی دارند اما گرانی کتاب استقبال دانشجویان و بازدیدکنندگان را کمرنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناشران دانشگاهی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حضور پررنگی دارند و چندین غرفه را به خود اختصاص داده اند. انتشارات دانشگاه های مختلف کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های سراسری کل کشور، غرفه هایی را در نمایشگاه کتاب دایر کرده و در دومین روز (پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه 98) نیز پذیرای مراجعان بوده اند.
تعداد قابل ملاحظه ای از مراجعان غرفه های ناشران دانشگاهی، دانشجویان هستند اما بسیاری از آنها بعد از دیدن یا شنیدن قیمت کتاب ها، از خرید منصرف می شوند. یاسر، دانشجوی رشته مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی شریف، از جمله دانشجویانی بود که به قیمت بالای کتاب ها اعتراض داشت.
وی در این خصوص به ایسکانیوز، گفت: «واقعا چه فکری در مورد قشر دانشجو کرده اند؟ اصلا فکر کرده اند یک دانشجو برای خرید کتاب باید چه کار کند؟ بخشی از خریدهای من شامل کتاب های درسی است ولی واقعا پرداخت قیمت درج شده روی کتاب، فشار زیادی به من و خانواده ام وارد می کند.»
مسئول غرفه دانشگاه صنعتی شریف، حق را به دانشجویان داد اما تأکید داشت ناشران در گرانی کاغذ، تقصیری ندارند: «من هم دانشجو بوده ام و می دانم دانشجویان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، مخصوصا دانشجویانی که از شهر دیگری به تهران آمده اند. طبیعتا هزینه زندگی در پایتخت خیلی بالاست ولی ما هم بی‌تقصیر هستیم. گرانی کاغذ دستِ ما نیست و قیمت تمام‌شده کتاب برای ناشران خیلی بیشتر از گذشته تمام می شود.»
مسئول غرفه دانشگاه خوارزمی هم گرانی کاغذ را دلیل عمده کاهش استقبال دانشجویان از خرید کتاب عنوان کرد و به ایسکانیوز، گفت: «همه چیز در کشور گران شده و کاغذ هم مستثنی نبوده است. گرانی کاغذ، خیلی از روزنامه ها و مجلات را به مرز تعطیلی کشانده و خیلی از ناشران کتاب هم به سختی، روزگار می گذرانند. ما هم چاره ای جز گران‌کردن کتاب ها نداریم وگرنه نمی توانیم انتشارات را سرِ پا نگه داریم.»
نوید، دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همراه با 4 همکلاسی دیگرش به غرفه مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی آمد تا کتاب مورد نظرش را خریداری کند. وی به ایسکانیوز، گفت: «ما به دنبال کتاب های چاپ قدیم می گردیم و خوشبختانه غرفه دانشگاه آزاد، یکی از نیازهای ما را برآورده کرد. اگر چاپ جدید همین کتاب را می خریدیم، باید مبلغ بیشتری پرداخت می کردیم که برای ما سخت بود.»
تعدادی از ناشران دانشگاهی معتقد هستند نمایشگاه سی و دوم شاید از نظر میزان مراجعه‌کننده، تعدادی برابر یا حتی بیشتر از سال های گذشته را به خود جذب کند اما از نظر فروش، احتمالا آمار قابل توجهی ثبت نخواهد شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1003259

وب گردی

وب گردی