دانشگاه باید مسئله‌شناس و برای حل مشکلات جامعه راه حل ارائه کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از مقام استاد در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه مأموریت‌های دانشگاه‌ها باید منطبق با نیازهای جامعه باشد اظهار داشت: وقتی دانشگاه مسئله‌شناس باشد و راهکار ارائه کند می‌تواند اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب ‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، غفاری در آیین تجلیل از مقام استاد با اشاره به قدمت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان داشت: این دانشگاه تخصصی می‌تواند با توجه به تجربه و بار علمی اساتید خود دستاوردهای مثبتی برای رفع نیازها و خواسته‌های جامعه داشته باشد.
وی با بیان اینکه کل تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور، سهم رشته‌های تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی کمتر از ۴درصد می‌باشد افزود: باید توجه داشت در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیاز به اهتمام و تلاش بیشتری است تا جامعه از آن منفعت ببرد.
غفاری، شهید مطهری را از چهره های شاخص دانشگاهی و حوزوی برشمرد و اظهار داشت: شهید مطهری در اموری ورود پیدا کرد که نیاز اصلی نسل جوان و اجتماع بوده که تاکنون مورد بحث و تبادل نظر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه اگر دانشگاه می‌خواهد در دنیای امروز زنده و پاینده باشد باید به اصولی که شهید مطهری ترسیم کرده توجه کند، اظهار کرد: آثار شهید مطهری نشان می‌دهد که وی اندیشه پویا و نگاه ویژه به آینده دارد، دانشگاه نیز باید برای آیندگان تولید علم داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مسائل روز و مهم جامعه را بشناسد و برای آن دانش آموخته تربیت کند، متأسفانه دانشگاه در این زمینه موفق عمل نکرده است.
غفاری، دانشگاه را در دنیای امروز یک نهاد اجتماعی معرفی کرد و گفت: امروز از دانشگاه‌ها به عنوان یک مکان اثرگذار و اجتماعی یاد می‌شود، به این معنی که این مکان باید در جامعه با تولید علم و همچنین نقش نقادی نیز داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: زمانی این مهم تحقق می‌یابد که دانش‌آموخته علاوه بر توانمندی‌های علمی، توانمندی اجتماعی را با کسب مهارت‌های زندگی نیز داشته باشد.
غفاری با بیان اینکه دانشجو و استاد در دانشگاه اجتماعی باید همراه و همگام با مسائل اجتماعی باشند گفت: امیدواریم با تلاش بیشتر در مسیر اهداف دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی دقیق شاهد ایرانی آباد و بهره‌مند از توسعه واقعی و پایدار باشیم.
در ادامه تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن گرامیداشت روز معلم و روز خلیج فارس با تاکید بر جایگاه مهم دانشگاه در حل مشکلات پیش‌روی کشور، با بیان اینکه انتظار داریم در سطح سیاست‌گذاری های کلان وزارت علوم، نقش و جایگاه مهم دانشگاه‌های تخصصی دیده شود، اظهار داشت: رونق تولید زمانی رقم می‌خورد که زیر ساخت‌‌ها و پایه های تولید کشور با مبنای علمی و تخصص داخلی تقویت شود.
وی ۷۰ درصد زیر ساخت‌های تولید کشور را مختص بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: وقتی بخش مهمی از تولید کشور متوجه بخش کشاورزی است یقیناً نقش دانشگاه‌های تخصصی در رونق تولید تأثیرگذار است از این رو انتظار داریم به دانشگاه‌های تخصصی را در این مقوله توجه ویژه ای شود.
تیموری با اشاره به قدمت ۴۵ ساله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در عرصه تولید علم و تربیت نیرو در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: سابقه این دانشگاه و دستاوردهای مهم آن در تولید کشاورزی می‌تواند در رونق و کیفیت تولید کشاورزی کشور و استان تأثیر شایانی داشته باشد.
وی با اشاره به نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید عنوان داشت: کشور نیازمند به عزم همه جانبه در مسیر تحقیق و توسعه برای افزایش کمی و کیفی تولید است ولی متأسفانه با وجود علم به تأثیرگذاری بالای یافته‌‌های علمی، متاسفانه تاکنون از دانشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف کمتر بهره برده شده است.
در پایان مراسم نیز از اساتید نمونه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تجلیل شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1003911

وب گردی

وب گردی