نظام آموزش و پرورش باید چابک شود/ ماهانه 3 هزار میلیارد تومان به معلمان کشور حقوق پرداخت می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و منابع وزارت آموزش و پرورش، گفت: ماهیانه ۳ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم که کار بسیار سختی است و در تامین آن گاهی با مشکلات متعددی مواجه می شویم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم با حضور علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی منابع وزارت آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت معلم ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست علی الهیار ترکمن ضمن تبریک و بزرگداشت هفته معلم برنامه های وزارت آموزش و پرورش به مناسبت بزرگداشت مقام استاد را اعلام و تبیین کرد.

وی در ادامه گفت: نقش معلمان در تربیت فرزندان ما یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل است و معلمان به دلیل ضریب نفوذ بالایی که در دانش آموزان دارند توانسته اند به جایگاه ویژه‌ای در جامعه دست یابند.

الهیار ترکمن تصریح کرد: این موضوع که ما هر سال فقط در این ایام و در این گونه مراسم ها، جایگاه معلمان را بزرگ بداریم کافی نیست و در واقع ما باید همواره در طول سال این شغل و جایگاه را قدر بدانیم و از این قشر تاثیرگذار جامعه تشکر کنیم. تمامی اقشار مردم به ویژه والدین باید بر این موضوع اهتمام ورزند.

وی افزود: همچنین در این راستا دولت و مجلس شورای اسلامی نیز باید بتوانند در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین گام بردارند و با تدوین و اجرایی کردن برنامه های منسجم، هم نظام آموزش و پرورش ما را چابک کرده و هم نقش و جایگاه برجسته معلمان را حفظ کنند.

الهیار ترکمن در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر نگاه واحد و درستی به تحول و توسعه در کشور وجود ندارد که همین موضوع منجر به آسیب ها و مشکلات متعددی در کشور و به‌ویژه نظام آموزش و پرورش شده است.

معاون برنامه‌ریزی و منابع آموزش و پرورش بیان کرد: در این میان یکی از موثرترین کارها، فرهنگ‌سازی و هم‌افزایی توسط معلمان و همچنین مطالبات منطقی آن هاست که می‌تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف مشترک و سیاست‌های کلی نظام آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: به مناسبت هفته معلم، برنامه‌های وزارتخانه از روز دوازدهم اردیبهشت آغاز شده و تا روز ۱۸ اردیبهشت ماه در سطوح مختلف ملی و استانی برگزار خواهد شد.

الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: در واقع این برنامه‌ها هر روز به یک عنوان خاص نام‌گذاری شده که روز ۱۲ اردیبهشت به نام شهید مرتضی مطهری ، ۱۳ اردیبهشت به نام روز معلم، زمینه‌ساز وحدت ملی، ۱۴ اردیبهشت معلم و مسئولیت حاکمیت، نسبت به نقش و جایگاه وی در گام دوم انقلاب، ۱۵ اردیبهشت به نام پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت به نام معلم و مرجعیت اجتماعی او، ۱۷ اردیبهشت معلم، مولد سرمایه انسانی و محور توسعه پایدار در سال رونق تولید و در پایان روز ۱۸ اردیبهشت به نام معلم، مسئولیت‌ پذیری و حراست از قداست معلمی نام‌ نهاده شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین در سطح ملی نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار خود قرار داده ایم. از جمله مهم ترین آن ها، تجدید میثاق با آرمان‌های امام و حضور معلمان در مرقد امام خمینی (ره)، دیدار معلمان با رهبری در روز چهارشنبه هفته جاری و آگاهی از منویات مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش، دیدار با دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری، دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین در روز جمعه نشست صمیمانه ای با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد و وزیر آموزش و پرورش نیز در خطبه‌های قبل از نماز جمعه این هفته سخنرانی کرده و با خانواده شهید مرتضی مطهری دیدار خواهد داشت. همچنین برنامه‌ سپاس معلم از جمله برنامه‌هایی است که در سطح ملی برگزار خواهد شد.

الهیار خاطرنشان کرد: در واقع ما برنامه های هفته معلم را به عنوان یک نماد برای تکریم مقام‌ معلم برگزار می‌کنیم تا نشان دهیم که مجموعه نظام و آموزش و پرورش همواره قدردان زحمات این قشر تاثیرگذار جامعه خواهد بود.

وی افزود: ما سعی داریم تا با اولویت‌گذاری صحیح و در نظرگرفتن تمام محدودیت‌هایی که دولت دارد، در مسیر تکریم عملی معلمان محترم حرکت کنیم در همین راستا ما تلاش کردیم تا در سال گذشته پرداخت‌های فرهنگیان را با کم‌ترین تاخیر پرداخت کنیم و فرهنگیان بدانند که این تاخیرها ابدا به معنای عدم پیگیری و توجه ما نبوده است.

الهیار ترکمن بیان کرد: در واقع ما ماهیانه ۳ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم که کار بسیار سختی است و در تامین آن گاهی با مشکلات متعددی مواجه می شویم.

وی در ادامه گفت: از این پس ما قصد داریم براساس تجارب سال‌های گذشته، به جای انتخاب معلم نمونه، معلمان منتخب استانی را معرفی کنیم و از این پس این افراد نماینده هر استان در برنامه های سطح ملی و کشوری وزارت آموزش و پرورش خواهند بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین در راستای برنامه سپاس معلم برنامه داریم تا در کلاس‌های درس حاضر شده و از معلمان تقدیر به عمل آوریم. این مراسم به صورت نمادین در منطقه ۱۱ شهر تهران برگزار خواهد شد و در استان‌های دیگر نیز به همین منوال اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به ادغام مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی با معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی و شکل‌گیری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع در چارت جدید وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ کشوری وزارت‌خانه‌ها در راستای کوچک کردن چارت وزارتی خود، مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا برخی معاونت ها را باهم ترکیب کند.

الهیار ترکمن افزود: همچنین با توجه به این که وزارت آموزش و پرورش نیازمند یک معاونت برنامه‌ریزی بود تا برنامه‌های کلان را برنامه‌ریزی و سند تحول و اسناد دیگر را عملیاتی کند که در این راستا، تا آخر اردیبهشت ماه کار نقل و انتقال نیروهای انسانی مربوطه انجام شده و برآورد کاملی از کسری نیروها خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و بازنشستگی بسیاری از فرهنگیان محترم، امسال قصد داریم ۵۵ هزار نفر را از طریق دوره ۴ ساله تربیت معلم جذب کنیم که این طرح در سازمان استخدامی مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم به‌ زودی تحقق یابد.

الهیار ترکمن در پایان گفت: همچنین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در مناطق سیل‌زده در سه حوزه فضا و تجهیزات آموزشی، نیروی انسانی و همچنین برنامه های مربوط به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. در همین زمینه شورای هماهنگی موردنظر تشکیل شده و از هر معاونت یک نفر مسئول هر استان و شهرستان شده و چند استان هم به عنوان استان معین به اجرایی شدن این برنامه ها و بهبود وضعیت این مناطق کمک خواهند کرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1003676

وب گردی

وب گردی