جاهلیت غربی در حال زنده به گور کردن جایگاه و شخصیت زن است/ غربی ها به دنبال حذف تمام نمادهای تمدنی شرق هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غربی ها معتقد هستند که هر کسی غیرغربیست، وحشی است و بر همین باور غرب خود را محور حقوق بشر می‌دانند و دیگران را نسبت به عدم رعایت آن محکوم می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین همایش ملی فرهنگ رضوی با محوریت گرامیداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار به همت دانشگاه آزاد اسلامی و با مشارکت معاونت علمی آستان قدس رضوی، صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش، گفت: فرهنگ رضوی سرمایه کهن این سرزمین است و پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری به آیت‌الله رئیسی رئیس سابق آستان قدس رضوی، توجه به فرهنگ رضوی بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفت. در این راستا برگزاری دو همایش ملی «گوهرشاد» و «فرهنگ رضوی» در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گذشته هر ملت بخشی از وجود و هویت آن است، اظهار داشت: اگر تمدن علمی در اسلام شکل گرفت، مرهون تأثیر عمیقی است که مکتب امام صادق (ع) و امام رضا (ع) داشتند و ما تمدن علمی خود را مدیون حضور امام رضا (ع) در ایران هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: انسانی که فراموشی بگیرد، آینده‌ای ندارد و ملتی که دچار فراموشی شود و به گذشته خود توجهی نداشته باشد، آینده‌ای نخواهد داشت. ریشه آینده، در گذشته است و آینده هر ملت مختص همان ملت است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه 300 سال قبل در غرب، تمدنی ظهور کرد که با عصر روشنگری و رنسانس آغاز شد و با مدرنیته شروع به زیستن کرد، یادآور شد: امروز تمدن غرب می‌خواهد برداشت‌های خود از انسان را به همه تحمیل کند. به عنوان نمونه، کشورها را اجبار می‌کنند که در بازی‌های ورزشی مردان، تماشاگر زن وجود داشته باشد یا میان دو کشتی‌گیر مرد، یک داور زن قضاوت کند و تهدید می‌کنند که اگر این قوانین رعایت نشود، ورزش این کشورها تحریم می شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب امروز به مثابه عرب جاهلی، دست به زنده به گور کردن شخصیت و جایگاه زنان زده است، تصریح کرد: ما امروز با جاهلیت مدرن در غرب مواجهیم که این جاهلیت مدرن بار دیگر شأن و شخصیت زن را زنده به گور کرده و از جنس مؤنث به عنوان مُبلغ کالا استفاده می‌کند و برای اینکه تماشاگر بیشتری به استادیوم‌ها بیاید و پول پخش تلویزیونی بیشتری کسب کنند، اجبار می‌کنند که زنان باید به تماشای بازی مردان بیایند یا این مسابقات را داوری کنند.

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های اسلام در هنگام ظهور، برخورد با زن‌ستیزی و دخترکُشی بود. برداشت جاهلیت قدیم از زن این بود که زن نیروی کار و نیروی جنگ نیست و ننگ خانواده است، اما اسلام با این تفکر جاهلی به مبارزه برخاست. قرآن کریم در محکومیت زنده به گور کردن دختران صریحاً از بشر می‌پرسد که به چه گناهی دختران را زنده به گور می‌کنید. با این فکر، حضرت خدیجه (س) مظهر زن ایثارگر شد و اولین زنی بود که به اسلام روی آورد. شخصیت ایشان یک شخصیت چندوجهی است که در عین حال که کاروان‌دار بزرگ و صاحب ثروت بود، همسر بهترین بشر شد و کوثر را به دنیا آورد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه غرب از همه ابزار خود استفاده می‌کند تا جایگاه زن را نازل کند، گفت: اگر ما همایش بانو ستی فاطمه را برگزار می‌کنیم، برای این است که بگوییم ما چنین سرمایه‌هایی داریم و 800 سال پیش زنی همچون ستی فاطمه به عنوان یک عالمه، فرهیخته و خیّر در شهر یزد زندگی می‌کرد. زمانی هم که مسجد جامع می‌سازد، نام همسر خود را بر روی این مسجد می‌گذارد که امروز همه این مسجد را با نام «امیر چخماق» می‌شناسند و باید بگوییم که ما 800 سال پیش چنین زنان نمونه‌ای داشتیم که متأثر از فرهنگ اسلام بوده‌اند و در رابطه با زنان، نیازی به شاخص‌های غربی نداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلام و ایران، فرهنگی غنی است و هیچ گاه در این فرهنگ جایگاه زنان کوچک شمرده نشده و اگر در جایی ظلم به زن روا داشته شد، ناشی از فرهنگ غرب است.

وی در ادامه تأکید کرد: ما که امثال بانو ستی فاطمه را داریم که شاگردان مکتب حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا (س) هستند، نیازی به فرهنگ غرب نداریم.

دکتر طهرانچی با اشاره به خصوصیات غرب و شرق از منظر معتقدان به نظریه اروپامحوری، تصریح کرد: طرفداران این نظریه، غرب را پویا، مبتکر، منضبط، عقل محور، متمدن، اهل تساهل و تسامح و از نظر اخلاقی و اقتصادی در حال پیشرفت می‌دانند، در حالی که معتقدند شرق، ایستا، مقلد، خرافاتی، از نظر اخلاقی واپس‌گرا و از نظر اقتصادی راکد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: برخلاف این نظریه، غرب به شکلی مستقل و بدون کمک گرفتن از شرق به وجود نیامده، چرا که ظهور غرب بدون در نظر گرفتن مشارکت‌های شرق به طور کلی محال و غیرقابل تصور خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: غرب نگاه خاص خود را به انسان دارد و می‌خواهد از همه ابزار خود این نگاه را به ما تحمیل کند، همانطور که نظریه اروپامحوری نفی نقش محوری دوره تمدن اسلامی در علم است و معتقدند که تمدن فقط در یونان قدیم وجود داشته و پس از آن نیز در غرب به وجود آمده است. غربی‌ها برای اشاعه این مکتب، نمادهای تمدنی شرق را از کتاب‌ها حذف کردند و داعش را هم مأمور از بین بردن این نمادها از روی زمین کردند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند به مردم جهان القاء کنند که پیشرفت مرهون سفیدپوستان است، گفت: زمانی که غربی‌ها می‌خواهند تمدن شرق را بررسی کنند، به آن شرق‌شناسی می‌گویند، یعنی غرب تمدن اصلی است و شرقی هم وجود دارد که می‌توان تاریخ آن را بررسی کرد. اعتقاد آنها این است که هر کسی غیرغربی است، وحشی است و بر همین باور غرب خود را محور حقوق بشر می‌دانند و دیگران را نسبت به عدم رعایت آن محکوم می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاریخ شکل‌گیری دانشگاه در غرب، یادآور شد: دانشگاهی که در غرب ساخته شد، فراتر از دانشگاه بود، چرا که در قطب آن دانش و فرهنگ و در پیرامون آن، موضوعات فناوری، اجتماعی و اقتصادی قرار داشت و مردم جامعه این سه رویکرد را می‌دیدند.

وی ادامه داد: در نیمه دوم قرن بیستم، نهادی به نام دانشگاه توده‌ای بر پایه ایده شهروندی پا به عرصه وجود گذاشت. به رغم حاکم بودن نخبه‌سالاری بر دانشگاه در دوره مذکور، این نهاد نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی شهروندی و دموکراسی ایفا کرد. به طور کلی در این دوره دانشگاه جایگاه محوری در جامعه و در فاصله میان فرهنگ و ساختارهای اجتماعی پیدا کرد. دانشگاه در این زمان به منزله کانون اصلی الگوی تولید دانش، جایگاهی اساسی در تبیین ارزش‌های فرهنگی و شکل‌گیری نهادهای اجتماعی به دست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این ارزش‌آفرینی غرب با ارزش‌آفرینی مکاتب اسلامی که بر پایه ارزش‌آفرینی وحی است، قابل مقایسه نبود. دانشگاه‌های غرب رابطه معلم و شاگرد را از بین بردند. جامعه مدرن محصول حرکت مهمی از یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر دین و خانواده به سمت یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر گروه‌های شغلی، وابستگی متقابل این گروه‌ها و همچنین نخبه‌سالاری آموزشی است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه هسته اصلی تمدن غرب، به خانواده اشاره دارد، گفت: تمدن غرب می‌خواهد برداشت غلط خود از زن و خانواده را به ما تحمیل کند، چرا که مهمترین نهاد یک جامعه خانواده است و پس از خانواده، محیط شغلی، دوستی، اجتماعی و... قرار دارد. هسته اصلی خانواده هم زن است، بنابراین باید هوشیار باشیم و الگوهای خودمان همچون بانو گوهرشاد و بانو ستی فاطمه را به رخ بکشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا گردشگرانی که به شهر یزد که شهری توریستی و تاریخی است، می‌آیند، به مقبره بانو ستی فاطمه بیایند و با مقام این بانوی فرهیخته و نیکوکار آشنا شوند و بدانند تمدن ایران چنین بانوان بزرگی دارد که می‌تواند پس از اهل بیت، الگوی دست‌یافتنی برای زنان باشد. ما براساس گذشته خود، می‌توانیم آینده‌ای روشن بسازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003962

وب گردی

وب گردی