نیازمند بازنگری در برخی مسائل آموزش عالی هستیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور گفت: ۴ میلیون جوان آینده ساز و توانمند در دانشگاه آموزش می بینند و وارد جامعه می شوند که رهبر معظم انقلاب ۸ نکته را به این جوانان توصیه کردند و برای رسیدن به این نکات، نیازمند بازنگری در برخی مسائل آموزش عالی هستیم..

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین همایش ملی آموزش عالی با شعار "دانشگاه جامعه‌محور" صبح امروز (دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۸) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و استادان نمونه کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در این مراسم یا تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز معلم اظهار کرد: ما از دانشگاه نسل چهارم صحبت می کنیم؛ طبیعتا ورود از یک نسل به نسل دیگر، پیشرفت محسوب می شود اما چه مسئله و نیازی، دانشگاه ها را به نسل جدید دعوت کرده و سبب شده از آموزشِ صرف دست بردارند و به سمت پژوهش حرکت کنند.

وی ادامه داد: دستاوردهای دانشگاه های ما در حوزه های مختلف بی‌شک بسیار بالاست اما این سوال وجود دارد که در دانشگاه های نسل چهارم، تعریف ما از جامعه چقدر با جامعه واقعی تطابق دارد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: اگر میان آنچه می آموزیم و آنچه آموزش می دهیم، نسبت صحیحی برقرار باشد، دانشگاه و جامعه به سمت تعالی حرکت می کند.

حجت‌الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم مفهوم تربیت "انسان تراز" که باید در جامعه اتفاق بیفتد را در کدام بخش قرار می دهیم. رابطه میان استاد و شاگرد در کجای مناسبات آموزشی ما جای می گیرد؟

وی افزود: متاسفانه در برخی مراکز آموزشی، رقابتی برای تست‌زنی میان دانش آموزان ایجاد می کنند، تا حدی که حتی برخی دروس مانند تاریخ را با توجیه غیبت استاد، حذف می کنند.

حجت‌الاسلام رستمی تاکید کرد: فکر نمی کنم تعریفی برای تربیت استاد خوب و شاگرد خوب داشته باشیم. نسبت میان تحولات دانشگاه با سیاست‌های کلان و راهبردی جامعه، نکته حائز اهمیت دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ۴ میلیون جوان آینده ساز و توانمند در سن ۱۸ تا ۲۰ سال در دانشگاه آموزش می بینند و وارد جامعه می شوند. رهبر معظم انقلاب ۸ نکته را به این جوانان گوشزد و توصیه می کنند. فکر می کنم برای رسیدن به این نکات، نیازمند بازنگری در برخی مسائل آموزش عالی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003627

وب گردی

وب گردی