سواد رسانه‌ای؛  ابزار علمی  برای نقش آفرینی جریان دانشجویی

فعالان جریان دانشجویی با فراگیری سواد رسانه ای می توانند در برابر رسانه ها و اطلاعات کپسولی دریافتی، تهدید را به فرصت و مخاطب منفعل را به نیروی کُنشگر فعال در راستای پیشبرد اهداف جنگ نرم مدنظر مقام معظم رهبری تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در دنیای امروز با رشد تکنولوژی های ارتباطی نوین، معنا و تعریف باسواد بودن افراد قدری تغییر پیدا کرده است. در عصر کنونی فردی که خواندن و نوشتن بلد است دیگر باسواد اطلاق نمی شود. بلکه امروزه افرادی که توانایی تعبیر و تفسیر پیام های رسانه های اجتماعی و پیام رسان موبایلی گوناگون را دارند، از سوی جامعه باسواد در نظر گرفته می شوند. تعریف فوق برای دانشجویان که جز افراد نخبگانی جامعه قلمداد می شود، اهمیت بیشتری دارد.

نظر به اینکه جریان دانشجویی، جامعه دانشگاهی و قشر جوان جامعه عنوان پر مصرف ترین رسانه ها و به صورت ویژه رسانه های آنلاین را حمل می کنند، آسیب پذیر نبودن این قشر در برابر هجمه اطلاعات و داشتن ابزار قدرتمندی به نام علم و سواد رسانه برای مواجه علمی با پیام های این نوع رسانه، برای دغدغه مندان این عرصه بسیار مهم و قابل توجه است. این ابزار علمی "سواد رسانه" نام دارد.

در تعریف سواد رسانه می توان گفت؛ یکـی از اهـداف اصلی سواد رسانه آگاه کردن و سعی در کم کردن تأثیرات منفی رسانه ها روی اقشـار گونـاگون جامعه است. در واقع سواد رسانه یعنی افزایش قدرت خوانش انتقادی متن توسط مخاطب است.

به سخن دیگر، هر اندازه افراد جامعه با سواد رسانه آشنایی بیشتری داشته باشند، جامعه مورد نظر از لحاظ توسعه انسانی و اجتماعی، استفاده از نیروی جوان مستعد و جایگاه علم روز در وضعیت مناسب تری قرار دارد.

عوامل فـردی و اجتمــاعی گونــاگونی در پیــشرفت ســواد رسانه در کشور اثر گذار است، در این گذر نقش دانشجویان، تشکل های دانشجویی و در کل جامعه دانشگاهی بسیار حائز اهمیت و پررنگ است زیرا دانشجویان به عنوان قشر تاثیرگذار بر افکار عمومی و تفکر و جهت دهی به افکار و تصمیات اقشار مختلف جامعه بسیار مهم است که بتوانند با اتخاذ استراتژیهای متناسب با زمان، مانند مدیریت مـصرف رسـانه و شناخت نیازهای اطلاعاتی خود، یک نوع استفاده مبتنی بر آگاهی از رسانه ها داشته باشند و بتوانند این علم را به عموم جامعه تعمیم و آموزش دهند.

از سوی دیگر سواد رسانه و دانستن نحوه صحیح استفاده از اتمسفر فضای مجازی اینترنتی که در دنیای صنعتی امروز شکل گرفته است، لازمه زندگی در عصر حاضر به طور خاص برای داشجویان که ماهیت کار آنان پژوهشی، علمی و تحقیقی است که به صورت مستقیم بر توسعه کشور و توسعه پایدار اثر می گذارد.

در جمع بندی باید نگاشت، سواد رسانه ای نیز مانند بسیاری از مباحث مهم و گفتمانی دیگر در کشور نباید دچار سرنوشت شعار زدگی و برگزاری پی در پی مراسمات بی حاصل یا کم اثر شود یا محتوای آموزشی برای دانشجویان تولید شود که به جای کارکرد علمی، کژکارکرد داشته باشد.

به روایت دیگر تشکل های دانشگاهی با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با دانشجویان و جوانان دارند، مسئولیت سنگینی در باب آموزش سواد رسانه از طروق جزوات، نشست ها، گردهایی های علمی و ... دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003806

وب گردی

وب گردی