توضیحات نمایشگاه کتاب درباره برداشتن نام نویسندگان از سطح مصلی

مدیر کمیته علمی ـ فرهنگی نمایشگاه کتاب درباره علت برداشتن نام برخی نویسندگان از سالن‌های نمایشگاه توضیح داد.

به گزارش ایسکانیوز، داریوش نویدگوییمدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب طی یک نشست خبری به تشریح عملکرد این کمیته در نمایشگاه کتاب پرداخت.

وی اظهار کرد: اگر به ٣٢ سال قبل برگردیم نمایشگاه در شرایطی شکل گرفت که کشور زیر بمباران جنگ بود، اما تشخیص دادند که فرهنگ و کتاب ضرورت دارد. حساسیت نظام بر این است که این‌گونه نمایشگاه‌ها را خوب برگزار کند.

وی با بیان اینکه مسئولان مختلف کشور باید نسبت به مسائل فرهنگ و کتاب حساس باشند و به آن توجه کنندبیان داشت: اهمیت فرهنگ و کتاب کمتر از ارزاق عمومی نیست و امید است امسال مسائل کاغذ حل شود. بخش فروش کتاب مشخص است. اما کمیته علمی فرهنگی هر روز و هر ساعت برنامه‌های مختلفی دارد.

نویدگویی به تبیین برنامه های انجام شده طی سه روز نمایشگاه پرداخت و افزود: تاکنون بیش از ١٠٠ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب رونمایی شده است. برای این کار ما نشسته‌ایم و با ناشر و مولف مشورت کرده‌ایم تا برای کتابی که هزینه و وقت صرف می‌شود، ارزشمند باشد.

نویدگویی با اشاره به اجرای برنامه کارنامه نشر، توضیح داد: در این برنامه تازه‌های نشر که به صورت موضوعی چیدمان شده است، به نمایش گذاشته می‌شود. سرای اهل قلم در نمایشگاه امسال به نام محمدحسین طباطبایی نام‌گذاری شده است.

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب به حضور اقوام مختلف ایرانی در بخش روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز اشاره کرد و گفت: تا سال‌های گذشته به حضور همه ایران در نمایشگاه توجه نمی‌شد؛ در حالی که همه ایران تهران نیست. اما حالا سهم خوبی برای استان‌های مختلف در نظر گرفته شده است تا جاذبه‌های‌شان را به نمایش بگذارند که امروز نیز برنامه‌ای برای استان اردبیل اجرا می‌شود.

نویدگویی سپس در پاسخ به سوال خبرنگاران از محدودیت‌هایی که فضای نمایشگاه دارد و کار را برای این کمیته سخت می‌کند گفت.

وی درباره مردمی نبودن برنامه‌های این کمیته و برگزار نشدن رویدادهایی مانند رونمایی کتاب و جشن امضای آن در میان مردم و در سالن‌های شبستان و … عنوان کرد: شاید از زاویه‌ای این مسئله هیجان انگیز باشد، اما در همین یکی دو روزه برگزاری نمایشگاه برخی از ناشران از برنامه‌های این چنین ناشران دیگر که منجر به شلوغی و ممانعت از فعالیت آنها شده است، گلایه داشتند. نمونه این مسئله جشن امضای ناشری بود که صف آن به شکل نامناسبی تا طبقه دوم نمایشگاه کتاب کشیده شده بود و اعتراضاتی را به همراه داشت در نتیجه برای اجرای چنین برنامه‌هایی باید این دست مقدورات را مدنظر داشت.

نوید گویی درباره علت تغییر اسامی برخی از سالن‌های نمایشگاه کتاب عنوان کرد: من به شخصه به نویسندگان و زنده یادانی چون ایرج افشار، سیمین دانشور و توران میرهادی علاقه بسیار دارم و نمایشگاه جایی برای یاد از آنهاست اما اینکه برخی از ناشران گفته اند اسامی این افراد بر روی سالن‌ها قرار گرفته و برای برنامه‌های آنها با این برنامه به آنها اطلاع رسانی شده و پس از این اسامی تغییر کرده باید بگویم در بحث نامگذاری تنها یک فرد تصمیم نمی‌گیرد. تمام زوایای این کار در کارگروهی و کمیته‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد و درباره آن تصمیم گیری می‌شود. در نتیجه باید این موضوع را نیز برای این تغییرات در نظر داشت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1003454

وب گردی

وب گردی