ترویج عقلانیت اسلامی از سوی نخبگان، مهم‌ترین ابزار مبارزه با گمراهی است

دبیر همایش گفت‌و‌گوی نخبگان جهان اسلام، گفت: مهم‌ترین ابزار مبارزه با این گمراهی بزرگ در مقابل دشمنان، ترویج عقلانیت اسلامی و قرآنی و آگاه‌سازی مسلمانان‌ از جانب نخبگان بیدار و روشنفکران بصیر جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، «نادر نورمحمد» دبیر همایش بین‌المللی «گفتگوی نخبگان جهان اسلام» که با موضوع بررسی چالش‌ها، راهکارها و زمینه‌های همکاری مشترک در حال برگزاری است، اظهار کرد: مسئله اساسی که منجر به شکل‌گیری این نشست شد، طراحی و ساخت تصویری از آینده جهان اسلام است. بر این اساس، بخشی از آینده تمدن و فرهنگ در جهان اسلام، مربوط به خط سیر و چگونگی فراز و فرود فرهنگ سیاسی این جوامع است؛ فرهنگی که در صورت دستیابی به بلوغ می‌تواند صورتی از جامعه مدنی اسلامی را بازطراحی کند.
وی تصریح کرد: بخش دیگری از آتیه فرهنگ و تمدن جهان اسلام، مربوط به نحوه شناخت و بازتعریف هویت در این جوامع است؛ زیرا طی یک بازه طولانی، شرق شناسان و استعمارگران، هویت اسلامی و بومی این جوامع را به عنوان دیگری فرهنگ و تمدن غربی معرفی و بسیاری امور خلاف واقع را به فرهنگ اسلامی تحمیل کرده اند. بدین ترتیب، بخش دیگری از آینده فرهنگ و تمدن اسلامی، منوط به کم و کیف بازشناسی هویت فرهنگی و اسلامی در این جوامع است.
نورمحمد ادامه داد: تلاش برای دور ساختن جهان اسلام از یک فرهنگ سیاسی شکوفا و نیز ایجاد انحرافی رعب آور در بازیابی هویت اسلامی در هزاره سوم، عنصری بود که غرب و بخصوص ایالات متحده را تشویق کرد تا پدیده داعش را پایه‌گذاری نماید. داعش ترکیبی تعفن‌برانگیز از فرهنگ سیاسی بدوی و هویت اسلام جاهلی بود که با رشادت جوانان جهان اسلام از میان رفت تا همچنان افق های روشن آینده تمدن و فرهنگ اسلامی گشوده باقی بماند. در این چهار چوب، اصلی ترین عنصر سرکوبگر ملت‌های مظلوم و مهم ترین حامی دولت های استبدادی در جهان اسلام، ایالات متحده است.
دبیر این همایش افزود: امروز به واسطه حماقت دشمن در ایجاد داعش، برای نخستین بار جوانان سوری، عراقی، افغانی، پاکستاتی، لبنانی و ایرانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و گوشه‌ای از قدرت بسیج جهانی مسلمین را به رخ جهانیان کشیدند.
وی ادامه داد: با وجود این، ظرفیت‌های مردمی گسترده‌ای برای اعتراض علیه چنین سیاست‌هایی در جهان اسلام وجود دارد؛ ظرفیت‌هایی که به دلیل نبود بستر سیاسی نتوانسته‌اند به صحنه بیایند؛ اما فرصت خوبی را برای ایجاد یک جبهه متحد به علیه مداخلات فرهنگی و سیاست‌های یکسان‌سازی بین‌المللی پیش روی ما قرار داده‌اند آینده تمدن و فرهنگ در جهان اسلام «چنانچه با اهتمام جدی نخبگان و روشنفکران مسلمان همراه شود» از مسیر احترام به فرهنگ، تاریخ، عقاید و استقلال کشورها و مخالفت با آمریکایی‌سازی فرهنگ جهانی می‌گذرد.
نورمحمد تصریح کرد: آنچه امروزه جایگاه نخبگان مسلمان را برجسته می‌سازد، آگاه‌سازی ملت‌های مسلمان از دوگانه اسلام آمریکایی و اسلام تحجر است؛ اسلام‌های جعلی که از قضا هر دو از یک نقطه یعنی مثلث شوم سعودی، اسرائیلی و آمریکایی حمایت می‌شوند.
وی افزود: امروزه زنان و جوانان جهان اسلام بیش از دیگران در معرض تهدید هستند و دشمن درصدد است از طریق مصرف‌گرایی و شهوت‌زایی، فطرت حق‌‌طلب و قدرت تشخیص آنان را زائل نماید. در این میان، مهم‌ترین ابزار مبارزه با این گمراهی بزرگ، ترویج عقلانیت اسلامی و قرآنی از جانب نخبگان بیدار و روشنفکران بصیر جهان اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۰۰ چکیده مقاله توسط دبیرخانه همایش از چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و ایران دریافت شد و در نتیجه پس از داوری حدود ۵۰ چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

گفتنی است در این مراسم از اساسنامه دانش اجتماعی انجمن اسلامی رونمایی شد.

گفتنی است این همایش به‌منظور تبادل نظر، هم افزایی، همکاری و ارتقای علمی استادا، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین که تاملی درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن {جوامع} اسلامی داشته اند و نیز ارتقای کیفی متخصصان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در این زمینه، انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل شد.
این انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
دفتر مرکزی انجمن در ایران است و سایر شعب و دفاتر ملی آن پس از احراز شرایط لازم و موافقت هیئت مدیره، می‌تواند در هر کشوری، غیر از سرزمین اشغالی، تشکیل شود.
انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای در حوزه اندیشه اجتماعی مسلمین فعالیت می‌کند؛ همچنین همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در مقیاس های ملی و بین المللی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهش در زمینه های موضوع فعالیت انجمن، ترغیب و تشویق پژوهشگران، استادان و دانشجویان به فعالیت در حوزه اندیشه اجتماعی اسلام، و انجام مطالعات اجتماعی با دغدغه های اسلامی و مرتبط با جهان اسلام از جمله اهداف این اساسنامه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004197

وب گردی

وب گردی