بهبود اوضاع اجتماعی مناطق سیل زده با استمرار خدمات قرارگاه های جهادی دانشگاه آزاد

یکی از گروه‌هایی که در مناطق سیل‌زده اقدامات فراوانی انجام داده و تأثیر بسزایی بر بهبود اوضاع گذاشته است، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل ار روزنامه صبح نو، بیش از یک ماه از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور می‌گذرد. تاکنون نهادها، ارگان‌های امدادی، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی زیادی برای کمک به مردم آسیب‌دیده راهی استان‌های مختلف شده اند. گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان ازجمله استان‌هایی هستند که بیشترین آسیب ناشی از وقوع سیل را دیده اند و به طبع بیشتری کمک‌ها روی این استان‌ها متمرکز شده اند. با وقوع سیل در شهرستان پلدختر استان لرستان، کانون توجهات از گلستان به این سمت جلب شده و در اندک زمانی پس از وقوع سیل، پلدختر پر شد از مردم و گروه‌هایی که برای کمک به هموطنانشان راهی لرستان شده بودند. از آنجا که لرستان استان بالادستی خوزستان به شمار می‌آید، روشن بود خیلی زود سیلاب‌ها و روان آب‌هایی که لرستان را درنوردیده بودند، وارد خوزستان می‌شوند. پس، قبل از رسیدن سیلاب‌ها به خوزستان، نیروهای جهادی و ارگان‌های دولتی و نظامی راهی خوزستان شدند تا حجم خسارات وارده را کمتر کنند. حالا با عبور سیلاب‌ها از خوزستان، کم کم سطح آب در بسیاری از مناطق پایین آمده و اهالی بومی به محل سکونت خود بازگشتند. با وجود این، یکی از گروه‌هایی که در مناطق سیل‌زده اقدامات فراوانی انجام داده و تأثیر بسزایی بر بهبود اوضاع گذاشته است، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی است.

ماجرا از آنجا شروع شد که با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان کشور، از جمله شهرهای استان گلستان و بخشی از مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیأت موسس و هیأت امنای این دانشگاه، ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل را در سازمان مرکزی تشکیل داد تا هماهنگی‌های لازم را برای کمک به هموطنان سیل‌زده انجام دهند. در همان روزهای ابتدایی وقوع این حوادث در شهرهای ایران، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند این دانشگاه آمادگی دارد علاوه بر مشارکت و مدیریت بحران در این مقطع، برای کاهش اثرهای روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی حاصل از بروز حادثه در مناطق آسیب‌دیده به صورت عملی وارد عمل شود. بر همین اساس، تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برای خدمت رسانی و کمک به هموطنان سیل‌زده اعلام آمادکی و کمک‌های مالی و غیرمالی شامل خدمات عمرانی، پزشکی، فرهنگی، آموزشی و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی را برای این مناطق فراهم کردند.

گروه‌های جهادی در کجا مشغول‌اند؟

از همان روزهای اول، دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های معین مناطق سیل‌زده؛ راهی استان‌های آسیب‌دیده شدند. عده ای در گلستان، عده‌ای در لرستان و برخی دیگر هم در خوزستان مشغول فعالیت هستند. بنا بر آنچه در روزهای اخیر دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده، تاکنون بیش از 100 گروه جهادی در مناطق آسیب‌دیده حضور یافته‌اند. همچنین از دانشگاه‌های آزاد واحدهای مستقر در استان تهران نیز 10 گروه جهادی در شهرستان آق‌قلا مستقر شده‌اند. 30 گروه جهادی در مناطق سیل‌زده حضور دارند و همچنین 46 نقطه از استان لرستان در اختیار بسیج دانشجویی است.

جهادی‌ها در لرستان چه می‌کنند؟

در حوزه دانشجویی، بخشی از اعزام‌ها به صورت خودجوش بوده و نمی‌توان آمار دقیقی درباره آن عنوان کرد. با این حال، آمارهای رسمی از حضور 300 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در پلدختر می‌گوید؛ آمارهایی که اگر تعداد اعضای هیات علمی و کارکنان را به آن اضافه کنیم، قطعاً بیش از 700 نفر می‌شوند. این دانشگاهیان با وجود پاکسازی اکثر مناطق، هنوز هم در میدان حضور دارند تا به انجام اقدامات بعدی سرعت دهند. البته به گفته سیامک بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان، مسئولیت پاکسازی تمام مدارس شهر پلدختر هم به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده بود که نیروهای جهادی در چهار پنج روز مدارس را پاکسازی کردند و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دادند. علاوه بر این در کنار نیروهای انسانی، حدود 20 دستگاه ماشین آلات سنگین اعم از بولدوزر، لودر و گریدر نیز ار واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به پلدختر آورده شد که با کمک آنها، کار پاکسازی سریع‌تر انجام شود.

آخرین اقدامات قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان، یک قرارگاه مرکزی در اهواز و 8 قرارگاه فرعی نیز در مناطق مختلف سیل خیز و آسیب پذیر دایر کرد. احمد صالحی، معاون اجرایی عملیاتی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود از ابتدای هفته گذشته، کمک‌های امداد و نجاتی عموماً در حوزه تغذیه، بهداشتی و پوشاک بود. روش کار این نیروها بدین ترتیب بود که قرارگاه‌های فرعی محیط‌های مختلف کم برخوردار را شناسایی و آنها را برای تأمین مایحتاج به قرارگاه مرکزی معرفی می‌کردند. پس از آن، قرارگاه مرکزی نیز مایحتاج آنها را تأمین می‌کرد و در اختیارشان قرار می‌داد.

درخت تو گر بار دانش بگیرد

حتماً شنیده اید که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تسهیلات ویژه و تخفیفاتی برای دانشجویان سیل‌زده منتشر شده است. در این باره دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده به واحدهای دانشگاه اعلام شده اگر دانشجویان سیل‌زده برای ترم جاری شهریه‌های خود را پرداخت نکرده‌اند یا چکی در دست دانشگاه دارند، از آنها مبلغی دریافت نکنند و دانشجویان می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند. همچنین برای شهریه دانشجویان محصل در دانشگاه آزاد اسلامی که از مناطق سیل‌زده هستند، در ترم‌های بعد نیز تخفیف‌های ویژه در نظر گرفته شده است.

به زیر آوری چرخ نیلوفری را

با تمام اینها، کمک‌های دانشجویان و استادان دانشگاه به همین جا ختم نمی‌شود. در میان سیل کمک‌های اقشار مختلف و هیاهوی رسانه‌ها از حجم مناطق آسیب‌دیده، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که این روزها «قطب رباتیک کشور» لقب گرفته‌اند، وارد عمل شدند تا با ساخت دستگاهی بتوانند تمام گل‌ولای منازل سیل‌زدگان را به بیرون از منزل آنها انتقال دهند. این خبری بود که در روزهای گذشته مرتضی موسی‌خانی رئیس واحد قزوین اعلام کرد. البته این نخستین اقدام واحد قزوین برای کمک به آسیب دیدگان در بلایای طبیعی نیست. پیش از این نیز در زمان وقوع زلزله در استان آذربایجان شرفی و کشته و زخمی شدن بسیاری از هموطنان آذری، این واحد دانشگاهی آمادگی خود را برای بکارگیری ربات‌های امدادگر و پرنده مرکز تحقیقات مکاترونیک این دانشگاه برای یاری رسانی در این حادثه غم انگیز به مسئولان اعلام کرد. بنا بر آنچه اعلام شده، این دستگاه ابتدا به لرستان منتقل می‌شود و در صورت موثر بودن، سریعاً به استان‌های دیگر هم منتقل می‌شود تا دستگاه بعدی هم ساخته شود.

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در آینده چه می‌کند؟

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت قرارگاه جهادی این دانشگاه و آینده آن می‌گوید: «دانشگاهی که در اتاق‌های بدون پنجره بنشیند، نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند و اساساً نمی‌داند الان شب است یا روز. نمی‌توان در اتاق‌های بدون پنجره نشست، پنجره نیز همین قرارگاه‌های جهادی هستند. هر روز چنین حوادثی رخ نمی‌دهد، بلکه یک روز رخ می‌دهد و 10 سال روی آن کار می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1003391

وب گردی

وب گردی