جلوگیری از ایجاد بازار سیاه توسط پرداخت دیجیتال

پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه مجازی و اقتصاد دیجیتال حاصل شده،‌ شکل و ماهیت روند اقدامات در این حوزه را دستخوش تغییر کرده که از جمله آنها پرداخت دیجیتال است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حال حاضر یکی از سیستم‌های نوین و قابل استفاده در حوزه مجازی سیستم‌ پرداخت دیجیتال است که گامی نو در پیشبرد زندگی مردم بوده و روند زندگی آنها را تسهیل کرده است. استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های نوینی که در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند، گام‌های جدیدی در توسعه و پیشبرد اهداف تسهیل کننده زندگی بشری برمی‌دارند.

یکی از سیستم‌های نوین و قابل استفاده در حوزه مجازی، سیستم‌های پرداخت دیجیتال است. روندی که زمینه‌های بهره‌برداری زیادی را به وجود آورده است.

سیستم‎های پرداخت دیجیتال به استفاده از کارت‎های اعتباری، پرداخت آنلاین و از طریق تلفن همراه و سیستم‎های مبتنی بر فناوری‌های مالی توزیع شده مانند بلاک‌چین اشاره دارد. در کل، پرداخت‎های دیجیتال باعث تسریع در معاملات، کاهش اصطکاک و هزینه‎های معاملات، ارائه سود حاصل از بهره‎وری شده و انگیزه شرکت‌ها را جهت حضور در تجارت تقویت می کند. این نوع پرداخت، بانک‎ها و بازرگانان را از هزینه‎های مالی و غیرمالی پذیرش دستی پرداخت، ضبط، شمارش، ذخیره‎سازی، امنیت، تاخیر، شفافیت ردیابی پرداخت، خطر عدم پرداخت در تحویل نقدی، امنیت دریافت‎کننده و جابجایی پول فارغ می‎گرداند.

پرداخت دیجیتال و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه

این ابزارها همچنین می‎توانند به دولت‎ کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا چالش‎های مهم از جمله برخورد با بازارهای سیاه و جلوگیری از پرداخت مالیات و همچنین حمایت مالی از جمعیت‎های تحت پوشش بانکی را مورد توجه قرار دهند. استفاده از کارت‎ها و حساب‎های اعتباری، همچنین استفاده از روش‎های نوین آنلاین و تلفن همراه در طول زمان افزایش یافته است به طوری که در سال 2014، نیمی از پرداخت‎های تجارت الکترونیک از طریق کارت‎ها و حساب‎های اعتباری بوده است. با این حال انتظار می‎رود این روش پرداخت تا سال 2019، به دلیل افزایش اهمیت و استفاده از کیف پول الکترونیک و سایر روش‎های پرداخت جایگزین (مانند کیف پول همراه ) 46 درصد کاهش داشته باشد .

در مناطق توسعه یافته، پرداخت‎های دیجیتال توسط کارت‎ها و حساب‎های اعتباری و سپس توسط کیف پول‎های الکترونیک اشباع شده است. در مقابل، کارت‎های اعتباری در کشورهای در حال توسعه به ندرت مهم‎ترین روش پرداخت برای تجارت الکترونیک هستند و کاربرد پرداخت‎های دیجیتال اغلب کم است. برای مثال در مصر، حدود 90 درصد از جابجایی‎های تجارت الکترونیک از طریق ارائه پول نقدی است و در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز وابستگی به پول نقد بیشتر است.

برای خریدهای مرزی، به نظر می‎رسد که کیف پول الکترونیکی به‌عنوان یک روش پرداخت بسیار محبوب است. نظرسنجی 2016 در مورد خریداران بین‎المللی تجارت الکترونیک در 26 کشور نشان داد که 41 درصد کیف پول الکترونیکی (مانند PayPal)، 33 درصد کارت‎های اعتباری و 18 درصد کارت‎های نقدی/ انتقال بانکی را انتخاب کرده‎اند . این درحالی است که فقدان قابلیت همکاری سیستم‎های پرداخت، از عمده موانع انجام معاملات مرزی محسوب می‎شود.

پرداخت دیجیتال و ایمنی سیستم پرداخت

در آینده، ممکن است فناوری‎های توزیع لجر مانند بلاک‌چین به طور چشمگیری برای پرداخت‎های الکترونیک مرزی مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری پرداخت آنلاین ایمن را امکان‎پذیر کرده و استفاده هر دو خریدار و فروشنده از آن، ارزان‎تر از پلتفرم‎های پرداخت متقابل است. در حالی که تعداد کمی از کاربران اینترنتی درحال حاضر این روش را ترجیح می‎دهند، اما به تدریج در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‎گیرد؛ چرا که باعث بهبود امنیت شده، سرعت مبادلات افزایش یافته، حجم حداقل معاملات قابل قبول کاهش یافته و نسخه‎های دیجیتال از قراردادهای سنتی (دراصطلاح «قراردادهای هوشمند») اجرایی می‎شود.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز امیدوار است تا با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها و همچنین با حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه‌ توسعه هر چه بیشتر سیستم‌های پرداخت دیجیتال در کشور را فراهم آورد. همچنین در جهت حمایت از استارتاپ های داخلی در استفاده از این موضوع نیز گام هایی را برداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003902

وب گردی

وب گردی