دانشجویان اعزامی واحد تهران جنوب به آلمان، مطابق تعرفه ایران شهریه پرداخت می‌کنند

مدیر دفتر بین‌الملل واحد تهران جنوب، گفت: 4 نفر ازمجموع دانشجویانی که به آلمان اعزام شدند به دانشگاه صنعتی المناو رفتند و بعد از گذراندن دوره‌های مربوط به ایران بازگشتند که شهریه این افراد برابر شهریه دانشجویان ایرانی است و به واحد تهران جنوب پرداخت می‌شود.

فریور فاضل‌پور مدیر دفتر بین‌الملل واحد تهران جنوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برگزاری دوره‌های مشترک میان واحد تهران جنوب و دانشگاه‌‌های آلمان گفت: تبادل و رایزنی واحد تهران جنوب با کشور آلمان بیش از 3 سال پیش به صورت جدی آغاز شد و هیئتی بلند‌پایه از آلمان به تهران آمده و با دانشگاه‌های مطرح دولتی و دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برای تبادلات علمی میان این دو کشور توافقاتی انجام شد.

وی افزود: بعد از توافقاتی که رخ داد تاسیس دفتری از واحد تهران جنوب در محل توسعه وزارت علوم تورینگن آلمان با کرایه یک دفتر ناچیز رخ داد که هزینه‌ای برای ما نداشت.

مدیر دفتر بین‌الملل واحد تهران جنوب در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از انجام کارهای اولیه، قرارداد برگزاری دوره‌های مختلف با اعطای مدرک مشترک را در همه رشته‌هایی که واحد تهران جنوب و سه دانشگاه آلمانی نوردهاوزن، ارفورد و المناو داشتند منعقد و در دی ماه 95 تصویب شد.

فاضل‌پور یادآور شد: برای تایید این توافق دوطرفه میان ایران و آلمان نیازمند مجوز وزارت علوم بودیم که سرانجام در بهمن‌ماه 96، کمیته گسترش شورای وزارت علوم تبادل میان دو کشور را مورد بررسی قرار داد و ما را جزو دانشگاه‌های سطح سه قرار دادند. در این تقسیم‌بندی دانشگاه‌های سطح یک، دانشگاه شریف، تهران و پلی‌تکنیک بودند که مجاز بودند بدون مجوز وزارت علوم با دانشگاه‌های خارج از کشور تبادلات علمی داشته باشند.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های سطح دوم هم شامل خواجه نصیر، شیراز و سمنان می‌شوند؛ اما با پیگیری‌هایی که داشتیم اولین گروه از دانشجویان ما در سال 96 با همکاری آلمان در رشته‌های کامپیوتر، معماری، مکانیک، طراحی کاربردی و مهندسی شیمی در مقطع ارشد و دکتری اعزام شدند که این اتفاق اولین میدان همکاری ما با آلمان بود.

فاضل‌پور درباره نحوه اعزام دانشجویان تهران جنوب به دانشگاه‌‌های طرف قرارداد آلمان تاکید کرد: دانشجویانی که اعزام شدند تعدادی از آنها برای گذراندن و ارائه بخشی از رساله دکتری با نظر استاد راهنمای خود به کشور آلمان رفتند و صدور مدرک در واحد تهران جنوب انجام می‌شود.

مدیر دفتر بین‌الملل واحد تهران جنوب متذکر شد: درخواست ما برای برقراری تبادلات میان ایران و آلمان در شورای گسترش وزارت علوم به رای‌‌گیری گذاشته شد که متاسفانه تصویب نشد؛ اما پبگیری مداوم رئیس واحد تهران جنوب که در نهایت در دی‌ماه 97 با تایید شورای گسترش موفق به دریافت مجوز شده و در تاریخ 27 فروردین 98 به امضا وزیر علوم رسید.

وی تاکید کرد: تحصیل در آلمان رایگان است و هزینه خوابگاه‌ها با وجود امکانات بسیار در سطح پایینی قرار دارد؛ اما دانشجویان باید در لیست انتظار بروند. با توجه به تبادلاتی که داشتیم دانشجویان ما با شرایط خوب و بهره‌مندی از خوابگاه‌ها در این کشور حضور یافتند. تعداد افرادی که اعزام شدند بعد از قبولی در آزمون مربوط، باید به کلاس‌های یادگیری زبان آلمانی رفته و بعد از دریافت مدرک مورد نظر در این زمینه می‌توانند وارد دانشگاه‌های آلمان شوند.

فاضل‌پور خاطر نشان کرد: در طی سال‌های 96 و 97 برای شرکت در دوره‌های مربوط به کشور آلمان تعداد زیادی ثبت‌نام کردند که در نهایت 41 نفر پذیرش شدند. در مجموع 4 نفر از این تعداد به دانشگاه صنعتی المناو رفتند و بعد از گذراندن دوره‌های مربوط به ایران بازگشتند و شهریه این افراد برابر شهریه دانشجویان ایرانی در ایران است که به واحد تهران جنوب پرداخت می‌شود.

وی درباره برنامه‌‌های واحد تهران جنوب برای تاسیس واحدی در آلمان تصریح کرد: درصددیم تا با پشتیبانی مسئولان مربوط در آینده یک واحد دانشگاهی در کشور آلمان تاسیس کنیم و این فرصتی است برای دانشگاه آزاد که با رایزنی مناسب میان دو کشور فراهم شده است. همکاری میان ایران و آلمان فراتر از تبادل استاد و دانشجو خواهد بود تا جایی که برنامه اعزام کارمند و فراگیری تکنولوژی‌های مربوط به نحوه ثبت‌نام‌های نوین در دنیا هم مد نظر ماست.

گفتنی است، کلیه امور مربوط به اخذ ویزا توسط دفتر امور بین‌‌الملل واحد تهران جنوب انجام می‌‌شود؛ ولی دانشجو باید پیگیری‌های لازم را داشته باشد و در صورت بروز مشکل با مراجعه به این دفتر در جهت رفع آن تلاش کند.

طبق قراردادی که میان واحد تهران جنوب و دانشگاه‌‌های نوردهاوزن، ارفورد و المناو امضا شده است؛ مدرک مشترک صادر می‌شود؛ یعنی اعطای مدرک با امضای دو دانشگاه اعتبار دارد و چنانچه دانشجو در مهلت مقرر نتواند در یکی از دانشگاه‌های فوق به نتیجه برسد تنها با امضای واحد تهران جنوب مدرک صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003650

وب گردی

وب گردی