روزنامه آمریکایی احتمال خرید نفت ایران از سوی بخش خصوصی چین را بعید ندانست

روزنامه آمریکایی ' وال استریت ژورنال ' با اشاره به اقدام آمریکا در لغو معافیت ها برای خریداران نفت از ایران ؛ احتمال خرید نفت ایران توسط بخش خصوصی چین را بعید ندانست .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، این نشریه آمریکایی نوشت :'در ارتباط با خرید نفت ایران، دو شرکت بزرگ نفتی دولتی چین ممکن است از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم های آمریکا بیزار باشند اما پالایشگاه های خصوصی این کشور که در هر حال با خطر خروج از چنین تجارتی مواجه هستند ، ممکن است کمتر محتاطانه عمل کنند.'
به نوشته وال استریت ژورنال ؛ 'شرکت های خصوصی چین خطر سیاسی ناشی از ادامه خرید نفت از ایران را به جان خواهند خرید.'
' چنانچه آمریکا بابت این معامله ( خرید نفت از سوی بخش خصوصی چین از ایران ) به چین فشار وارد کند، پکن ممکن است اعلام کند که افرادی که نسبت به خرید نفت از ایران اقدام کرده اند ؛ بدون مجوز دولت این کار را انجام داده اند.'
'وال استریت ژورنال' در بخش دیگری از این گزارش به تاثیرات ممنوعیت خرید نفت از ایران بر افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و نوشت : اقتصاد چین به شدت در حال رشد است و چنانچه صادرات نفت ایران تحت فشارها متوقف شود ، مطمئنا این امر باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.
روزنامه آمریکایی در این گزارش که به قلم «ناتانیل تاپلین» (Nathaniel Taplin) منتشر شده ؛ می نویسد: اما در حوزه مسائل نفتی، مساله به این آسانی هم نیست. قیمت ها احتمالا از سطح کنونی 74 دلار برای هر بشکه نفت برنت فراتر خواهد رفت اما افزایش بهای نفت به میزانی نخواهد بود که برخی سرمایه گذاران انتظار آن را دارند.
وال استریت ژورنال افزود : وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه هفته گذشته گفت که معافیت از تحریم بزرگترین کشورهای وارد نفت ایران از جمله چین تمدید نخواهد شد ، با این حال احتمالا بخشی از نفت ایران راه خود را به بازارهای چین باز خواهد کرد.
نویسنده گزارش درعین حال با اشاره به اینکه رشد اقتصادی متوسط چین نیز ممکن است با افزایش تقاضای نفت خام از سوی این کشور توام نباشد ، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که این کشور در ماه مارس رشد اقتصادی را تجربه کرده است اما رشد اقتصادی در بخش تولیدات صنعتی که براساس آمار موسسه کپیتال اکونومیکس بیشترین رشد را از سال 2009 شاهد بوده است، به دلیل عواملی همچون کاهش مالیاتی ممکن است نتیجه دلخواه را نداده باشد.
تقاضای نفت چین شامل تولید پالایشگاه های داخلی و واردات محصولات نفتی تصفیه شده، فقط حدود 6 درصد در پایان سه ماهه چهارم در مقایسه با سال قبل افزایش داشته اما واردات نفت خام 23 درصد بوده است.
بخش اعظمی از این نفت خام احتمالا ذخیره شده و این به این معنا است که اگر قیمت نفت خام افزایش یابد پالایشگاه های چین می توانند از آن استفاده کنند.
برآورد شرکت مشاوره ای «وود مکنزی» نشان می دهد که با توجه به طرح های اخیر مقابله با آلودگی هوا و فرار مالیاتی، احتمالا ظرفیت پالایش نفت به میزان 150 هزار بشکه در روز تا سال 2020 کاهش خواهد یافت.
شاید شرکت هایی که با خطر انقراض مواجه هستند نتوانند در مقابل قیمت نفت ارزان ایران مقاومت کنند. آنها در صورتی می توانند از نابودی جان سالم بدر ببرند که هزینه ها را کاهش دهند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1003476

وب گردی

وب گردی