مسئولان از رصد افکار دانشجویان غفلت کرده‌اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش از رصد افکار دانشجویان و دانش‌آموزان کشور غفلت کرده‌اند و مشخص نیست که نظام آموزش کشور تا چه اندازه مفید بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی گلشنی در همایش نظریه اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های غدیر شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: جدایی علم و دین در جهان اسلام و حتی در ابتدای آغاز به کار علم جدید مطرح نبود، اما با ظهور مکاتب تجربی که صرفا بر روش حسی و تجربی تأکید داشتند، علم به‎عنوان مقوله‌ای فارغ از متافیزیک مطرح شد.

وی ادامه داد: از قرن بیستم به‎علت سوءاستفاده‌هایی که از معنای صرفا مادی علم رخ داد، تردیدهایی در زمینه صحت این تعریف از علم صورت گرفت، بهطوری که انیشتین به‎عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان علوم طبیعی در کتاب خود نوشت که به خاطر سوءاستفاده‌های فراوان انجام شده، اگر بار دیگر به دنیا ‎می‎آمد هرگز فیزیک را دنبال نمی‌کرد.

گلشنی بیان کرد: دیگر عامل بروز این تردیدها، توجه دانشمندان به این نکته بود که هیچ علمی فارغ از اصول و مبانی نیست و دیگر اینکه پاسخگویی به بسیاری از سوالات مربوط به علت آفرینش، آغاز و انجام جهان و دغدغه‌های انسانی از توان علوم تجربی خارج است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: درگذشته مفاهیم الحادی از جانب فلاسفه مطرح می‌شد اما در سال‌های اخیر سؤالات الحادی از جانب علمای علوم تجربی مطرح می‌شود. امروزه علوم تجربی تأثیر بسیار زیادی بر علوم انسانی دارد، به گونه‎ای که حتی شاهد تأسیس رشته‌هایی مانند فیزیک اقتصادی (اکونوفیزیک) هستیم که نام دانش اقتصادی بر مبنای فیزیک است، همچنین تا قبل از ۵ دهه اخیر، فیلسوف خداباور و معتقد، به آسانی یافت نمی‌شد اما امروزه بیش از یک چهارم فلاسفه غرب، خداباور هستند و حتی انجمن فیلسوفان خداباور تشکیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش از رصد افکار دانشجویان و دانش‌آموزان کشور غفلت کرده‌اند و مشخص نیست که نظام آموزش کشور تا چه اندازه مفید بوده و موجب خداباوری یا روی‌گردانی از توحید شده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی معلمان حتی اصل توحید را زیر سؤال می‌برند، برخی از اساتید دانشگاه صراحتا از قرائت قرآن در ابتدای کنفرانس‌های علمی انتقاد می‌کنند اما پس از مدتی در ‎سمت‌های بالاتری منصوب می‌شوند و این نشان دهنده غفلت مسئولان از فضای آموزشی کشور است.

وی عنوان کرد: غرب به دنبال تغییر فرهنگ ماست، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس به وضوح در مصاحبه‎ای می‌گوید که تا ۱۵ سال آینده به کلی فرهنگ ایرانیان را تغییر خواهد داد، چاره مقابله با این مسائل صمیمیت بیشتر بین حوزه و دانشگاه و فعالیت‌هایی به سبک فعالیت‌های شهید مرتضی مطهری در انجمن اسلامی پزشکان به‎عنوان نمونه‎ای موفق از این تعامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003304

وب گردی

وب گردی