نقش اساسی ماماها در ترغیب به فرزندآوری در خانواده

وزیر بهداشت گفت: نظام بهداشتی و درمانی ایران در بین کشورهای مدیترانه شرقی به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و مترقی تلقی می شود و اکثر کشورهای منطقه در صدد هستند که از الگوی ایران برای توسعه زیرساخت های حوزه سلامت استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی درحاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی در سالن همایش های رازی تهران با اعلام این مطلب، گفت: دستاوردهای ارزشمندی در کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان، حذف کزاز بند ناف، اصلاح الگوهای تغذیه ای و مراقبت های قبل و زایمان داشته ایم که ماماها نقش اصلی را در این دستاوردها داشتند.

وی تصریح کرد: در سیل اخیر، ماماها حضور و نقش پررنگی داشتند و می دیدم که ماماها تا زانو در گل فرو می روند تا مبادا مادر بارداری دچار مشکلی شود و کارهای بسیار عظیم و افتخار آفرینی خلق شد. ما در پایگاه های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت، در مراقبت از زنان باردار خارج از مراکز بهداشتی و درمانی به شکل آموزش از راه دور از ماماها نیز استفاده می کنیم.

وزیر بهداشت درخصوص آینده شغلی مامایی برای دانشجویان این رشته، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، می توانیم به خوبی از ظرفیت ماماها در نظام سلامت استفاده کنیم و تردید ندارم که ماماها را در جایگاه مناسب به کار خواهیم گرفت و می خواهم که این دغدغه را از ذهن ماماها دور کنم. یکی از کارهایی که می خواهیم از ماماها در آن بهره ببریم، رفع دغدغه مقام معظم رهبری برای افزایش نرخ جمعیت است.

دکتر نمکی تاکید کرد: ماماها می توانند به عنوان مهمترین ابزار در سیاست های افزایش جمعیت نقش آفرینی کنند چون با کمک ماماها می توانیم در مراقبت های قبل از زایمان، نوزادان و مادران را از آسیب مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان مراقبت کنیم. همچنین ماماها در ترغیب به فرزندآوری در خانواده، نقش اصلی را دارند.

وی با اشاره به اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال 93 در کشور، گفت: در صدد هستیم که 60 درصد از زایمان ها در کشور به صورت طبیعی انجام شوند و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و زیرساخت های مورد نیاز توسعه یافته و در بسیاری از استان ها به اهداف مورد نظر رسیده ایم و نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی، اساسی و مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003423

وب گردی

وب گردی