پلتفرم‌های ماهواره ملی در کشور تعریف شد

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد بستر توسعه ماهواره‌های عملیاتی مدار پایین، اقدام به برنامه ریزی برای توسعه سه پلتفرم ماهواره ملی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اواخر دهه 80 بود که خبر ارسال ماهواره ایران به فضا دنیا را مبهوت و شگفت زده کرد. ایرانی که تا پیش از این در حوزه فضایی دنیا نامی ناآشنا، غریب و بدون دستاورد قابل قبول بود. رشد ایران در حوزه ارسال ماهواره به فضا در شرایطی بود که تنها 8 کشور به آن ورود کرده بودند. کشورهایی با عقبه علمی بسیار پررنگ و پربار.


فناوری های فضایی در دنیا جزء فناوری های بسیار پیچیده و گسترده ای است که دست یافتن به آنها نیاز به توانمندی ویژه و تخصص خاصی دارد. جوانان با غیرت ایرانی از جمله کسانی هستند که تمام سختی ها و کمبودها را پشت سر گذاشتند و پا به این عرصه نهادند و به گونه ای در این حوزه با سرعت پیش رفتند که کشورهای دیگر را انگشت به دهان گذاشتند.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدای فعالیت دولت یازدهم اقدام به راه اندازی بخشی برای پیگیری سیاست ها و اجرایی سازی فناوری های این حوزه کرد. ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با همین هدف شکل گرفت و به دنبال اجرایی کردن طرح های حوزه هوافضا در کشور است.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد بستر توسعه ماهواره‌های عملیاتی مدار پایین، اقدام به برنامه ریزی برای توسعه سه پلتفرم ماهواره ملی کرده است.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری سه پلتفرم ماهواره ملی را با ایجاد کنسرسیومی از دانشگاه های فعال حوزه فضایی و با کمک شرکت های دانش بنیان به مرحله اجرا درآورده است. در همین زمینه می توان به پروژه «ایران باس 15» اشاره کرد. این پروژه یک پلتفرم ماهواره 15 کیلوگرمی با محموله تصویربرداری (رزولوشن 5 متر) است و توسط کنسرسیومی از دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی مالک اشتر در حال انجام است. در این پروژه طراحی مفهومی و اولیه انجام‌ شده است و در حال حاضر در مرحله طراحی تفصیلی است.
«پروژه ایران باس 70» پروژه دیگری است که در این زمینه در حال اجرا است. این پروژه نیز یک پلتفرم ماهواره 70 کیلوگرمی با محموله تصویربرداری (رزولوشن 5 متر) است که توسط کنسرسیومی از دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و خواجه‌نصیرالدین طوسی در حال انجام است.
همچنین پروژه «ایران باس »150 نیز یک پلتفرم ماهواره 150 کیلوگرمی با محموله تصویربرداری (رزولوشن 1 تا 2 متر) نیز توسط دانشگاه علم و صنعت در حال انجام است. در این سه پروژه حدود 250 نفر از متخصصان حوزه فضایی مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003678

وب گردی

وب گردی