سایه آموزش بر سر دانشگاه های کشور سنگینی می کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هنوز هم سایه آموزش بر سر دانشگاه های ما سنگینی می کند. امروزه باید به سمت اتفاقات جدید رفت. این‌که ما در حوزه آموزش، توفیقات زیادی داشته ایم، قابل انکار نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین همایش ملی آموزش عالی با شعار "دانشگاه جامعه‌محور" صبح امروز (دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۸) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و استادان نمونه کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: خرسندیم روز معلم به هفته و سپس به دهه سرآمدی آموزش گسترش یافته است. در شرایط فعلی، در نقطه عطفی از آموزش عالی کشور قرار دادیم. تاریخچه شکل گیری دانشگاه ها در کشور نشان می دهد با هدف تربیت نیروی انسانی کارشناس، این دانشگاه ها را شکل دادیم.

وی ادامه داد: هنوز هم سایه آموزش بر سر دانشگاه های ما سنگینی می کند. امروزه باید به سمت اتفاقات جدید رفت. این‌که ما در حوزه آموزش، توفیقات زیادی داشته ایم، قابل انکار نیست.

وزیر علوم تصریح کرد: دستاوردهای ارزشمندی داشته ایم و افتخارات آموزش عالی اعم از آموزش و پژوهش نیست اما باید نگاهی نقادانه و توام با حرکت به سمت تحول را داشته باشیم.

وی افزود: یک کار مستمر و پویا در حوزه آموزش عالی نیاز است تا هم از تجربیات جهان بهره ببریم و هم در آینده دنیا، جایگاه خود را تثبیت کنیم. باید حرکتی جدی و آینده نگرانه در آموزش عالی انجام دهیم.

غلامی تاکید کرد: به عنوان یک معلم فکر می کنم باید در آموزش دانشجویان، نگاهی جامع و گسترده ای را بین همکاران مخصوصا همکاران جوان ایجاد کنیم. رها کردن حوزه آموزش به امید کسب تجربه در حین کار یا بهره گیری از الگوهای دوران دانشجوییِ استادان، وفت را هدر می دهد.

وی در ادامه گفت: آنچه از دانشگاه ها انتظار داریم، این است که آموزش هدفمند داشته باشند و این آموزش صرفا از کتاب های درسی بیرون نمی آید بلکه نیاز به برنامه و کار جدی داریم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تربیت پژوهشگر، یکی دیگر از بخش هایی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا کارشناسانی با نگاهی اثرگذار راهی جامعه کنیم. باید استمراری بین بحث آموزشی و تربیت محققان ایجاد کنیم.

غلامی یادآور شد: اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان هم از جمله محورهای برنامه های دانشگاه های جامعه‌محور است. پیش از این چندان سفارشی به دانشگاه ها برای تربیت نیروی انسانی داده نمی شد اما اکنون شرایط متفاوت است و تربیت هدفمند نیروی انسانی برای پروژه های کلان ملی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی در پایان گفت: امیدوارم دانشگاه ها حمایت بیشتری از جذب و آموزش اعضای هیات علمی جوان انجام دهند. دانشجویان ما باید بدانند در چه موضع زمانی و مکانی قرار دارند و همچنین در آینده چه انتظاراتی از آنها وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003606

وب گردی

وب گردی