درمان نارسایی های قلبی با محصولات ایرانی

محققان شرکت دانش بنیان در حوزه سلول درمانی محصولاتی را تولید کردند که برای نخستین بار در این حوزه وارد بازار می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در آینده بیماری‌هایی همچون نارسایی‌های قلبی از این پس با محصولات ایرانی درمان می‌شود و از این طریق امید هزاران هزار بیمار برای درمان افزایش یافته است. زمانی که نام سلول درمانی مطرح شد گویا خونی تازه در رگ های بیماران جاری شد. شیوه ای از درمان که چشم انداز جدید پیش روی علم پزشکی قرار داد. سلول درمانی حوزه ای نوپا که شاید هنوز برخی کامل با آن آشنایی نداشته باشند اما در ایران گروهی از متخصصان در شرکتی دانش بنیان محصولاتی در حوزه سلول درمانی تولید می کنند. محصولاتی که برای نخستین بار با برند ایرانی در دسترس بیماران قرار می گیرد و افتخاری برای هر ایرانی است.

شرکت دانش بنیان « سل تک فارمد » با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و پژوهشگاه رویان کار خود را آغاز کرد. مشارکتی که حاصل آن توسعه صنعت سلول درمانی کشور است. هدف کلی این شرکت پیشبرد دسترسی به بالاترین کیفیت در حوزه سلول درمانی، کاهش درد و در نهایت ارائه کیفیت بهتر زندگی بیماران است. در حالی که سلول درمانی امیدهای تازه ای را برای درمان بیماری های صعب العلاج به همراه داشته است، شرکت سل تک فارمد بر پایه تحقیقات بالینی و سلولی برای توسعه و ترویج علم سلول درمانی به صورت تولید انبوه و در فاز صنعتی پیش قدم شده است.

سلول درمانی امیدها را افزایش داد

« محمد حسین زیرک ساز » مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: سلول درمانی دانشی نوپا در دنیاست و در حال حاضر تحقیقات بسیاری در این حوزه در دنیا در حال انجام است اما ایران نیز از تولیدکننده های علم این حوزه در دنیا است. این شرکت در این حوزه وارد عمل شده و با تولید فرآورده های سلولی در تلاش است قدمی برای درمان بیماری ها بردارد.

زیرک ساز در ادامه به توضیح درباره محصولات این شرکت دانش بنیان پرداخت و گفت: «ریکالرسل» یکی از این محصولات است که برای درمان پیسی یا لکه های کم رنگ پوست کاربرد دارد. مطالعات بالینی این محصول بر روی 300 بیمار با موفقیت انجام شده است. این محصول یک فرآورده سلولی است. ماده مؤثره محصول سلول‌های زنده‌ « ملانوسیت » مشتق شده از لایه « اپیدرم » پوست بیمار است که ضمن داشتن قابلیت تکثیر قادر به تولید و انتقال رنگ‌دانه به پوست هستند.

روشی نوین برای درمان نارسایی های قلبی ارائه شد

وی همچنین عنوان کرد: محصول بعدی با نام «منیوسل» برای بازسازی عضله قلب و رگ سازی کاربرد دارد. با وجود پیشرفت های اخیر در علم پزشکی از هر ۵ بیمار مبتلا به سکته قلبی یک بیمار در عرض ۵ سال به نارسایی قلبی دچار می شود. سلول درمانی جهت ترمیم بافت قلبی ازبین رفته و رگ سازی یکی از روش ها در نارسایی قلبی است و در مقایسه با روش های جراحی مانند پیوند قلب باز و ایجاد مسیر فرعی خون رسانی کارایی قابل توجهی دارد. با توجه به اینکه روش های درمانی مختلفی برای بهبود سلامت بیماران قلبی بوجود آمده اما متاسفانه هنوز کارایی بالایی از آنها مشاهده نشده است. از این رو می توان سلول درمانی را جانشین مناسبی برای سلول های از بین رفته قلب در بخش های آسیب دیده دانست.

زیرک ساز درباره «رنیودرمسل» دیگر محصول این شرکت نیز ابراز کرد: هر چه سن بالاتر می رود داربست کلاژنی سلول متاثر شده و اپیدرم پوست نازک تر شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و در نهایت منجر به پیدایش چین و چروک در فرد می شود. محصول «رنیودرمسل» این شرکت فناور یک فرآورده است که برای از بین بردن جای اسکارهای پوستی فرو رفته و چین و چروک عمیق کاربرد دارد. این محصول حاوی سلول های زنده فیبروبلاست کشت شده مشتق مغز استخوان خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از مغز استخوان بیمار نمونه کوچکی گرفته می شود. سلول های فیبروبلاست جدا شده و در محیط کشت استاندارد تکثیر داده می شوند.

تمام این محصولات و چندین محصول دیگر توسط محققان کشور با برند ایرانی تولید می شود. محصولاتی که برای نخستین بار در حوزه سلول درمانی وارد بازار می شود. البته به گفته مدیر عامل این شرکت علاوه بر محصولات اتولوگ به زودی محصولات آلوژن (سلول از بانک تامین می شود) برای درمان بیماری هایی همچون فلج مغزی، آلزایمر، پارکینسون و ناکارآمدی تخمدان ها تولید می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003893

وب گردی

وب گردی