دانشگاه‌های برتر در حوزه مدیریت سبز معرفی و تقدیر شدند

آیین اختتامیه دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز با حضور محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، نوروزی شهردار اصفهان و طالبی رییس دانشگاه اصفهان در این دانشگاه برگزار گردید و از ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه مدیریت سبز تقدیر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دانشگاه اصفهان، در این مراسم دکتر ولی‌اله میرخانی معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان و دبیر اجرایی همایش، ضمن تبریک روز کارگر به همه کارگران زحمت‌کش اظهار داشت: برگزاری این همایش‌ها بهانه‌ای است برای فرهنگ‌سازی در جامعه به منظور حفظ و حراست از محیط زیستی که هم اکنون ما میراث دار آن هستیم.

وی افزود: وظیفه ما پیش‌گیری از تخریب این میراث بزرگ است تا به نحو مطلوب به دست آیندگان بسپاریم.

دبیر اجرایی همایش خواستار سرلوحه قراردادن امر پیش‌گیری از تخریب محیط زیست شد و تصریح کرد: اگر پیش‌گیری باشد نیازی به درمان نیست.

میرخانی ضمن تاکید بر اهمیت کار کارشناسی در حوزه زیست محیطی خواستار اقدام‌های مشترک در راستای بهبود وضعیت موجود شد و اظهار داشت: در بحث زیست‌محیطی پیشنهاد می‌شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم مخرب نباشد و قبل از انجام هر اقدامی در حوزه زیست‌محیطی به جوانب مثبت و منفی آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی درباره اجرای طرح‌های تولید انرژی و برق در برخی از دانشگاه‌ها، اظهار داشت: هدف دانشگاه‌ها از این کار، درآمدزایی نیست بلکه فرهنگ‌سازی برای تولید انرژی پاک، کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش بار نیروگاه‌های فسیلی است.

دبیر اجرایی همایش، ضمن اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری و پساب خاکستری در دانشگاه اصفهان از صرفه جویی ۲۰۰ هزار لیتر آب در دانشگاه خبر داد.

وی بیان داشت: دانشگاه اصفهان، با حدود ۲۸۰ هکتار زمین و ۷۰ سال قدمت یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است و با توجه به این موضوع که خیلی از ساختمان‌های این دانشگاه قدیمی هستند، موضوع اتلاف انرژی یکی از چالش‌های اصلی در زمینه مدیریت سبز دانشگاه به حساب می آید.

میرخانی افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر مدیریت دانشگاه اقدامات بسیار خوبی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مواد و حفظ محیط زیست که به اختصار مدیریت سبز نامیده می‌شود در دانشگاه اصفهان انجام داده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: برخی از این اقدامات برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور در دانشگاه اصفهان انجام شده و امور فنی دانشگاه اصفهان این آمادگی را دارد که به منظور ترویج مدیریت سبز، تجربیات خودش را به راحتی در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار دهد.

دبیر اجرایی همایش خاطرنشان کرد: یکی از این کارها سیستم ذخیره‌سازی سرمایش یا آیس بانک در موتورخانه‌های دانشکده‌های زیست شناسی و علوم تربیتی جدید است که اساس کار این سیستم به این صورت است که در ساعاتی از شبانه روز و عموماً" شب ها که سیستم سرمایش ساختمان در حال کارکردن حداقل یا آماده باش به سر می برد، آیس بانک با تولید و ذخیره سازی یخ مقدار زیادی از انرژی برودتی را در خودش ذخیره می کند و سپس در اوج ساعات مورد نیاز عمدتاً" ظهر و عصر تابستان با آزاد سازی برودت ذخیره شده علاوه بر کمک به سیستم سرمایش باعث پیک مصرف و نهایتاً" با کوچک‌تر شدن و کاهش دستگاه ها نقش به سزایی در مصرف انرژی و کاهش هزینه دارد.

میرخانی با بیان اینکه شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب خوابگاه، استفاده مجدد از آب خاکستری تصفیه شده به منظور آبیاری فضا سبز دانشگاه و سایر مصارف صرفه‌جویی در مصرف آب از اهداف این پروژه است گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مشکلات کمبود آب، همچنین با توجه به وسعت فضای سبز دانشگاه و خطر خشک شدن درخت‌ها موضوع استفاده از آب خاکستری از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در اقدام‌های عملی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و ارائه آموزش های لازم در این زمینه در میان نهادهای مختلف، پیشگام باشند.

در ادامه مهران زینلیان دبیر علمی همایش نیز ضمن اراقه گزارش مبسوطی از اهداف و محورهای همایش اظهار داشت: انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت آب و پساب، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، حمل و نقل سبز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجربه های ملی و بین المللی و طراحی پردیس‌های دانشگاهی پایدار را از محور های کلیدی این همایش قلمداد نمود و افزود: در این همایش ۸۲ مقاله از طریق سایت دریافت که از این میان ۲۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۹ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه شد.

وی تصریح نمود: حداقل سه داور و ۸ کمیته تخصصی برای دریافت و پذیرش مقالات تلاش‌های شبانه‌روزی داشتند.

دبیر علمی همایش همچنین برپایی ۴۵ غرفه از دستاوردهای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان را از فعالیت های مهم و قابل توجه همایش در راستای تعاملات فی مابین دانشگاه و صنعت قلمداد نمود و افزود: با برگزاری نمایشگاه‌های جانبی فرصتی فرآهم شد تا نهاد های دولتی، مراجع تصمیم‌گیری، دانشگاه ها و صنایع بتوانند تعاملات بیشتری با هم داشته باشند.

دبیر علمی همایش بین المللی دانشگاه سبز با بیان اینکه سه ضلع اصلی این رویداد، دانشگاه ها، صنایع و دولت هستند، تصریح کرد: کارشناسان و مسوولان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، آب، برق و وزارت نیرو و برخی صنایع و شرکت های خصوصی در این همایش حضور فعال دارند.

زینلیان یکی از بروندادهای این رویداد را ارتباط بیشتر با صنعت به ویژه در بخش مدیریت مصرف آب و کنترل آلاینده های زیست محیطی عنوان و اضافه کرد: طرح های خوبی در این زمینه با تعدادی از شرکت های خصوصی و واحدهای صنعتی بزرگ در اصفهان تعریف شده و در حال اجراست.

گفتنی است در مراسم اختتامیه دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز، دانشگاه زنجان به عنوان میزبان سومین همایش بین المللی دانشگاه سبز معرفی شد و همچنین بیانیه دومین همایش دانشگاه سبز قرائت گردید.

در ادامه از دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، تهران، شهید مدنی آذربایجان، تربیت مدرس، زنجان، تبریز، بوعلی سینا، کاشان، فردوسی مشهد و اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مدیریت سبز و غرفه‌های برتر اولین نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز تقدیر به عمل آمد.

غرفه دانشگاه ارومیه، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه گیلان و دانشگاه اصفهان به عنوان غرفه‌های برتر نمایشگاه جانبی دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر: 1003984

وب گردی

وب گردی