از پیک‌نیک فرهنگی تا بازدیدکنندگانی که دل نمی‌کندند

دهمین روز سی‌و‌دومین نمایشگاه بین المللی کتاب در‌حالی به پایان رسید که بازدید کنندگان چند لحظه مانده به ساعت ۲۱‌ هم از نمایشگاه دل نمی‌کندند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه به پایان خواهد رسید. در دومین و سومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب در سال جاری شاهد حضور بازدیدکنندگانی بودیم که برای خریداری کتاب از شهرستان های دور و نزدیک به مصلای امام خمینی(ره) آمده بودند، در‌ نهمین و دهمین روز از این نمایشگاه نیز استقبال مردم به اوج خود رسید.

استقبال از تمدید یک ساعته


قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین الملل کتاب در دوازدهم اردیبهشت اعلام کرد نمایشگاه کتاب برای رفاه حال شهروندان در روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت ۲۱ دایر خواهد بود،‌ این خبر برای بسیاری از بازدیدکنندگان مسرت بخش بود؛ زیرا می توانستند با خیال راحت و سرفرصت کتاب‌های مورد نیاز خود را در نمایشگاه پیدا و آنها را خریداری کنند.

جای پارک؛ گشتم نبود، نگرد نیست!


برای مشاهده استقبال مردم لازم نبود که حتما وارد محوطه مصلی می شدید، ترافیک سنگین در اتوبان رسالت، خیابان شهید قنبرزاده و خیابان شهید بهشتی از استقبال مردم حکایت می کرد؛ به طوری که بسیاری از افراد که با خودروی شخصی خود به نمایشگاه آمده بودند، در خیابان‌های اطراف و کوچه پس کوچه ها به دنبال جای پارک ماشین می‌گشتند.


توقف، دور از چشم آقای پلیس!


درب شرقی مصلای امام خمینی (ره) از سایر درب های مصلی شلوغ تر به نظر می رسید، درب جنوبی و شمالی بیشتر مخصوص افرادی بود که با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، تاکسی یا اتوبوس به نمایشگاه آمده بودند؛ اما از درب شرقی بیشتر افرادی تردد می‌کردند که با خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی و آژانس به نمایشگاه آمده بودند.
با اینکه پلیس راهنمایی رانندگی مقابل درب شرقی حضور داشت؛ اما باز هم برخی از خودروها منتظر سرنشینان خود بودند و بر ترافیکی که در منطقه حاکم شده بود دامن می‌زدند، حتی برخی از رانندگان نیز به تذکر های پلیس توجهی نداشتند و تنها چند متر پایین تر و دور از چشم پلیس، باز هم توقف می کردند و منتظر سرنشینان یا اقوام خود می ماندند.

کرایه‌های تقریبا دوبرابری

نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی محسوب می شد؛ زیرا مسیرهای‌ اطراف‌ مصلی پر از مسافرانی بود که می خواستند به نقاط مختلف شهر بروند. البته کرایه‌ها هم از روزهای عادی بیش تر بود و در برخی از ساعات روز حدودا دو برابر می‌شد.


پیک نیک فرهنگی


در ساعات اداری ایام غیر تعطیل هفته، اغلب بازدید کنندگان نمایشگاه را دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می دادند یا معمولا افرادی به نمایشگاه سر می زدند که دغدغه‌شان کتاب بود و یا شغلشان به نوعی با کتاب گره خورده بود؛ اما اغلب بازدید کنندگان در روزهای پایانی هفته، خانواده ها بودند. گویا برخی از خانواده ها هم به قصد خرید یکی دوساعته به نمایشگاه نیامده بودند، چند خانواده با بچه های قد و نیم قد و حتی شیرخواره، فلاسک چای و ناهارشان را زیر بغل زده و به نمایشگاه آمده بودند.


در‌ شبستان جای سوزن انداختن هم نبود


به قول معروف در دهمین روز نمایشگاه کتاب حتی جای سوزن انداختن هم نبود، به طوری که حرکت را برای بازدیدکنندگان دشوار کرده بود و در برخی راهروهای شبستان، ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که رفت و آمد تا لحظاتی متوقف می شد. بازدید کنندگان در روز جمعه مجبور بودند در دو ردیف رفت و آمد کنند تا مشکلی ایجاد نشود‌.


سالن پرمخاطب کودک و نوجوان


نمی دانم گرانی کتاب‌ شامل حال غرفه های کودک و نوجوان نشده بود یا فرهنگ کتابخوانی در میان این قشر رشد‌ چشمگیری‌ داشته است؛ به هر حال غرفه کودک و نوجوان نسبت به سال های گذشته شلوغ تر به نظر می رسید.
اگر بگویم تقریبا تمامی کودکانی که به همراه خانواده خود از غرفه کودک و نوجوان بازدید می‌کردند و با دست پر از این سالن خارج می شدند، اغراق نیست.‌ این را می شد از چهره کودکانی حدس زد که‌ هنوز از سالن خارج نشده بودند، کتاب های خود را با ذوق‌، ورق می زدند. از طرفی‌ تقریبا حدود دو سوم جمعیتی که در‌راهروهای شبستان قدم می زدند، با دست خالی‌ این سالن را ترک می کردند.


کتاب خوب بخون وبرگردون


یکی از علاقمندان به حوزه کتاب، برای افزایش فرهنگ کتاب خوانی در محوطه نمایشگاه، کتاب های شخصی خود را بساط کرده بود و آن ها را به امانت در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذاشت و از آن‌ها می‌خواست پس از مطالعه، کتاب ها را به او بازگرداند تا افراد دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند، حتی خودش حاضر بود برای کودکان کتاب بخواند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1004079

وب گردی

وب گردی