مهر امسال ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش وارد می‌شوند

رئیس دانشگاه فرهنگیان از ورود ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش در مهر امسال خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین خنیفر در نشست خبری صدسال تربیت معلم در ایران که ظهر امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با تسلیت به درگذشتگان حادثه سیل اخیر و آرزوی التیام دردهای مردمان سیل‌زده گفت: «نظام تعلیم و تربیت عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است و همه کشورهای دنیا سراغ آموزش عمومی رفته‌اند. ما اکنون با نسل پرسشگر و نه مطیع روبه‌رو هستیم و ما باید برای پاسخ به این پرسشگری چاره‌اندیشی کنیم و این جوابگویی به یک دغدغه ملی تبدیل شود. من به امید روزی هستیم که تعلیم و تربیت بعد از امنیت اولویت دوم دولت‌ها باشد که در این صورت اقتصاد منهای نفت رقم خواهد خورد.»

او ادامه داد: «حضور رهبری در این دانشگاه باعث توجه بیشتر به آن شد. اما وقتی می‌گوییم رهبری به دانشگاه فرهنگیان آمدند یعنی برای کل معلمان و برای کل نظام تعلیم و تربیت آمدند. ان‌شاءالله تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم در این مدت خدمت، کارنامه مطلوبی داشته باشیم.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان به برنامه نکوداشت ۱۰۰سالگی تربیت‌معلم اشاره کرد و افزود: «امسال برنامه جامعی برای نکوداشت صدسالگی تربیت معلم داریم. ما وارث تعلیم و تربیت هستیم. ۱۶۸ سال پیش دارالفنون شکل می‌گیرد، ۱۰۰ سال پیش دارالمعلمین شکل گرفت و ۴۰ سال پیش هم دانشگاه فرهنگیان شکل می‌گیرد. در همان ابتدای انقلاب خدمت تربیت و تعلیم به این کشور، تربیت نیروهای دستگاه‌های مختلف بود و در سال ۹۰، تعداد ۴۰۰ مرکز دانشگاه فرهنگیان شکل گرفتند و با همین سابقه مراسم نکوداشت ۱۰۰ سالگی را امسال برگزار خواهیم کرد.»

مراسم‌ نکوداشت صدسال تربیت معلم ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود

او گفت: «مراسم‌ نکوداشت صدسال تربیت معلم در ایران و بزرگداشت مقام‌ معلم در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار خواهد شد. در این مراسم ان‌شاءالله پیام رهبری و حضور رئیس‌جمهوری را خواهیم داشت. وزرای علوم و آموزش و پرورش و حتی وزرای سابق آموزش و پرورش حضور دارند.»

به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان افتتاح نمایشگاه آثار فاخر تربیت معلم، رونمایی از تاریخ شفاهی تربیت معلم، رونمایی از کتاب یک قرن صد چهره هم برای مردان و هم زنان، رونمایی از کتاب زندگی‌نامه دانشجومعلمان، نکوداشت ۱۲۰۰ دانشجومعلم شهید و تجلیل از مولفان مطالعه تطبیقی تربیت معلم در ۱۵ کشور از دیگر برنامه‌های نکوداشت صدسالگی تربیت‌معلم است.

خنیفر گفت: «در ۲۰ آذر ۹۶، که من به این دانشگاه آمدم ۲۶ هزار دانشجو داشتیم که در اقدامی سریع راستی‌آزمایی کردیم و میزان خالی بودن ظرفیت را قطعی کردیم، تقاضای ردیف کردیم که ۲۵ هزار ردیف جذب به ما دادند و جذب کردیم. اتفاقا برخلاف برخی تصورات بسیاری از رتبه‌های برتر سراغ این دانشگاه آمدند. ۱۷ هزار نفر هم از طریق ماده ۲۸ جذب کردیم. ماده ۲۸ یعنی ما از بقیه دانشگاه‌ها هم نیروهای موردنظر را جذب خواهیم کرد و دانشجو وارد کردیم ولی علی‌رغم نیاز آموزش و پرورش نگذاشتیم سر کالاس بروند تا دوره یکساله را طی کنند. اکنون به ۷۰ هزار دانشجومعلم رسیده‌ایم و برای سال آینده هم درخواست جذب ۵۵ هزار نفر را کرده‌ایم که ان‌شاءالله محقق شود.»

ما ۳ یا ۴ سال آینده نیاز آموزش و پرورش را تامین خواهیم کرد

او از ورود ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش در مهر امسال خبر داد و گفت: «ما ۳ یا ۴ سال آینده نیاز آموزش و پرورش را تامین خواهیم کرد یعنی فکر کنم تا سال ۱۴۰۱ به این مهم برسیم.»

خنیفر به دیدار دانشجومعلمان با رهبری در هفته معلم اشاره کرد و گفت: «برای دیدار با رهبری سهمیه‌هایی گرفته‌ایم که هم دانش‌آموزان و هم دانشجومعلمان حضور داشته باشند. این سهمیه‌ها که گرفته‌ایم از طریق آموزش و پرورش در استان‌ها هم توزیع شده است تا دوستان بتوانند در دیدار با رهبری حضور داشته باشند.»

رییس دانشگاه فرهنگیان به دیگر موضوعات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در بازنگری محتواهای آموزشی ارتباطات خوبی با سازمان پژوهش داریم و قرار است ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان برقرار کنیم تا محتواها اصلاح شود. محتواهای کتاب‌های درسی باید از جنبه مهارتی تقویت شود.»

خنیفر خبر داد دانشگاه فرهنگیان با معاون آموزشی وزارت علوم رایزنی‌هایی داشته است تا فضای خالی امانی از دانشگاه آزاد و پیام‌نور برای مهر امسال دریافت کنند.

۴۰۰ ردیف جذب از وزارت علوم گرفته‌ایم

او به روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان طبق بخشنامه وزارت علوم است. شرایط سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد و هر کسی نباید استاد تربیت معلم شود. ۴۰۰ ردیف جذب از وزارت علوم گرفته‌ایم که نیاز ما در ۱۶ رشته از ابتدایی تا دیپلم است و متقاضیان باید در این رشته‌ها درخواست دهند. پیش‌بینی نیاز ما تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۰۸۰ هیات علمی است. فراخوان جذب در شهریور و اسفند است که متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه رضوی ثبت‌نام کنند و درخواست جذب دهند.»

خنیفر به برخی شایعات فضای مجازی درباره تخلفات جذب هیات علمی هم اشاره کرد و گفت: «فضای مجازی فضایی وحشی است و از کاه کوه می‌سازد و اطلاعات دروغی به مخاطب می‌دهد. اگر کسی ۷۰ درصد امتیازات را داشته باشد ما پرونده او را به قانون‌گذار اصلی یعنی وزارت علوم می‌فرستیم، آنجا شاید بگویند مثلا این امتیازها را ندارد و رد کنند ولی این تخلف نیست، باید آن ۷۰ درصد امتیازها هم دیده شود. ولی اگر پرونده تخلفی باشد حتما اگر به دانشگاه داده شود، در یک هفته پیگیری و جواب خواهیم داد.»

باید برای سال آینده ۵۵ هزار دانشجو جذب کنیم

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «حرکت دیگر ما این است که برای سال آینده ۵۵ هزار دانشجو جذب کنیم و اگر با همین فرمان پیش برویم می‌توانیم در چند سال آینده نیاز آموزش و پرورش را برطرف کنیم تا برای مدت‌ها مشکل کمبود نیرو نداشته باشیم.»

او افزود: «ژاپن ۵۲ دانشگاه تربیت معلم دارد. ایران پراکندگی زیادی دارد و تمام تلاش این است تا از عهده این وسعت برآییم. ما تنها دانشگاهی هستیم که فارغ‌التحصیل بیکار تربیت نمی‌کنیم و نیاز ملی را برطرف می‌کنیم اما ابتدا ردیف می‌گیریم و سپس جذب می‌کنیم. ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۱ مشکل کمبود نیرو را حل خواهیم کرد. بهترین معلم، معلم تربیت شده دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان است، نه تنها ما بلکه همه پژوهشگران این را می‌گویند.»

خنیفر گفت: «ان‌شاءالله سعی می‌کنیم که اینقدر گزینش‌مان خوب باشد که با یک آموزش خوب افراد شایسته‌ای را سر کلاس بفرستیم.»

بیش از ۶۰‌درصد مراکز ما نیاز به بهسازی و مقاوم سازی دارند

او گفت: «یک میلیون مترمربع فضا در سراسر کشور داریم، بیش از ۶۰‌درصد مراکز ما نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارند، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و تلاش می‌کنیم بهسازی کنیم. مراکزی از طریق خیرین در اختیار ما قرار گرفته و اولویت ما با سراهای دانشجویی است و اگر طرح صد۳۱ اتفاق بیافتد مشکل ما حل خواهد شد. »

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره این طرح گفت: «مطالعات صد ۳۱ تهیه شده و مکان‌یابی آن انجام شده است، در حال رایزنی واگذاری زمین در استان‌ها هستیم. ما ادعا نمی‌کنیم که این ۳۱ دانشگاه جامع در زمان ما اتفاق بیفتد ما استارت کار را می‌زنیم. این دانشگاه‌ها در مراکز استان راه‌اندازی می‌شود چون همه دسترسی‌ها در مرکز استان است. فعلا البرز، فارس، خوزستان و تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.»

خنیفر از اعلام آمادگی معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس برای حمایت از این طرح خبر داد و گفت: «اعتبار این دانشگاه‌ها در اولین گام از طریق خیرین و ان‌شاءالله از منابع دیگری برای تکمیل آنها استفاده خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1003586

وب گردی

وب گردی