رویکردی جدید برای کاهش یا مهار فیبروز کلیوی

مطالعات جدید نشان می دهد که فعال‌سازی انتخابی گیرنده‌های AT1 روی سلول های T ممکن است به درمان فیبروز کلیوی کمک کند. این مطالعه از آن جهت مهم است که به جای استفاده از بلوک کننده های گیرنده آنژیوتنسین می توان ابزاری را برای بلوک کردن گیرنده های AT1 به طور مستقیم در کلیه استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فیبروز کلیه (تجمع غیرطبیعی مواد فیبروتیک دون کلیه)، عملکرد کلیه ها را مختل کرده و در نهایت منجر به نارسایی کلیوی می‌شود. محققین دانشگاه « Duke » با استفاده از موش های تغییر یافته به صورت ژنتیکی به بررسی مکانیسم های برهمکنش بین سلول های T، گیرنده های «آنژیوتنسین» (AT1) و «ماکروفاژ»ها پرداختند تا نقش آن‌ها را در فیبروز کلیوی درک کنند.

این مطالعه جدید نشان می دهد که فعال سازی انتخابی گیرنده های AT1 روی سلول های T ممکن است به درمان فیبروز کلیوی کمک کند.

این مطالعه از آن جهت بسیار مهم است که محققان نشان داده اند به جای استفاده از بلوک کننده های گیرنده آنژیوتنسین می توان ابزاری را برای بلوک کردن گیرنده های AT1 به طور مستقیم در کلیه استفاده کرد و این در حالی است که عملکردهای گیرنده های AT1 روی سلول های ایمنی حفظ می شود.

گیرنده های AT1 ممکن است فیبروز کلیوی را به وسیله محدود کردن تراوش کلیوی یا تمایز سلول های « میلوئیدی پیش التهابی - پیش فیبروزی » کاهش دهد. میلوئیدها سلول های بنیادی خون سازی هستند که می توانند به « گرانولوسیت »ها و « مونوسیت»ها تمایز یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004098

وب گردی

وب گردی