ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، دندانپزشکی و روانشناسی در مناطق سیل‌زده/ 1200 نفر در پلدختر ویزیت شدند

گروه‌های پزشکی و رواشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب قرارگاه جهادی این دانشگاه و با حضور در مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان به ارائه خدمات بهداشتی، تشخیصی، درمانی سرپایی، مشاوره و روانشناسی می‌پردازند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همزمان با سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان لرستان در نخستین هفته کاری سال 98 و تشکیل قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده، معاونت بهداشتی درمانی قرارگاه جهادی نیز راه‌اندازی شد و گروه‌های پزشکی، پرستاری و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی برای خدمت‌رسانی داوطلبانه به مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان اعزام شدند.

ارائه خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی دارو در کانکس‌هاس دانشگاه آزاد اسلامی

۲۰ فروردین تیم پزشکی سه نفره به سرپرستی به منطقه سیل‌زده پلدختر اعزام شدند و دو کانکس تهیه شده توسط واحد بروجرد در اختیار این گروه پزشکی قرار گرفت. ارائه خدمات درمانی سرپایی و توزیع دارو به صورت رایگان از جمله خدمات این کانکس‌هاست. حدود هزار و 200 نفر در این کانکس‌ها ویزیت شدند.

داروهای توزیع شده در کانکس‌های فوریت‌های پزشکی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی ‌از سوی واحد بروجرد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کارخانه دار‌وسازی اکسیر، نیروی زمینی سپاه پاسداران، شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر تهیه و تامین شد.

علاوه بر ارائه خدمات درمانی در این دو کانکس‌، بر اساس برنامه‌های انجام شده تیم‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به مناطقی که امکان حضور مردم در کانکس‌‌ها فراهم نبود، اعزام شدند.

اعزام دومین گروه پزشکی و روانشناسی به پلدختر

پس از یک هفته استقرار و پایان مأموریت اولین گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پلدختر، دومین تیم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به سرپرستی دکتر کریمی و دکتر یوسفی به پلدختر اعزام شدند. با توجه به خروج پلدختر از وضعیت بحرانی و اهمیت حضور تیم روانشناسی در مناطق سیل‌زده پلدختر، تیم روانشناسی به منطقه اعزام شد. این تیم گروه با حضور در کمپ‌ها و خانه‌های افراد سیل‌زده به درمان از طریق مشاوره و روانشناسی پرداخت. همچنین آموزش‌های لازم به شبکه بهداشت و درمان منطقه از سوی این گروه در مواجه با افراد سیل‌زده انجام شد.

کودکان، یکی از گروه‌های هدف در درمان روانشناسی بودند که تیم روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در مناطق سیل‌زده با اجرای بازی، مسابقه، اهدای جوایز و اسباب بازی باعث ایجاد نشاط و شادی کودکان شدند.

کلینیک سیار دندانپزشکی

استقرار کلینیک سیار دندانپزشکی یکی دیگر از اقدامات واحد بروجرد بود که در مدت چهار‌ روز اتوبوس مجهز به دو یونیت دندانپزشکی و تیم دندانپزشکی در شهرستان پلدختر به خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده این منطقه پرداختند. در بخشی از این کلینیک سیار رادیولوژی کوچکی با دیواره‌های از سرب به منظور جلوگیری از عبور اشعه، در نظر گرفته شده بود.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر از اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی در کمک‌رسانی بخش درمان قدردانی کرد.

اعزام گروه‌های پزشکی به استان خوزستان

پس از عادی شدن وضعیت در پلدختر، تیم‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه ماموریت خود در قالب قرارگاه جهادی دانشگاه به استان خوزستان که سیل در بخش‌هایی در حال گسترش بود اعزام شدند. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان دارای رشته‌های پرستاری و مامایی است، گروه‌هایی که در این مناطق تشکیل شد بیشتر از اعضای هیات علمی و دانشجویان این رشته‌ها بودند و حضور تیم پزشکی که از پلدختر به خوزستان آمده بودند، بر تعداد پزشکان افزود. یک پزشک از درمانگاه واحد دزفول در تیم‌های اعزامی حضور داشت. در صورتی بیماری نیاز به تشخیص دقیق‌تر داشت از طریق ارتباط با پزشکان متخصص در تهران خدمات ارائه می‌شد.

چهار دستگاه آمبولانس دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان مستقر است و مراجعه تیم‌های پزشکی قرارگاه جهادی دانشگاه به صورت مستمر به روستاها و کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان سرکشی می‌کنند. توزیع 5 هزار بروشور‌ درباره آموزش رعایت بهداشت برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی از دیگر اقدامات بهداشتی و درمانی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003416

وب گردی

وب گردی