نقطه آغاز رونق تولید دانش‌بنیان؛ دانشگاه است

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانشگاه‌ با عرضه مهم‌ترین محصول خود یعنی نیروی انسانی خلاق و کارآفرین به جامعه و میدان دادن به نوآوری‌های او، تولید دانش‌بنیان را رونق می‌بخشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جمع نوآوران و فناوران دانشگاه تهران امروز در پردیس دانشکده‌های فنی این دانشگاه جمع بود. سالن با حضور تیم‌های استارتاپی که ایده‌های خلاقانه‌شان را بال و پر داده‌ و تا مرحله تجاری سازی یا جذب سرمایه‌گذار پیش رفته بودند، احاطه شده بود. معرفی دستگاه یا یک خدمت نوآورانه توسط تیم‌ها و گفتن از نتیجه مطلوب کارهایشان، توجه دانشجوهای پردیس فنی را جلب کرده بود.

شوق تحقق رویای به راه انداختن یک کسب و کار و پروراندن ایده‌شان به کمک چند هم دانشگاهی دیگر را می‌شد در نگاه مشتاق دانشجوهای بازدیدکننده از فناوران مستقر در مرکز نوآور پردیس دانشکده‌های فنی دریافت.

پردیس دانشکده های فنی دانشگاه، 8اردیبهشت ماه، میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران و شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شد تا فاز نخست این مرکز نوآوری به طور رسمی پذیرای نوآوری و ایده‌های خلاقانه دانشگاهیان دانشگاه تهران شود.

حرکت در مسیر "رونق تولید"

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری در حاشیه افتتاح این مرکز نوآوری، تکاپوی اشتغال‌آفرین و ارزشمند بیش از 4هزار و 300 شرکت دانش بنیان و 6هزار استارتاپ را رونق‌بخش تولید دانست و ابراز کرد: این کسب و کارها که دانشگاه مأمن و خاستگاه نوآوری و نیروی محرکشان است، با محصولات یا خدمات فناورانه و خلاق، به رونق تولید رنگ واقعیت می‌بخشد.

وی با بیان این‌که کسب‌وکارهای دانش بنیان و استارتاپی، سال گذشته با درآمدی 70تا80هزار میلیارد تومانی، در تحول اقتصاد با خلق ارزش افزوده و اشتغال، سربلند شدند، ادامه داد: تأمین مهم‌ترین نیازهای کشور و واقعیت بخشیدن به مهم‌ترین محورهای گام دوم انقلاب اسلامی، راهبرد زیست بوم دانش بنیان و استارتاپی در سال جاری است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، از نگاه تازه‌ای که به حوزه فناوری و توسعه فناوری در دانشگاه‌ها آغاز شده است گفت و ادامه داد: دانشگاه تهران، پایلوت برنامه‌های نوآورانه را آغاز کرده است و دانشگاه های نسل سوم و چهارم با نگرش تازه دانشگاه‌ها به نوآوری، یک گام به واقیت نزدیک شده است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانشگاه های کشور در مدار حمایت از نوآوری دانشگاهیان و پیوستن به زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری قرار دارد و قرار است دیگر دانشگاه‌های کشور هم آغازکننده این تحولات باشد.

ستاری با بیان این که جوانان خلاق پس از نشستن پشت میزهای تحصیل، امروز کارآفرینی نوآورانه را در شرکت های دانش بنیان و استارتاپی آغاز می‌کنند، افزود: خلق ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کردن برای دیگر هم دانشگاهیان، کار ارزشمندی است که به دست فعالان خلاق و کارآفرین این کسب و کارها اتفاق می افتد.

تزریق امید به جامعه

معاون علمی و فناوری ارج و ارزش نهادن به کارآفرینی دانشگاهیان را یکی از نشانه های تحول دانشگاه ها دانست و گفت: تحصیل و کارآفرینی اکنون یک ارزش قلمداد می‌شود؛ این کار می تواند امید را به جامعه تزریق کند؛ دانشگاه‌هایی هستند که حاضرند روی نوآوری بسیاری از جوانان کارآفرین سرمایه گذاری کنند که الگوی دیگر دانشگاه ها است.

رییس بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد دانشگاه باید آغوش باز خود را به روی سرمایه گذاران فناوری و نوآوری باز کند. دانشگاه می تواند بخش عمده ای از بودجه خود را از طریق قراردادهای فروش دانش و محصولات فناورانه دانشگاهی کسب کند.

معاون علمی و فناوری از اهمیت گسترده کردن میدان برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی گفت و عنوان کرد: سرمایه گذاری دارای دو بخش است که بخشی از آن در دست دولت و بخشی دیگر از شرکت‌های بخش خصوصی است؛ ما می‌توانیم به کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، فرآیند ایجاد محیط کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی را به نتیجه و خروجی مطلوب و مورد خواست جامعه و بازار برسانیم.

ستاری با بیان این که پژوهش باید جایگاهی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بگشاید تا به محصول یا خدمت کارآمد منجر شود، افزود: اگر به دنبال این هستیم که محصول کارآمد را به دست مردم برسانیم باید زمینه ای را فراهم کنیم تا بخش خصوصی به میدان سرمایه گذاری روی پژوهش و نوآوری وارد شود

رییس بنیاد ملی نخبگان ابراز کرد خوشبختانه در پارک‌های فناوری ما این سازوکار سرمایه گذاری رایج است، به طوری که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به دولت چندبرابر بیش‌تر است و این حضور پررنگ، متضمن و مقدمه ای بر ظهور یک نتیجه سازگار با نیاز جامعه خواهدبود.

فراهم کردن محیط مناسب برای کسب و کارها از اولویت‌های مهم دولت

ستاری یادآوری کرد کارآفرینی نه از پول دولت بلکه از کارآفرینی حاصل می شود که سرمایه خودش را در کارآفرینی هزینه کند و باور جامعه به این مهم، به محیطی نیاز دارد که کارآفرین، آزادانه و بدون موانع بروکراتیک، نوآوری را به کسب و کار بدل کند؛ فراهم کردن این محیط، از اولویت‌های مهم دولت است.

ستاری پدیدار شدن اثر و ارزش دانشگاه ها را منوط به زمانی دانست که محصول اصلی دانشگاه یعنی جوانان تحصیل کرده، خلاق جسور، نقش و اثرگذاری خود را با عینی کردن ایده های خلاقانه ایفا کند.

ستاری، از اهمیت اهتمام، همدلی و توجه جامعه برای تحقق این مهم گفت و ادامه داد: تلاش و عزم برای حرکت در این مسیر توسط دانشگاه ها آغاز شده است با سرمایه های نوآورانه مان در بستر یک دانشگاه پیشر و کارآفرین، ارزش آفرینی و پیشرفت فناورانه را آغاز کنیم امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

دانش بنیان؛ بازار کار اصلی دانشجویان

در ادامه این مراسم مجید نیلی احمدآبادی مدیر مرکز نوآوری پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران گفت: نیلی احمد آبادی گفت:تا دیروز بیشترین شغل دانشجویان در صنعت بود اما امروزه مشتریان خروجی دانشگاه ها بازار کار دانش بنیان است.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اقتصاد دانشگاه در زمانه ای قرار دارد که مرز بین دانشگاه و شرکت های بزرگ وصنعت در حال کمرنگ شدن است به همین منظور امکان دو‌ تخصصه بودن با طرح جهاد و انتخاب آزاد ۱۵ واحد توسط دانشجویان از فعالیت هایی است که در این حوزه انجام شده است.

نیلی اضافه کرد: ایجاد محیط شاداب دانشجویی، زیرساخت های پیشرفته و امکان هماهنگی پردیس های مختلف از دیگر مسایلی است که باید نوآوری در ارتباط با صنعت را شکل دهیم.

کار بر روی مرکز نوآوری پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، از 2 سال پیش آغاز شد و اکنون مجموعه‌ای از تیم های استارتاپی که از چند سال گذشته کارشان را در دانشگاه تهران آغاز کردند و اکنون به مرحله های سرمایه گذاری رسیدند، در این مرکز گرد هم آمده‌اند.

این مرکز نوآوری، با هدف تحقق پیوستار آموزش، پژوهش و فناوری و قرار گرفتن در مدار دانشگاه خلاق، کارآفرین و پژوهش محور ایجاد شده است.

مرکز اصلی با۳۴۰۰ متر مساحت در دانشکده مهندسی مکانیک راه اندازی می شود که به گفته ناصر سلطانی رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران به طور قطع در ایران بی نظیر و در جهان کم نظیر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003615

وب گردی

وب گردی