دانشگاه آزاد اسلامی، یک شبکه دانشگاهی-اجتماعی بر مبنای کلا‌س‌محوری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه شبکه‌ای به پهنای ایران است که می‌تواند اثرگذاری جدی در کشور داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از مقام والای استاد که عصر روز پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که در جمع استادان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی حضور دارم و افتخار دارم که روز معلم را در جوار حرم امام رضا(ع) به معلمان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک بگویم.

وی با اشاره به سخنان دو نفر از نمایندگان استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، اظهار داشت: امروز دو استاد دانشگاه در دو حوزه ادبیات و زبان فارسی و شیمی سخن گفتند. ادبیات فارسی نشان می‌دهد که ما دارای یک ریشه کهن هستیم؛ اما آنچه در شیمی و علوم پایه ظهور و بروز داشته را نمی‌توان گفت که در امتداد خط زکریای رازی و دانشمندان ماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران در گذشته صناعت داشت؛ اما صناعت مکتب دیگری بود و در مدرسه رخ نمی‌داد و بیرون از این نهاد بود. به همین دلیل زمانی که مدرسه‌های جدید را از غرب اقتباس کردیم، به آن دارالفنون گفتیم، یعنی محلی که فن آموزش می‌دهد و مانند مدارس سابق نیست، اما آنچه در غرب اتفاق افتاد، این بود که صناعت و دانش را در کنار هم قرار دادند و در دانشگاه‌های آنها علم و دانش به عنوان هسته و فناوری، اقتصاد و اجتماع به عنوان پوسته نهاد دانشگاه برای غرب فناوری آورد و توانست اقتصاد و اجتماع را پیش ببرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: این یک نگاه کامل بود؛ اما ما در وارد کردن دانشگاه فقط به دانش نگاه کردیم، در حالی که پیشرفت غرب ماحصل اکتشافات دانش و فناوری است که در هم تنیده شده بود و دانش غرب مسائل خود را از تکنولوژی می‌گرفت و تکنولوژی به شدت بر دانش تأثیر می‌گذاشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فناوری، اقتصاد و اجتماع بر هسته مرکزی دانش اثر گذاشته و این مفاهیم در هم تنیده شده که مظهر آن را در فضای مجازی می‌توان دید که هسته اصلی آن دانش است؛ اما فرهنگ و دانش را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به سیر تحول دانشگاه در غرب یادآور شد: نخبه‌گرا، اجتماعی و شبکه‌ای سیر تحول دانشگاه در غرب است که دوره نخبه‌گرایی استاد محوری بود؛ اما بعد از سال 1970 دانشگاه‌های غرب اجتماعی شدند و سازمان حاکم بر فرآیند تعلیم و تربیت بود و مفاهیمی که دنبال می‌شد، از طریق سازمان بود. به این ترتیب تا سال 1960 یک سوم دانشگاه‌های انگلیس تأسیس شده بود و کمتر از 6 درصد دانشجو داشت، اما بعد از آن به 13 درصد رسید و از سال 1995 جمعیت دانشجویی آنها به 35 درصد افزایش یافت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی این دانشگاه گفت: 10 سال بعد از شکل‌گیری دانشگاه‌های اجتماعی و توده‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی در ایران خلق شد که دانشگاهی از جنس اجتماعی بود که به سمت شبکه‌ای شدن در حال حرکت است. این دانشگاه که در مفهوم، کلاس محور بود و نه استادمحور، توانست یک میلیون و 200 هزار دانشجو را جذب خود کند و به یک شبکه دانشگاهی اجتماعی بر مبنای کلاس محوری تبدیل شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه باید دانشگاه آزاد اسلامی را با حفظ نکات کلاس‌ محوری به یک شبکه تبدیل کنیم، تأکید کرد: این شبکه باید در کشور حل مسئله کند و به مسائل اجتماعی شهر وصل و باعث شکوفایی فناوری و اقتصاد شهرها شود.

وی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی اجتماعی با خصوصیات خاص خود است و شبکه‌ای به پهنای ایران است که 17 هزار هکتار زمین، یک میلیون و 200 هزار دانشجو و 30 هزار عضو هیأت علمی و مدرس در محیطی یکپارچه در اختیار دارد و می‌تواند اثرگذاری جدی در کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004109

وب گردی

وب گردی