نحوه گزینش معلمان باید بازنگری شود/ تا سال 1404 بیش از 2 هزار هیئت علمی نیاز داریم

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: برای ورود افراد متعهد و دلسوز به بدنه آموزش و پرورش باید نحوه گزینش معلمان مورد بازنگری قرارگیرد و افرادی به عنوان معلم انتخاب شوند که عشق به آموزش و پرورش فرزندان ایران داشته باشند. 

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به بزرگداشت روز معلم درباره دغدغه‌های معلمان و چگونگی جذب دانشجویان این دانشگاه به نظام آموزش و پرورش گفت: سال 97، نزدیک به پنج برابر تعداد مورد نیاز ما در دانشگاه ثبت‌نام کردند که بدون تردید با توجه به شرایط اشتغال در کشور، حضور در دانشگاه فرهنگیان اطمینان خاطری برای فارغ التحصیلان این دانشگاه و جذب برای تدریس خواهد بود.

وی افزود: گلایه معلمان اغلب به خاطر معوقات و شرایط معیشتی بوده که با افزایش حقوق ۲۰ درصدی امسال، وضعیت معلمان بهتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره نیاز کشور به تربیت معلم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۸ هزار کلاس خالی داریم و برای پر کردن این خلأ باید نیرو تربیت کنیم. با توجه به بررسی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰۸۰ هیات علمی احتیاج داریم که امکان دارد این رقم بالا و پایین شود. اگر با همین شیب؛ یعنی جذب سالی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر پیش برویم، نیاز کشور به معلم تا سال ۱۴۰۴ رفع می‌شود.

خنیفر با اشاره به اینکه ایجاد ۵۵ هزار ردیف شغلی برای معلمان در مهر‌ماه امسال از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه فرهنگیان است، متذکر شد: جبران کمبود معلم، پرداخت معوقات معلمان و استادان مدعو، افزایش کیفیت دروس روانشناختی و تربیتی نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در بحث تزریق معلم طی این مدت بوده است.

وی متذکر شد: برای جبران کمبود معلم در کشور برنامه‌های یک ساله، پنج ساله، ده ساله و حتی صد ساله داریم و اگر تا ده سال آینده در هر استان ۱۰۰ هکتار برای ایجاد فضای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شود تا به تربیت معلم بپردازند؛ کف نیاز آموزش و پرورش به معلم تامین می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره نقش معلمان در شکل‌‌گیری خودباوری ملی یادآور شد: معلمان نقشی تعیین‌کننده در آینده کشور و تربیت نسل فردای ایران دارند که پرورش نیروی انسانی کارآمد با روحیه امید و خودباوری در دوران مدرسه شکل گرفته و بعد از ورود افراد به دانشگاه و کسب مدارج عالیه این حس وطن‌دوستی و خود‌باوری است که می‌تواند نیروهای خدوم و دلسوز برای توسعه کشور تربیت کند.

خنیفر خاطر نشان کرد: معلمی شغل نیست و شأن است. برای ورود افراد متعهد و دلسوز به بدنه آموزش و پرورش باید نحوه گزینش معلمان مورد بازنگری قرارگیرد و افرادی به عنوان معلم انتخاب شوند که عشق به آموزش و پرورش فرزندان ایران داشته باشند.

خنیفر در پایان یادآور شد: با توجه به نزدیکی روز بزرگداشت مقام معلم، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و جمعی از معلمان کشور در روز چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه با مقام معظم رهبری دیداری خواهند داشت و سالگرد صد‌سالگی تاسیس این دانشگاه با حضور رئیس جمهور هفته آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003873

وب گردی

وب گردی