در خانه شما آشپزخانه تعطیل است؟/مگر می شود یک خانم آشپزی نکند؟

مرضیه وحید دستجردی، وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این سوال که اهل آشپزی هستید؟ گفت: مگر می‌شود یک خانم آشپزی نکند!

به گزارش ایسکانیوز، مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به این سوال که اهل آشپزی هستید؟ گفت: مگر می‌شود یک خانم آشپزی نکند!

وزیر اسبق بهداشت در برنامه نسل امروز که از شبکه 5 پخش شد در واکنش به اینکه خانمی که وزیر است و سمت دارد آیا زمانی برای آشپزی دارد، افزود: به نظر من آشپزی جزو ضروریات است؛ من به طور معمول به این دلیل که بقیه روز‌های هفته درگیر کار هستم جمعه‌ها برای طول هفته غذا آماده می‌کنم.

دستجردی در خصوص اینکه در دنیای امروز گفته می‌شود آشپزی وقت تلف کردن است گفت: مادر بنده آشپز درجه یکی بود و الان یکی از افسوس‌های بزرگم این است که چرا آشپزی درجه یک را آنگونه که باید یاد نگرفتم.

وی با بیان اینکه در آن زمان به دلیل درس و مطالعه خیلی به آشپزی اهمیت نمی‌دادم، یادآور شد: الان میبینم چقدر موضوع غذا در سلامت جسم و روح مهم است؛ اینکه گفته می‌شود آشپزی باعشق، یک واقعیت است، مادر وقتی غذا می پزد تمام عشق خود را پای آن آشپزی می گذارد.

دستجردی در پاسخ به این سوال که اگر آشپزی در خانه تعطیل شود در عشق خانواده هم اثر می‌کند، گفت: بله اثر دارد، آشپزی تاثیر بسیاری در همبستگی خانوادگی و یکدلی ایفا می‌کند؛ مادر وقتی دلسوزی میکند و برای آشپزی وقت می‌گذارد این روحیه در دیگران هم اثر دارد و آن‌ها هم سعی می‌کنند به نوعی جبران کنند.

وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر اینکه پرکار بودن تضادی با آشپزی کردن یک خانم ندارد، ادامه داد: من قبلا این اندازه که امروز به آشپزی اهمیت می دهم، اهمیت نمی دادم و تصورم این بود که، چون مادرم خانم خانه دار و سنتی است اینقدر به آشپزی اهمیت می دهد، اما امروز بعد از ٥٩ سال می فهمم آشپزی بسیار مهم است و تاثیر آشپزی مادر تا نسل‌ها فراموش نشدنی است.


وی یادآورشد: ممکن است این نسل هم فکر کنند آشپزی کار سنتی است، اما بعد از مدتی متوجه می شود که آشپزی اهمیت زیادی دارد.


وحیددستجردی با اشاره به اینکه در گذشته در منزل مادربزرگم جمع می شدیم و همه اقوام حضور داشتند، افزود: با اینکه غذا‌های ساده‌ای مثل عدس پلو همراه با کوکو درست می شد، اما واقعا لطف بسیاری داشت و هنوز مزه آن میهمانی‌ها را فراموش نکرده ایم.

وی تصریح کرد: الان روی تشریفات میهمانی‌ها بسیار کار می شود و دردسر خانم خانه و هزینه‌ها زیاد شده اند از این رو آشپزخانه تعطیل و میهمانی ها در بیرون گرفته می شود؛ نباید این تصور وجود داشته باشد که عزت و احترام این است چند نوع غذا درست کنیم.

غذای مادر بهتر است یا بیرون؟

در ادامه برنامه وحید شالچی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که غذای مادر بهتر است یا بیرون گفت: غذای مادر؛ چون فقط بعد مادی نیست و با انبوهی از خاطرات همراه است و غذای بیرون آن فضای عاطفی را ندارد.

در جامعه امروز خانم‌ها مدرنیته فکر می‌کنند و تصور می‌کنند آشپزخانه را تعطیل کنند و فست فود بگیرند به کلاسشان اضافه می‌شود در حالی که اصلا اینطور نیست


وی در خصوص فرونی فست فودی‌ها و رستوران‌های زیرزمینی یادآور شد: علت‌های متفاوتی مثل نحوه اشتغال مرد و زن در خانواده دارد و بخشی هم به اقتصادغذا بازمی گردد که شبکه‌ای از سود به شمار می رود و تبلیغاتی به همراه دارد که ذائقه‌ها را شکل می دهد و گاهی نیز غذا وسیله‌ای برا نمایش و تظاهر به کار می‌رود.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که در خارج از کشور به این مقوله چگونه نگاه می شود، افزود: انبوهی از بحث‌ها و گاهی جنبش‌های اجتماعی چه در فضای مجازی و چه واقعی پیرامون غذا در جهان دنبال می شود و اگر اندکی به عنوان یک امر زیستی مطرح است بیشتر امری فرهنگی- اجتماعی به شمار می‌رود.


وی به جنبش غذای آهسته اشاره کرد که در مقابل فست فود‌ها شکل گرفت و از طبقه متوسط و روشنفکر شمال ایتالیا آغاز و بعد جهانی شد.

شالچی همچنین به موضوع اخلاق غذایی و عدالت غذایی اشاره کرد و گفت: برای مثال شرایطی که طیور در آن نگهداری می‌شوند که گیاه خواری نقدی به این شیوه است؛ همچنین رفاه غذایی در برخی کشورها، فقر غذایی در بخش دیگر دنیا را به همراه دارد؛ در ایران میزان اتلاف غذا در رستوران‌ها بسیار است در حالی که بخشی از جامعه فقر غذایی دارند.

شالچی گفت: آگاهی خوبی در جامعه ایرانی نسبت به غذا‌های سالم شکل گرفته و در مناطق مختلف کشور غذا‌های محلی مورد اقبال واقع می شود.


این جامعه شناس با تاکید بر اینکه غذا یک امر فرهنگی اجتماعی است، گفت: تصور این است فرهنگ فقط بحث‌های فلسفی و نظری است در حالی که فرهنگ در زندگی روزمره است که تولید می شود و در این صورت به موضوع غذا هم می رسیم.

در خانه شما آشپزخانه تعطیل است؟


در بخش دیگر برنامه سوده نجفی فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود مشغله کاری و تحصیلی آشپزخانه در خانه شما تعطیل است، گفت: خیر، اگر انسان بتواند مدیریت درستی را در تمام زندگی داشته باشد می تواند در همه موارد مدیریت کند.


وی یادآور شد: مباحث تربیتی هم در زمان خوردن غذا کنار یکدیگر بر سر سفره صورت می گیرد و همین زمان بهترین موقعیت است.


این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا آشپزی وقت تلف کردن است گفت: متاسفانه نسل امروز به سمتی رفته که می خواهد خود را با جامعه مدرنیته امروز مقایسه کند و تصور می کند در جا‌های دیگر مثل اروپا اینگونه نیست در حالی که دراروپا هم خانواده بسیار مهم است.

آشپزی در خانه یک عشق است و کسی که به خانواده اش عشق داشته باشد برای خانواده اش آشپزی می‌کند و این وقت تلف کردن نیست


نجفی گفت: به نظر بنده آشپزی در خانه یک عشق است و کسی که به خانواده اش عشق داشته باشد برای خانواده اش آشپزی می‌کند و این وقت تلف کردن نیست.


وی در ادامه گفت: در جامعه امروز خانم‌ها مدرنیته فکر می‌کنند و تصور می‌کنند آشپزخانه را تعطیل کنند و فست فود بگیرند به کلاسشان اضافه می‌شود در حالی که اصلا اینطور نیست.

گفتنی است، برنامه این هفته نسل امروز با نگاهی به آشپزخانه تعطیل (بررسی آشپزی و غذا از بعد فرهنگی در جامعه امروز ایران) با حضور وحید شالچی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سوده نجفی فعال اجتماعی و مرضیه وحیددستجردی وزیر اسبق بهداشت با اجرای امیر ابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004159

وب گردی

وب گردی