لزوم توسعه دانشگاه‌ها به کمک استعدادهای درخشان/ ۲۵۰ هزار دانشجو در گروه پزشکی تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی‌ وزارت بهداشت در «همایش مدیریت و سیاست‌گذاری آموزش عالی سلامت»، گفت: ما حدود۲۵۰ هزار دانشجوی‌ گروه پزشکی و ۲۰ هزار عضو هیئت علمی داریم؛ همچنین ده ها امتحان برگزار می کنیم. امسال با تلاش مستقیم ما سنجش آموزش پزشکی در‌مسیر ارتقا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش مدیریت و سیاست‌گذاری آموزش عالی سلامت صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

باقر لاریجانی در‌ این مراسم گفت: بحث سیاست‌گذاری در آموزش پزشکی سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد و تمرکز ما در اجرای آن جدی نیست. اگر به تاریخچه پزشکی بنگریم، در سال‌های تاسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز بحث های سیاست‌گذاری در حوزه های مختلف مطرح بود. همچنین در نوشته‌های پزشکی آثاری یافت می شود و بیانگر آن است که دانشمندان ما از سال‌های قبل به فکر آموزش پزشکی بودند.

وی ادامه داد: بررسی مدارک نشان می دهد بیش از ۱۳۰ سال است که در حوزه پزشکی، دارای برنامه های مشخصی هستیم، بعد از انقلاب در آموزش پزشکی سیاست‌گذاری‌های خوبی داریم که به نظر می رسد آینده این حوزه روشن‌تر‌ شود.

معاون آموزشی‌ وزارت بهداشت گفت: سیاست ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت از جمله دیگر اقدامات ما در کشور محسوب‌ می شود. این پدیده ثمرات بسیاری برای ارتقای سلامت داشته است.

به گفته وی، رفع نیازهای مردم و حرکت در‌ آموزش حوزه پزشکی بر عهده ماست که در رفع نیازهای پزشکی بسیار موفق بود.

لاریجانی بیان کرد: ما با تغییر نظام آموزش پزشکی که از حالت ادغام خارج شود مخالفیم؛ زیرا حوزه پزشکی در چنین شرایطی از پاسخگویی خود در جامعه عقب می افتد. اگر نگاهی به کشورهای منطقه بیندازید در‌می‌یابید کمتر کشوری در منطقه مانند ما در حوزه پزشکی پیشرفت داشته است. توصیه می کنیم مسئولان آموزش عالی در کشور در حوزه خود فعالیت و تلاش کنند وضعیت علوم مختلف را ارتقا دهند.

وی افزود: یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ادغام بود که به نظر می رسد از نظر کمی و کیفی حوزه پزشکی اقدامات خوبی انجام دهیم، ما موافق نیستیم که سیاست ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت جدا شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: سیاست آمایش سرزمین یکی از مهم ترین مصوبات شورای انقلاب فرهنگی‌در زمان های اخیر به شمار می رود، آموزش پزشکی دارای آمایش مصوب است تدوین نقشه جامع علمی حوزه سلامت چهارچوب های خوبی به ما ارائه داد که در‌نقشه تحول سلامت پیگیری می شود. برای تمامی بسترهایی که در کشور فراهم شده است، بلوغ سیاستی ایجاد شده که توانسته ایم مسیر را طی کنیم.


وی اظهار کرد: در سیاست‌های تحول الگوی آینده‌نگاری مد‌نظر قرار داده شده است. توسعه فناوری جدید، توجه به اقتصاد آموزش عالی‌ و‌ توسعه مفاهیم آموزش عالی در حوزه پزشکی‌، اقتضائات جدیدی را ایجاد می کرد و این برنامه چنین اهدافی را پیگیری خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: با نگاهی به بیانیه گام دوم رهبری در زمینه علم، تحقیق، پژوهش در می‌یابیم جهت گیری ما در وزارت بهداشت، جهت گیری صحیحی است.

وی افزود: دانشگاه های‌ما در کنار آموزش پزشکی‌به بحث سیاست گذاری در این حوزه توجه می کنند. ما حدود۲۵۰ هزار دانشجوی‌گروه پزشکی ۲۰ هزار عضو هیئت علمی داریم، همچنین ده ها امتحان برگزار می کنیم. امسال با تلاش مستقیم ما سنجش آموزش پزشکی در‌مسیر ارتقا قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: ظرفیت دانشگاه‌های ما مخصوص به افرادی است که در کنکور شرکت می کنند، ما باید دانشگاه ها را به‌وسیله استعدادهای درخشان توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003871

وب گردی

وب گردی