احیای تحریم‌های نفتی اجرای برجام را تضعیف می‌کند

یک مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد اقدام آمریکا در عدم صدور معافیت برای مشتری‌های نفت ایران به تضعیف اجرای توافق هسته‌ای منجر خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک مقام اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر انرژی آمریکا بر تعهد این اتحادیه برای پایبندی به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تأکید کرد.

«میگوئل آریاس کانیته»، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل با «ریک پری»، وزیر امور انرژی آمریکا گفت: «ما فکر می‌کنیم اعلانیه آمریکا مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های نفتی خطر تضعیف اجزای برجام را به همراه دارد که از جمله اجرای کلیدی معماری نظام منع اشاعه هسته‌ای و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است.»

کانیته در بخش دیگری از سخنانش تلویحاً به همسو بودن مواضع کشورهای اروپایی با آمریکا علیه ایران در زمینه‌هایی غیر از برنامه هسته‌ای اشاره کرد.

او گفت: «در خصوص تحریم‌ها علیه ایران، ما در دفاع از ارزش‌های حقوق بشری در همه جا [با آمریکا] هم‌نظریم، اما در خصوص پایان دادن به معافیت‌های تحریم نفت، موضع اتحادیه اروپا اندکی با آمریکا متفاوت است.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد بروکسل تا زمانی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بماند به این توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود.

ریک پری پس از سخنان کانیته گفت: «امیدوارم هیچ کشوری در اروپا نباشد که از ایران و نحوه رفتار این کشور با مردمش و اقداماتش در زمینه تروریسم حمایت کند.»

سه کشور اروپایی (المان، انگلیس و فرانسه) از جمله طرف‌های «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) هستند که تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان حاصل شد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌هاشدت گرفت .

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد.

اولین بسته این تحریم‌ها ۱۵ مردادماه سال گذشته اجرایی شد. بسته دوم که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند از ۱۴ آبان‌ماه همان سال اجرایی شدند.

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته 8 کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد.

کاخ سفید علی‌رغم این اخیراً اعلام کرده قصد ندارد معافیت‌های مربوط به خرید نفت از ایران را که در روزهای آینده به پایان می‌رسند در ضرب‌الاجل جدید تمدید کند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1004038

وب گردی

وب گردی