جلسه شورای هماهنگی تشکل ها و بسیج دانشجویی دانشگاه های لرستان برگزار شد

جلسه شورای هماهنگی تشکل های اسلامی سیاسی و بسیج دانشجویی دانشگاه های استان لرستان با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای  کشور، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های لرستان، نماینده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در تشکل های دانشجویی، دبیران و  جمعی از فعالان دانشجو در تشکل ها و بسیج دانشجویی به میزبانی واحد خرم آباد برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد خرم آباد، در نشست شورای هماهنگی تشکل های دانشجویی استان لرستان حجت الاسلام مصطفی رستمی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: استان لرستان هفدهمین استانی است که از زمان قبول مسئولیت به منظور فهم واقعی تر از صحنه و میدان به آن سفر کرده ام و در این سفر ها همواره مهمترین برنامه من دیدار با دانشجویان تشکلی و بسیجی است که هم دغدغه های مشترک و هم نکات ویژه ای که در این دیدارها بیان می شود برای من بسیار قابل استفاده است زیرا بیان دانشجو صریح، بی ملاحظه و بی تکلف است.

حجت الاسلام رستمی در ادامه خطاب به دانشجویان افزود: فضایی که در این مقطع از زندگی و در دوران دانشجویی در آن تنفس می کنید یک فضای ویژه است و دانشگاه ها یک اقتضائاتی دارند، از یک طرف دانشگاه یک فضای علمی، جوان، با نشاط، تحول طلب، آرمانخواه و غیر قانع نسبت به وضع موجود است که دانشگاه را دائما در یک پویایی قرار می دهد و از طرف دیگر ابزار های ارتباطی در فضای دانشگاه بیشتر در دسترس است و چیزی که به عنوان جریان عمومی جهانی شدن و یکسان سازی فرهنگی اجتماعی که در دنیا وجود دارد نخست در دانشگاه خودش را نشان می دهد و دانشجو سریعتر به جریان عمومی رسانه ای متصل می شود و سپس این جریانات در محیط های دیگر رخ می دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: واقعیتی که ما امروز با آن مواجهیم آن است که ما تغییرات نسلی را شاهدیم، که بر این اساس مهارت های جوانان ما در حوزه هایی افزایش یافته و تحولات و مطالبات تغییر کرده است. در حوز هایی دیگری شاهد بی مهارتی آنان هستیم، در جاهایی آسیب هایی متوجه آنهاست و در جاهایی دیگر زرنگی هایی را دارند.

رستمی افزود: در آغاز انقلاب دروس معارف برای مقابله با تفکرات الحادی و مارکسیستی و مادی گرایانه تدوین شده بود چرا که مسئله آن روز جوانان ما مقابله با این تفکرات بود اما امروز مسائل تغییر کرده و محتوای کتب معارف دانشگاه هم باید متناسب با این نیازها به روز شود.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها در ادامه گفت: به دنبال انقلاب اسلامی و در پی تحولاتی که این اتفاق در زندگی ما در داخل و در مناسبات ما با کشورهای دیگر و جریان های مسلط و سلطه گر جهانی به وجود آورده، ما دوستی ها و دشمنی هایی در عرصه جهانی پیدا کرده ایم و انقلاب اسلامی ما هم صف بندی های جدیدی نسبت به دنیا پیدا کرد و هم صف بندی های جدیدی در دنیا ایجاد کرده که به همبن دلیل دشمنی های فراوانی که سال به سال پیچیده تر می شود از طرف دشمن آغاز شده که به هیچ بخشی از داشته های ما رحم نمی کند و به دنبال ضربه زدن به همه بخش ها از نظامی و امنیتی و سیاسی گرفته تا مهمتر از همه بخش های فرهنگی و اجتماعی.

حجت الاسلام رستمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز ما می بینیم که یک اجماع کلی در بین سیاسیون ما به وجود آمده و همگی متوجه شده اند که یک دشمنی کور از جانب آمریکا و اذناب او در اروپا و منطقه بر علیه کشور ما در حال انجام است که به هیچ عهدی پایبند نیست و زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی نظیر امید، اعتماد به سرمایه های اجتماعی، باور به آینده، باور به توانمندی ها و هر چیزی که مورد افتخار مردم کشور است را مورد هجمه قرار می دهند.

وی افزود : هر چند شرایط فعلی جزء سخت ترین شرایط است اما این به معنای آینده نگران کننده و ناتوانی ما برای عبور از این شرایط نیست چرا که هم قدرت و هم توانمندی فراوانی در جامعه برای عبور از این شرایط وجود دارد و هم آینده، به دلایل مختلف آینده امید بخشی است، در همین مسئله سیل اخیر برخی دانشمندان علوم اجتماعی با اتکا به آمار ها و فضایی که در دنیای مجازی برایشان ساخته بودند از فروپاشی اجتماعی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی و اینکه با یک جامعه از هم گسیخته مواجهیم سخن می گفتند در حالی که پس از وقوع سیل در بعضی از استان ها شاهد صحنه های بسیار زیبا و بی نظیر از همگرایی ملی بودیم که بسیاری از تحلیل های جامعه شناختی را به کل تغییر داد.

در آغاز این جلسه حجت الاسلام قدرتی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های استان نیز گزارشی از وضعیت دانشگاه های استان لرستان ارائه کرد و گفت: در استان لرستان 50 دانشگاه مشغول فعالیت هستند که 69 هزار و 732 نفر دانشجو در آنها مشغول تحصیل هستند و از این تعداد 24 هزار و 65 نفر سهم دانشگاه آزاد است.

قدرتی تعداد اعضای هیات علمی در استان لرستان را یک هزار و 319 نفر اعلام کرد و گفت از این تعداد عضو هیأت علمی نیز دانشگاه آزاد اسلامی با 475 نفر بیشترین تعداد عضو هیأت علمی را داراست.

مسئول نهاد رهبری استان لرستان با اشاره به سیل اخیر در لرستان گفت: در شهرستان پلدختر که بیشترین آسیب را از سیل اخیر شاهد بود دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشکده های اقماری دانشگاه لرستان و دانشکده پرستاری مشغول به فعالیت آموزشی بودند که از این میان تنها دانشکده پرستاری آسیب دید و بقیه دانشگاه ها سالم هستند که این دانشکده هم توسط نیرو های جهادی دانشگاهی اعم از استاد و کارمند و داتشجو در حال رسوب برداری و راه اندازی مجدد است.

دوستی نماینده ریاست عالی دانشگاه در تشکل های دانشجویی استان لرستان نیز در این جلسه انتخاب حجت الاسلام رستمی از جانب مقام معظم رهبری را با توجه به اشراف وی بر مسائل فرهنگی باعث دلگرمی دانشگاهیان برشمرد و آن را یک نوید امید بخش برای فعالان فرهنگی دانست.

دوستی با اشاره به حضور یک هفته ای بیش از 400 نفر از دانشگاهیان در جریان امداد به هم استانی های سیل زده گفت: علیرغم آسیب های فراوانی که سیل به زیر ساخت های استان وارد کرد شاهد یک همدلی بسیار صمیمانه در یاری رساندن به سیل زدگان در میان اقشار مختلف مردم بودیم.

دوستی در ادامه سخنانش گفت: دانشجویان و جوانان ما امروز در معرض یک تهاجم فرهنگی گسترده از جانب اتاق های فکر دشمنان هستند و ما برای مقابله با این تهاجم و شبیخون فرهنگی به حمایت بیشتری نیاز داریم.

در این جلسه نمایندگان تشکل ها و بسیج دانشجویی دانشگاه های استان نیز دغدغه ها و پیشنهادات خود را در زمینه کارهای فرهنگی و دیگر مسائل روز مطرح کردند.

کد خبر: 1003610

وب گردی

وب گردی