اگر طالبان تغییر رفتار ندهد خبر از صلح نیست

نماینده ویژه‌ آمریکا در امور برقراری صلح در افغانستان اعلام کرد: هر گونه توافق صلح با طالبان بستگی به اعلام آتش بس دائمی و تعهد به پایان جنگ دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «زلمای خلیل‌زاد»، نماینده آمریکا در امور افغانستان اعلام کرد: تمرکز ما بر تروریسم است. تا زمانی که ما یک آتش بس دائمی برقرار نکرده و متعهد به پایان جنگ نشویم، هیچ توافقی به دست نمی‌آید. ما به دنبال صلح و راه‌حل سیاسی هستیم. ما می‌خواهیم صلح به ما فرصت خروج بدهد.

خلیل‌زاد در گفت‌وگو با شبکه طلوع اعلام کرد: در هفته‌های گذشته تلاش کردم که چنین مذاکراتی برقرار شود، پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما در حد انتظارات ما نبوده‌اند.

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد: تا زمانی که طالبان خود را با تطورات کشور از زمان ساقط شدنش از قدرت در سال ۲۰۰۱ تطابق ندهد هرگز صلحی پایدار در افغانستان نخواهیم داشت.

خلیل‌زاد ادامه داد: طالبان به اشتباهات بسیار خود بین‌ سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مرتکب شدند، اذعان می‌کنند و آنها از این موضوع بسیار آموخته‌اند.

وی اظهار کرد: اگر طالبان بر بازگشت به نظامی که قبلا داشتند اصرار بورزند به اعتقاد من این به منزله تداوم جنگ خواهد بود نه صلح.

خلیل‌زاد به احراز پیشرفت در مذاکرات اشاره کرد. این مذاکرات به تضمین طالبان درباره برنگشتن افغانستان به نقطه آغاز حملات تروریستی خارجی در مقابل خروج نیروهای بیگانه از این کشور متمرکز است.

قرار است خلیل‌زاد در روزهای آینده با مقامات طالبان دیدار کند اما ناظران از مذاکرات صلح به دلیل عدم حضور مقامات دولت کابل انتقاد می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1003619

وب گردی

وب گردی