دانشگاه آزاد اسلامی در خط مقدم جهاد علمی و عملی در مناطق سیل‌زده

با وقوع سیل در سه استان کشور در ایام نوروز، به دستور محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، در هر سه استان سیلزده، قرارگاههای عملیاتی دانشگاه آزاد شکل گرفت تا به خدمت به هموطنان ساکن در این مناطق بپردازند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ با وقوع سیل در سه استان کشور در ایام نوروز، به دستور محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، در هر سه استان سیلزده، قرارگاههای عملیاتی دانشگاه آزاد شکل گرفت تا به خدمت به هموطنان ساکن در این مناطق بپردازند.

قرارگاه عملیاتی دانشگاه آزاد در پلدختر، در ساختمان دانشگاه پیام نور این شهرستان برقرار بود و بیش 300 جهادگر از دانشجویان و کارکنان این دانشگاه که فراخوان دانشگاه، در این منطقه حضور داشتند، در آنجا مستقر بودند.

همچنین با وقوع سیل در منطقه، امکانات لجستیک دانشگاه آزاد که در مناطق سیلزده، مورد نیاز بود، به این مناطق اعزام شد و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با رشته‌های مرتبط با رودخانه و سیلاب در منطقه حضور پیدا کردند تا به بررسی علمی سیل و یافتن راهکار‌های موردنیاز بپردازند.

در استان خوزستان نیز پس از تشکیل قرارگاه مرکزی در اهواز، قرارگاه‌های فرعی نیز در مناطق مختلف سیل‌خیز و آسیب‌پذیر شامل سوسنگرد، هویزه، حمیدیه، شوشتر، شوش، آبادان،‌ شادگان‌ دایر شد.

فعالیتهای دانشگاه آزاد در ابتدای سیل بیشتر بر استان لرستان متمرکز بود و عمده فعالیت آنان در استان خوزستان در بحث تغذیه، بهداشتی و پوشاک بود که با بهتر شدن وضعیت، اردوگاه‌ها و پناهگاه‌هایی که تشکیل داده شده بود تخلیه شدند و مردم به مناطق زندگی‌شان برگشتند.

با توجه به اینکه بسیاری از این مردم از روستاهای شهرهای مختلف بودند به همین دلیل در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تغییر رویکرد داد، یعنی از وضعیت خدماتی و تامین اقلام خوراکی به وضعیت پاکسازی مناطق روستایی برای آماده‌سازی محیط برای اقامت دائم روستییان تغییر وضعیت داد.

در استان خوزستان، به هر یک از قرارگاه‌های فرعی دانشگاه آزاد، پاکسازی یک روستا سپرده شد؛ پاکسازی مناطق سیلزده توسط دانشگاه آزاد، شامل منطقه‌بندی روستاها، پاکسازی منازل، کوچه‌ها و خروج آب‌ بود و در نهایت با آهک‌پاشی و سم‌پاشی و در آخر شست‌وشوی عمومی منطقه، محل برای اسکان مردم آماده می‌شد.

همچنین در این ایام، محققان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مناطق سیلزده، موفق به اختراع دستگاهی برای نخستین بار شدند که در طول یک دقیقه، قادر به تخلیه یک متر مربع گل و لای از منازل سیل‌زده است.

فراهم کردن شرایط حضور خبرنگاران در مناطق سیلزده برای بازتاب شرایط منطقه و فعالیتهای گروه جهادی در مناطق درگیر با سیل از دیگر فعالیتهای دانشگاه آزاد در آن روزها بود.

کد خبر: 1003987

وب گردی

وب گردی