توفیقی: تولید ارزش افزوده، مستلزم خلق ایده های نو و خلاقانه است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که صنعت نفت نقش مهمی را در اقتصاد کشور و تعاملات بین‌المللی ایفا می‌کند، گفت: همه ما در تلاش هستیم که این صنعت را به صنعتی فناور محور و دانش بینان تبدیل کنیم چراکه این امر باعث می‌شود از این صنعت بیشترین ارزش افزوده را بدست آوریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نشست ارایه ایده‌های منتخب جشنواره اویلمپیک با حضور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت و رئیس پژوهشگاه برگزار شد.

توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست از برگزار‌کنندگان این مراسم که باعث ترویج خلاقیت ،توسعه نوآوری و تزریق ایده‌های جدید به صنعت نفت می‌شوند قدردانی کرد و گفت: طبیعتا ارزش افزوده‌ای که هر صنعت خلق می‌کند بستگی به میزان دانشی دارد که به آن سیستم تزریق می‌کند و تزریق دانش نیز مستلزم برخورداری از ایده‌های خلاق و نوآورانه است.

وی با تاکید بر این‌که صنعت نفت صنعتی کلیدی محسوب می‌شود و نقش مهمی را در اقتصاد کشور و تعاملات بین‌المللی ایفا می‌کند، تصریح کرد: همه ما در تلاش هستیم که این صنعت را به صنعتی فناور محور و دانش بینان تبدیل کنیم چراکه این امر باعث می‌شود از این صنعت بیشترین ارزش افزوده را بدست آوریم.

رئیس پژوهشگاه این سازمان را مرکزی با اهمیت برشمرد و شناسایی چالش‌های صنعت نفت را از ماموریت‌های آن دانست و گفت: یکی از اهداف پژوهشگاه توسعه فناوری‌های‌مورد نیاز برای مواجه با چالش‌های پیش‌رو می‌باشد و با تجاری‌کردن این فناوری‌ها بتواند سهم خود را در بهبود وضعیت این صنعت ایفا کند.

ایشان در همین راستا تصریح کرد: پژوهشگاه تلاش می‌کند با آینده پژوهی، تشخیص روند‌های آینده فناوری و شناسایی فناوری‌هایی که تحولات چشم‌گیری در صنعت نفت و گاز دنیا ایفا می‌کنند و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها نقش بسزایی را در این صنعت ایفا کند.

توفیقی با اشاره به اینکه علاوه بر بهینه‌سازی موجود، تلاش شده است تا در این مجموعه مرکز نوآوری نیز فعال گردد، افزود: در این زمینه تلاش شده است تا ظرفیت جدیدی در این مجموعه ایجاد شود و در کنار انرژی‌های موجود انرژی‌های مازادی توسط جوانان با استعداد و خوش‌فکر کشورمان در حوزه نفت و گاز در این سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که عمده ایده‌های خلاق و نوآورانه که در علم و فناوری و همچنین بر اقتصاد جهانی تاثیر‌گذار بوده‌اند متعلق به جوانان است و این ویژگی این قشر از جوامع است که می‌توانند آزادانه به افق‌های بلند فکر کنند و ایده‌هایی را مطرح کنند که در صورت حمایت منجر به پروژه‌های بزرگ شده و فناوریهای بسیار نوظهوری از میان آن‌ها بدست می‌آید.

وی به اهمیت تاسیس مرکز نوآوری در پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: امیدوایم که با راه‌اندازی این مرکز در آینده نزدیک و جذب ایده‌های خلاق جوانان و حضور شرکت‌های دانش بنیان و شتاپ‌دهنده‌ها تحرک و پویایی جدیدی به عملکرد پژوهشگاه تزریق کرده و رسالت خود را به نحو شایسته‌ای انجام دهیم.

توفیقی به نام‌گذاری سال جدید در ادامه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نام‌گذاری سال 98 از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، پژوهشگاه صنعت نفت تولید را به تولید فناوری تعبیر کرده و انتظار می‌رود بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های داخلی، پیرامونی و بین‌المللی، شبکه‌ای از متخصصین و ایده‌پردازان را با هدف ایجاد ظرفیت‌های جدید برای صنعت نفت در این سازمان فراهم نماییم.

گفتنی است در این مراسم برخی از روسا و معاونین پژوهشگاه و جمعی از نخبگان جشنواره اویلمپیک نیز حضور داشتند و این نشست با حمایت گروه فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حمایت از ایده‌ها و شناسایی گروه‌های برتر رویداد اویلمپیک و تجاری‌سازی این ایده‌ها در این سازمان برگزار گردید.

خاطر نشان می‌شود برای اولین بار است که ایده‌های برتر جشنواره دانشجویی اویلمپیک این امکان را از طریق مرکز نوآوری پژوهشگاه بدست می‌آورد تا در فرآیند تجاری‌سازی قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003640

وب گردی

وب گردی