رونق تولید در سایه توجه حداکثری به ظرفیت‌های داخلی/ باید فضای رقابتی بین سازندگان داخلی فراهم شود

اکثر کارشناسان و سازندگان تجهیزات نفتی براین عقیده هستند که آنچه در شرایط حاضر می‌تواند کشور را در عبور از تنگنای تحریم یاری دهد، توجه حداکثری به ظرفیت‌های داخلی و «رونق تولید» است؛ بنابراین مسئولان و دولتمردان باید برای نظرات سازندگان و تولیدکنندگان داخلی ارزش قائل شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه صنعت نفت در سال جاری با هدف ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه صنعت نفت و گاز، گسترش تعامل با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکت های نفتی مشابه در سطح جهان، کمک به تقویت توان ساخت داخلی از طریق تبادل اطلاعات فنی، آشنایی صنعتگران با دستاوردهای نوین صنعت، همچنین ایجاد انگیزه به منظور سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی، تعاونی و دولتی، داخلی و خارجی در صنایع نفت و گاز و نیز ایجاد حس خود‌باوری و خود‌اتکایی ملی در بین نیروهای متخصص برگزار خواهد شد.

اکثر سازندگان و تولیدکنندگان صنعت نفت برگزاری چنین نمایشگاهی را فرصتی برای رونق تولید و نیز معرفی دستاوردهای جدید می‌داند و براین واقف هستند که ارائه دستاوردهای جدید زمینه ساز توسعه تولید، صادرات و نیز به‌روزرسانی دانش فنی منجر خواهد شد. این درحالی‌ست که در کنار این مزیت‌ها متاسفانه دولتمردان کشور همیشه چشم انتظار شرکت‌های خارجی بوده و به تولیدات آنها کمتر بها می دهند در حالیکه این دیدگاه براساس منویات مقام معظم رهبری در تضاد است؛ بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم چرخه صنعت و تولید بچرخد باید انگیزه و رغبت را بین تولیدکننده و صنعتگر ایجاد کرده و با ارائه خدمات از تولیدات آنها استقبال کرد.

در همین راستا غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بیست و چهارمین دور از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: برای پیشرفت صنعت نفت ایران باید به دنبال راهکار‌هایی بود، یکی از این راهکار‌ها برگزاری نمایشگاه داخلی و نمایشگاه بین‌المللی است. در نمایشگاه تمامی فعالان حوزه نفت و صنایع بالادستی، سازندگان تجهیزات صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع میان‌ دستی، شرکت‌های ساخت داخل، دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های ایرانی و خارجی آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف را در یک فضای تخصصی ارائه می‌دهند و زمینه گفت‌و‌گو باز می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری این نمایشگاه شرایطی را فراهم می‌کند که صاحبان صنایع و شرکت‌کننده‌های ایرانی و خارجی رودررو با هم ملاقات کنند و از آرا و نظرات یکدیگر با خبر شوند. برگزاری پنل‌های تخصصی در ارتقای سطح عملی و فنی شرکت‌کننده‌ها تاثیر‌گذار است.

در ادامه حمید آب روشن، مدیرعامل شرکت جهاد دانشگاهی علم وصنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز،پالایش و پتروشیمی گفت: به طور یقین شرکت در این نمایشگاه برای تولیدکننده و صنعتگر بسیار تاثیر گذار است؛ چرا که در این نمایشگاه آخرین داشته ها و توانمندی‌های خود را در معرض مشتریان قرار داده و از این طریق بازاریابی کرده تا بتوانند بخشی از دستاوردهای خود را به فروش برساند.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت نمایشگاه فضایی است که توانمندی‌ها صنعتگران در آن عرضه شود به نه نوعی رابطه بین خریدار و فروشنده است که بتوانند تعاملات خودشان را گسترش دهند. به طور یقین توانمندی داخلی صنعت نفت در موضوع ساخت داخل و شرکت ‎های پیمانکاری سبب پر‌رنگ شدن نمایشگاه می‌شود.

آب‌روشن افزود: بالاخره با ایجاد اعتماد و امنیت باید فرصت هایی را برای توسعه کسب و کار تولیدکنندگان ساخت داخل فراهم کرد. حالا که در شرایط تحریم قرار گرفتیم و این فرصت برای تولیدکنندگان مهیاست که با تولید با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی کالای مورد نیاز را در کشور تولید و به دست مصرف کننده برساند.

مدیرعامل شرکت جهاد دانشگاهی علم وصنعت تاکید کرد: تحریم کشورهای بیگانه علیه صنعت کشور یک نعمت محسوب می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که نگاهی به عملکرد و توانمندی ساخت داخل داشته باشند و مسئولان با تغییر رویکرد از توان داخلی در پروژه‌های کلیدی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: حمایت ها و اعتمادها و پذیرفتن بخشی از ریسک توسط خریدار یا سیستم دولتی طبیعتا می‌تواند در راه انداختن شرکت داخلی موثر باشد.

آب‌روشن خاطرنشان کرد: توانمندسازی بخش خصوصی و کسب دانش و بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت، به همراه ایجاد مقدمات تعاملات بیشتر و همکاری‌های گسترده در صنعت نفت در عرصه بین‌الملل هدفی است که باید در پیشبرد اهداف توسعه صنعت نفت دنبال شود.

پرواضح است که سایه تحریم نه تنها بر نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت که بر مجموعه این صنعت و اقتصاد کشور بی‌تاثیر نبوده و نیست؛ اما نفت با وجود همه تنگناها همچنان رکن اصلی اقتصاد کشور است؛ تولید و توسعه در آن به‌رغم فراز و نشیب‌های بسیار ادامه دارد؛ این صنعت بازار بزرگی برای مصرف تجهیزات داخلی است و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی چه در بالادست و چه پایین‌دست آن، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. خوب است به تحریم، رنج‌ها، مصائب و آموزه‌هایش واقع‌بینانه بنگریم تا هرازگاهی به خودمان یادآور شویم تحریم، نعمت نیست و خوب‌تر آن است که فارغ از شعارهای تکراری و نام‌ها و بخشنامه‌ها، بپذیریم آنچه در شرایط حاضر می‌تواند کشور را در عبور از تنگنای تحریم یاری دهد، توجه حداکثری به ظرفیت‌های داخلی و «رونق تولید» است. حضرات مدیر، همکاران رسانه‌ای و اهالی صنعت، تولیدکنندگان و سازندگان را بیشتر دریابید؛ پای صحبت دانش‌بنیان‌ها بیشتر بنشینید و نمایشگاه امسال را جدی‌تر بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003690

وب گردی

وب گردی