به جای ساخت مریض‌خانه به دنبال پیشگیری باشیم

وزیر اسبق بهداشت گفت: در شرایط امروز اقتصاد بهداشت از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید عمده سرمایه‌گذاری‌مان روی پیشگیری و نه ساخت مریض‌خانه باشد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه امروز تمام امور تجاری بر مبنای مبادلات ارزی صورت می‌گیرد، افزود: در شرایطی که بانک‌ها اجازه مبادلات ارزی ندارند، در حوزه سلامت نیز به مشکل خواهیم خورد.

وی افزود: بر این اساس همان‌طور که واردات سایر اقلام با مشکل روبه‌رو است یقیناً واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

مرندی گفت: البته شرایط در زمان جنگ تحمیلی به مراتب بدتر بود و در شرایطی که کشور درآمدی نداشت، قیمت دلار چندین برابر شده بود بنابراین ما باید همانند آن سال‌ها برای مقابله با مشکلات راه خودمان را پیدا کنیم.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: در سال‌های جنگ با وجود همه مشکلات، شبکه بهداشت و درمان را راه انداختیم و در همه استان‌ها حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی تأسیس کردیم و بدین ترتیب امروز تعداد بسیاری پزشک، داروساز، دندانپزشک و ... در کشور تربیت شده‌اند.

وی اضافه کرد: امروز هم باید همه تلاش خود را به کار گیریم اما لازمه موفقیت در این مسیر، در پیش گرفتن صرفه‌جویی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی است.

مرندی گفت: بر این اساس در شرایط امروز اقتصاد بهداشت از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید عمده سرمایه‌گذاری‌مان روی پیشگیری و نه ساخت مریض‌خانه باشد.

وی تأکید کرد: این روزها متأسفانه داروهای بسیار گران‌قیمتی مانند داروهای سرطانی وارد بازار شده که حتی در آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده نمی‌شوند اما در کشور ما هزینه هنگفتی اختصاص می‌یابد.

مرندی گفت: این در حالی است که با چنین هزینه‌هایی می‌توان واکسن صدها نفر را تأمین کرد اما به جای واردات واکسن و یا بسیاری از اقدامات پیشگیرانه دیگر، سرمایه‌ها صرف خرید تجهیزات پزشکی و داروهای گران‌قیمت می‌شوند.

وزیر اسبق بهداشت گفت: نه اینکه برخی از این موارد لازم نباشند اما اولویت نیستند. در شرایطی مانند تحریم که درآمد خانواده کم می‌شود قطعاً به جای خرید نان، تلویزیون خریداری نمی‌شود پس ما هم باید در شرایط فعلی دید درستی نسبت به مسائل داشته باشیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1003895

وب گردی

وب گردی