کرمان در مسیر پیشرفت صنعت  گیاهان دارویی

یکصد و بیست و یکمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی (ایران) معاونت علمی و فناوری با حضور مسئولان بخش های مختلف این حوزه و اعضای ستاد برگزار شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «تهیه برش استانی نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی » بر اساس سند ملی گیاهان دارویی در استان کرمان» به عنوان یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری اجرایی شد. محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی (ایران) در این نشست بیان کرد: آغاز سال جدید با اتفاقاتی همراه بود از سویی باران این مائده و هدیه آسمانی فرود آمد. بارش 30 تا 40 میلیارد مکعب آن هم در سرزمینی خشک و نیمه خشک نعمت بزرگی است. این تحول در طبیعت خیزش آبی را برای تالاب ها، رودخانه ها و دشت ها ایجاد کرد. از سویی نیز سیل آسیب و خساراتی را برای هموطنانمان ایجاد کرد که امیدواریم این آلام به زودی رفع شود. مسئولان کشور به شدت در این راستا در حال تلاش هستند تا در کوتاه مدت نیازهای اساسی مردم تامین شود.

عصاره ادامه داد: در این نشست «تهیه برش استانی نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی بر اساس سند ملی گیاهان دارویی در استان کرمان» به عنوان یکی از اقدامات ستاد بررسی می شود. زیرا عملکرد این استان طی سال های گذشته در زمینه گیاهان دارویی موفقیت آمیز بوده و فعالیت های مناسبی نیز در این زمینه انجام شده است. این جهش در استان کرمان کاملا مشهود است که می توان به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی به بیش از 3 هزار هکتار اشاره کرد. البته برای تولید برخی محصولات همچون زیره سیاه و وسمه نیز می توان روی این استان حساب کرد.

به گفته وی، نگرش از تهیه این برش استانی ورود دانش به چرخه صنعت، گلخانه و مزرعه است و باید آن را گامی برای تحقق اهداف سند و جریان سازی آن دانست. همچنین بیشتر محصولات تولید در خود استان کرمان فرآوری نمی شود که با ورود به این حوزه می توان اشتغالزایی خوبی را برای جوانان ایجاد کرد.

در ادامه نشست « هرمزد نقوی » رییس مرکز تحقیقات استان کرمان، بیان کرد: کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور علی رغم خشک بودن دارای مکان های مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است. به گونه ای که 400 گونه گیاه دارویی در استان شناخته شده است. شهرهایی مختلف همچون بافت، جیرفت و زرند بیشترین فعالیت را در حوزه گیاهان دارویی دارند. همچنین 15 هزار تن ظرفیت اسمی برای تولید فرآورده های گیاهی در استان وجود دارد.

نقوی از زرشک، گلاب، شیرین بیان، پنیرک، زعفران، وسمه، حنا و آنغوزه تلخ و شیرین به عنوان اصلی ترین گیاهان دارویی صادر شده از استان یاد کرد.

وی همچنین گفت: با توجه به سطح زیر کشت عملکرد استان در هر شهر متفاوت است. به عنوان مثال گیاه بومی و انحصاری آنغوزه تلخ یکی از ظرفیت های مهم استان است که با استفاده از فناوری های نوین و اعمال مدیریت بهینه می توانیم در توسعه حوزه گیاهان دارویی و ایجاد اشتغال نقش مناسبی ایفا کرد. بنابراین تهیه برش استانی نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی بر اساس سند ملی گیاهان دارویی به عنوان راه حلی می تواند مورد کاربرد باشد. البته کشت زیره سیاه ایرانی اولویت استان کرمان است تا با کشت و اهلی کردن آن درآمد برای کشاورزان منطقه نیز ایجاد شود.

نقوی در ادامه پیشنهادات استان برای ستاد را مطرح کرد که شامل پیشنهاداتی همچون ایجاد مرکز نوآوری گیاهان دارویی، ایجاد کشت و صنعت های الگویی توسط متخصصان عملیاتی و حمایت از آنها، ایجاد مراکز تولید محصولات آرایشی با ترکیبات سلول های بنیادی گیاهی، احیاء مراتع با روش های موثر همچون کپه کاری و تهیه بانک ژن بود.

در ادامه نیز توضیحاتی درباره برگزاری جشنواره «ایده های برتر بخش کشاورزی» داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003499

وب گردی

وب گردی