رسانه چگونه  به یک تروریسم تبدیل می شود؟

رسانه زمانی که از قدرت اطلاع‌رسانی و کارکردهای خود در راستای حمایت از تروریسم و گروه های تروریستی استفاده می‌کند، میدان جنگی را به‌وجود می آورد که خسارت‌های اجتماعی آن از عملیات های سخت نظامی بیشتر است و به این دلیل می توان آنها را رسانه‌های تروریستی نامید.

به گزارش خبرنگار علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، تعامل رسانه و تروریسم را در گزارش اول در این‌باره بررسی کردیم که چگونه گروه های تروریستی از رسانه ها استفاده می کنند؛ ولی در این گزارش به بررسی این مهم می پردازیم که «چگونه رسانه خود به یک تروریست تبدیل می شود و جنایت ها و کشتار انسان های تحت حمایت رسانه انجام می گیرد».

قدرت رسانه ها در جهت‌دهی به مخاطبان بر هیچ کس پوشیده نیست و بر این اساس رسانه ها همیشه در ساختارهای سیاسی و قدرت های نظامی نقش تعیین کننده ای داشته اند. در حال حاضر قدرت های سیاسی در جهان برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت های داخلی و بین المللی خود بر قدرت جهت دهی افکار عمومی توسط رسانه ها، حساب ویژه ای باز کرده اند.

از این رو وقتی ایالات متحده آمریکا برای حمله به عراق نقشه طراحی می کرد رسانه ها را به عنوان پیش قراول ارتش خود انتخاب کرد. به گونه ای که رسانه های آمریکایی قبل از شروع حملات نظامی مقدمات پذیرش آن را نزد افکار عمومی داخلی و بین المللی آماده کردند. پوشش رسانه ای آنها به شکلی بود که عراق و دولت صدام را به عنوان خطر جهانی معرفی کردند و از طرف دیگر آمریکا را نجات دهنده از این خطر بازنمایی کردند. وقتی آمریکا شروع به حمله کرد دیگر همه چیز برای فتح عراق از قبل آماده شده بود و هرکشتار و ویرانی که در عراق صورت می گرفت از آن به عنوان نجات جهان در رسانه های آمریکایی یاد می شد.

جدا از جنایت‌هایی که توسط صدام حسین در دوران حکومتش صورت گرفته بود، تنها خسارت این جنگ که توسط رسانه ها برای جهان ضروری به نظر می رسید، برای کشور عراق بود و انسان هایی که در این جنگ کشته شدند.

حال با توجه به این موارد می توان گفت فعالیت تروریستی فقط شامل کشتار و بمب گذاری و شلیک گلوله به طرف افراد بی گناه نیست بلکه شکل جدید از ترور به وجود آمده است که خرابی، ویرانی و کشتاری که برجای می گذارد بیشتر از ترور فیزیکی است. در این گزارش منظور رسانه هایی است که به هر شکلی در کشتار و حمایت از کشتار در سراسر دنیا نقش داشته اند.

فعالیت تروریستی با توجه به تعریفی که دارد به این معنی است که عده ای با توجه به اعتقادات سیاسی، فردی، اجتماعی، دینی و مسلکی دست به عملی می زنند که در آن تعدادی از افراد صدمه می بینند یا کشته می شوند. بر اساس این تعریف حمایت رسانه های غربی از اسرائیل و صهیونیسم را می توان در قالب این تعریف آورد.

وقتی هر ساله تعداد زیادی از مردم فلسطین با شلیک گلوله‌های صهیونیست‌ها جان خودشان را از دست می‌دهند و زمین ها و خانه های آنها با بولدوزرهای رژیم اشغالی ویران می شود، نتیجه جریان سازی ها و پوشش رسانه ای است که رسانه های غربی با تحت حمایت قرار دادن یهودیان و مظلوم و به حق جلوه دادن آنها صورت داده اند.

یمن میدان عمل برای رسانه‌های تروریستی

در حال حاضر مصداق کنونی رسانه های تروریستی شامل رسانه های غربی و عربی می شود که از پوشش مناسب و واقع گرایانه حملات عربستان در یمن خودداری می کنند. وقتی مردم یمن و خانه هایشان زیر بمباران هواپیماهای عربستانی قرار می گیرد، رسانه های غربی مخصوصا رسانه های آمریکایی به جای پرداختن به این کشتار قیام مردم یمن را محکوم می کنند و برساختی از واقعیت ارائه می دهند که مورد نظر خود و منافعشان باشد.

در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به مقاله ای از «دان گلیزبرو» اشاره می کند که در آن نویسنده معتقد است که رسانه های غربی یا به کشتارها در یمن نمی پردازند، یا اینکه تعداد قربانیان را کم جلوه می دهند. این رسانه ها تلاش می کنند وجهه جنگی را که غرب در یمن به راه انداخته است، زیبا جلوه دهند.

از طرف دیگر وقتی نهادهای فرهنگی و اطلاع رسانی به راحتی از این گونه سرکوب و کشتار یک ملت می‌گذرند چگونه می توان انتظار داشت نهادهای سیاسی عکس‌العملی مناسب را داشته باشند و در این مورد گلیزبرو تاکید می کند که در شرایطی که رسانه های غربی واقعیت تجاوزگری مستمر در یمن را به صورت متوازن پوشش نمی دهند، دشوار است که انتظار داشته باشیم غرب به آنچه در یمن رخ می دهد، توجه کند.

اما نمونه بارز از رسانه تروریستی به معنای واقعی، کاری بود که شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال در حادثه تروریستی اهواز در سال 97 انجام داد. بعد از حمله تروریستی این شبکه، سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه روی خط آمد و مصاحبه ای را انجام داد که در این گفت‌و‌گو سخنگوی گروه تروریستی از این حمله دفاع کرد. کاری که این شبکه انجام داد از یک طرف وابستگی های سیاسی آن را به سعودی ها و دیگر کشورهای غربی نشان داد و از طرف دیگر نشان داد که این شبکه به طور مستقیم با افراد گروه تروریستی که تروریستی بودن آن توسط نهادهای مختلف پذیرفته شده است، ارتباط دارد. این فعالیت ها علاوه بر آنکه ترویج خشونت و تروریسم است، عملی تروریستی است.

رسانه ها شاید به طور مستقیم به افراد ضرر جانی و مالی نزنند؛ ولی این حمایت ها و مهیا کردن زمینه برای مرگ افراد و خرابی اموال آنها خود نوعی عمل تروریستی از نوع نرم آن است که حتی میزان خسارت آن به‌شدت بالاست و علاوه بر سطح داخلی در سطح بین الملل نیز گسترش پیدا می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003810

وب گردی

وب گردی